Wielkie plany Warszawy: pięć linii metra, nowe trasy tramwajowe

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Rafał Trzaskowski o rozbudowie sieci transportu szynowego w Warszawie
Rafał Trzaskowski o rozbudowie sieci transportu szynowego w WarszawieTVN24
wideo 2/2
Rafał Trzaskowski o rozbudowie sieci transportu szynowego w WarszawieTVN24

Władze Warszawy ogłosiły tak zwany masterplan rozwoju sieci transportu szynowego do 2050 roku. Koncepcja zakłada, że w stolicy będzie pięć linii metra. W planach pojawiły się również nowe trasy tramwajowe.

- W pracach nad studium przeanalizowaliśmy ponad 700 kilometrów tras metra i tramwaju, po to, żeby dobrze zaplanować korytarze i odpowiedzieć na najważniejsze potrzeby komunikacyjne mieszkańców - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas spotkania poświęconego rozwojowi sieci transportu szynowego w mieście.

- Całe to studium, którego fragment dzisiaj pokazujemy, ma prezentować koncepcję miasta 15-minutowego. Chodzi o to, aby każda warszawianka i każdy warszawiak za pomocą komunikacji miejskiej lub pieszo mógł dotrzeć do wszystkich najważniejszych dla siebie usług: edukacyjnych, kulturalnych czy sportowych - zaznaczył prezydent Warszawy. - To koncepcja, którą realizuje olbrzymia część miast europejskich. Pod to właśnie podporządkowujemy sieć transportową - dodał.

W przyszłym tygodniu całe studium zostanie przekazane do innych instytucji, w tym do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Wód Polskich czy Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Gdy studium będzie już gotowe do wyłożenia, w maju lub czerwcu rozpoczną się konsultacje z udziałem mieszkańców. Uwagi będzie można składać do końca września.

Najefektywniejsze jest metro - 50 tysięcy osób na godzinę

Jak zaznaczył Trzaskowski, 59 procent mieszkańców stolicy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach. - To bardzo wysoki odsetek, jeśli porównamy go do innych miast europejskich - podkreślił prezydent. Co ważne, według danych ratusza, 94 procent mieszkańców dobrze ocenia funkcjonowanie transportu publicznego w mieście.

Trzaskowski zaprezentował też schemat efektywności poszczególnych środków transportu pod względem liczby przewożonych pasażerów na godzinę. W jednym ciągu transportowym samochodami można przewieźć 1,5 tysiąca osób, autobusem - około 5 tysięcy, autobusem na buspasie - 10 tysięcy, tramwajem - 13 tysięcy, a metrem aż 50 tysięcy pasażerów w godzinę.

Prezydent zapewniał, że planując rozbudowę sieci transportu szynowego, uwzględniono strukturę przestrzenną, liczbę mieszkańców i miejsc pracy, a także planowaną sieć kolejową. - Do roku 2050 rekomendujemy pięć linii metra. Ten wariant osiągnął najwyższy wskaźnik efektywności ekonomicznej - powiedział Rafał Trzaskowski.

Metro przewozi 50 tysięcy osób w ciągu jednej godzinyUM Warszawa

Pięć linii metra - proponowany przebieg i stacje przesiadkowe

Linia M1 pozostanie w swoim aktualnym przebiegu z dodatkowymi stacjami na placu Konstytucji i Muranowie. Zgodnie z koncepcją wydłużona zostanie w obu kierunkach linia druga. Na wschodnio-północnym krańcu powstałby drugi łącznik z linią M1 na Żoliborzu - ze stacji Bródno nitka prowadziłaby przez Toruńską, Żerań FSO do stacji Marymont.

Z kolei po stronie zachodniej pasażerowie mogliby dojechać do Ursusa. Przebieg linii M3 nie odbiega od koncepcji już wcześniej prezentowanej przez ratusz. Ma zostać poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy na Gocław (przez stacje Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego), a dalej odgałęziać się przez Siekierki, Czerniaków, Sielce i Stary Mokotów. Na stacji Racławicka przetnie się z linią M1 i dowiezie pasażerów do stacji na Żwirki i Wigury.

W planie linia czwarta usytuowana została w osi północ-południe, czyli dubluje zapchaną pierwszą. Swój bieg rozpoczyna na Tarchominie i prowadzi przez Henryków i Stare Świdry, dalej po przekroczeniu Wisły, zahacza o osiedle Ruda na Bielanach i łączy się z M1 i M2 na Marymoncie. Kolejne przystanki znalazłyby się pod placem Grunwaldzkim, rondem Radosława i Kercelakiem. Pasażerowie mogliby przesiąść się do M2 na stacji rondo Daszyńskiego albo jechać dalej na południe przez place Zawiszy i Narutowicza. Przy stacji Żwirki i Wigury znajdowałby się węzeł z linią M3. Stamtąd linia odbijałaby na wschód na Służewiec i do stacji przesiadkowej z M1 przy Wilanowskiej. Docelowo ostatni przystanek znalazłby się w Wilanowie. Dojeżdżając do niego, pasażerowie mijaliby jeszcze stacje: Dolina Służewiecka, Stegny i Sobieskiego.

Schemat linii metra do 2050 rokuUM Warszawa

Linia M5 połączyłaby Szamoty i Gocławek. Stacja w Ursusie znajdowałaby się w miejscu przedłużenia linii M2. Pasażerowie mijaliby przystanki Ursus, plac Tysiąclecia, Skorosze, Wiktoryn, Aleje Jerozolimskie, Śmigłowca. Na Ochocie linia przebiegałaby obok Dworca Zachodniego, a następnie odbijała na wschód wzdłuż Trasy Łazienkowskiej. Na placu Narutowicza przewidziano przesiadkę do M4. Dalej pociągi kursowałyby przez stacje Filtry, plac Konstytucji, Piękna, Solec, Saska Kępa i Przyczółek Grochowski. Na stacji Ostrobramska pojawia się łącznik z M3. Dalej linia prowadzi przez Witolin i Marsa aż do stacji końcowej.

Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii: M1, M2 i M4. Tam powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4.

Schemat stacji Marymont po rozbudowie sieci metraUM Warszawa

Z Ursusa do placu Konstytucji w 19 minut

Jak wyliczał Trzaskowski, długość linii podziemnej kolei zwiększy się z obecnych 42 do 113 kilometrów, z 39 do 103 stacji. Podkreślił, że z 28 do 53 procent wzrośnie wskaźnik liczby mieszkańców, którzy mają stację metra maksymalnie 1000 metrów od miejsca zamieszkania. - Zależy nam na tym, żeby do 2050 roku ponad połowa warszawiaków mogła dojść do najbliższej stacji metra - dodał prezydent stolicy. Podkreślił również, że wszystkie dzielnice będą obsługiwane przez transport szynowy.

Wskazał też przykładowe czasy podróży z poszczególnych miejsc w stolicy. Przejazd z Tarchomina do ronda Daszyńskiego skróci się z 35 do 18 minut, z Wilanowa na plac Zawiszy z 36 do 25 minut, z Wilanowa do centrum z 31 do 18 minut, z węzła Marsa do placu Konstytucji z 27 do 15 minut i z osiedla Skorosze w Ursusie do placu Konstytucji z 42 do zaledwie 19 minut.

- Mamy ocenioną efektywność każdej z tych linii. Rozpoczęliśmy prace koncepcyjne i planistyczne nad trzecią linią. Ale również zaczynamy prace nad czwartą linią - powiedział Trzaskowski. - Okazuje się, że czwarta linia jest bardzo efektywna i bardzo potrzebna - dodał.

"Każda z tych linii się broni", ale na trzeciej tylko kilka tysięcy pasażerów na godzinę

Jak wynika z analiz ratusza, czwarta linia metra na najbardziej obciążonej stacji, czyli placu Zawiszy, obsłuży nawet 19 tysięcy pasażerów na godzinę. Na piątej linii szacunki mówią o 10 tysiącach pasażerów. Dla porównania w przypadku linii M1 i M2 prognozy potoków pasażerskich wahają się w granicach 14-15 tysięcy osób na godzinę. Z kolei w przypadku trzeciej linii, krytykowanej wcześniej za małą efektywność, szacowana liczba obsłużonych pasażerów wyniosła zaledwie 6 tysięcy.

Trzaskowski ocenił jednak, że "każda z tych linii się broni, każda ma dobre wskaźniki ekonomiczne". - Prawdą jest, że te linie mają odrobinę inne wskaźniki. Linia czwarta okazuje się potrzebna, dlatego też zaczynamy nad nią prace koncepcyjne. Natomiast będziemy je realizować w ustalonej już kolejności. Jesteśmy przekonani, że potrzebna jest pewna doza kontynuacji - wskazał. Zaznaczył też, że "wskaźniki ekonomiczne trzeciej linii uzasadniają jej budowę".

- Przy odpowiednim finansowaniu jesteśmy w stanie realizować 10, czy nawet więcej stacji metra - uzupełnił Maciej Fijałkowski, dyrektor Biura Funduszy Europejskich w stołecznym ratuszu.

Nowe trasy tramwajowe: Powązkowska i Siekierki

W przypadku rozbudowy sieci tramwajowej ratusz podtrzymuje konieczność realizacji wcześniej zapowiadanych inwestycji.

- Jeśli chodzi o obsługę wschodniej Białołęki, czyli tramwaj na Zieloną Białołękę, ta inwestycja na pewno znajdzie się w studium. Tak samo spięcie tramwaju na Tarchomin przez ulicę Jagiellońską. Mamy oczywiście tramwaj na Gocław, aktualnie budowany tramwaj na Wilanów z całą siecią połączeń w kierunku Woli - wyliczał Bartosz Rozbiewski z Biura Architektury stołecznego ratusza. Pojawiły się też nowości. - Tramwaj w ulicy Powązkowskiej, spięcie tramwajowe ulicy Powązkowskiej z ulicą Młynarską, a także od dawna już zapowiadana trasa w korytarzu tak zwanego mostu Krasińskiego. Mamy też powiązanie do węzła Marsa, czyli przedłużenia trasy tramwajowej w ciągu ulicy Grochowskiej - dodał Rozbiewski.

Na schematach udostępnionych przez ratusz można dostrzec również przedłużenie budowanej obecnie linii w ciągu ulicy Gagarina, dalej przez aleję Polski Walczącej w kierunku Siekierek.

W masterplanie znaczono też "korytarze wysokowydajnego transportu zbiorowego", które są najbardziej obciążone ruchem samochodowym (na grafice zaznaczone różową przerywaną linią). - Nie chcieliśmy jeszcze dziś przesądzać, czy będzie to tramwaj, czy szybki autobus. Ale to są te miejsca, w którym w przyszłości będzie musiała pojawić się zmiana, jeśli chodzi o użyty środek transportu. Wierzymy w to, że gminy sąsiadujące z Warszawą wejdą w debatę na temat przyszłości tych korytarzy - dodał Rozbiewski.

Transport szynowy w Warszawie do 2050 rokuUM Warszawa

Autorka/Autor:Dariusz Gałązka

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa

Pozostałe wiadomości

Do tragicznego w skutkach wypadku doszło w miejscowości Kamion Duży koło Sochaczewa. W wyniku zderzenia dwóch ciężarówek i samochodu dostawczego zginęła jedna osoba, a dwie zostały ranne. Droga krajowa numer 50 jest zablokowana w obu kierunkach.

Szoferka tira nadziała się na przewróconą naczepę z węglem. Jedna osoba nie żyje, dwie zostały ranne

Szoferka tira nadziała się na przewróconą naczepę z węglem. Jedna osoba nie żyje, dwie zostały ranne

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do aresztu trafił mężczyzna, który znieważał i kierował groźby karalne wobec pracownicy marketu w Ostrołęce. Podczas zatrzymania agresor miał powiedzieć policjantom, że zabiłby ekspedientkę, klientów oraz siebie. Mężczyzna miał przy sobie 20-centymetrowy nóż.

Groził, że zabije pracownicę sklepu i klientów. Wrócił z 20-centymetrowym nożem

Groził, że zabije pracownicę sklepu i klientów. Wrócił z 20-centymetrowym nożem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W ostatnią niedzielę strażnicy miejscy dwukrotnie wyciągali z Wisły tego samego mężczyznę. Mimo zakazu kąpał się w wodzie, dodatkowo był nietrzeźwy. Służby przestrzegają: prąd w rzece jest zdradliwy i nieprzewidywalny.

Tego samego dnia dwukrotnie wyławiali go z Wisły. Miał trzy promile

Tego samego dnia dwukrotnie wyławiali go z Wisły. Miał trzy promile

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Józefowie pod Warszawą policja zatrzymała kobietę podejrzaną o znęcanie się nad psem. Śledczy ustalili, że 43-latka przywiązała zwierzę do drzewa, założyła dwa kagańce i pozostawiła bez jedzenia i wody w odludnym miejscu. Grozi jej do pięciu lat więzienia.

Przez cztery dni był przywiązany do drzewa, bez dostępu do wody i jedzenia

Przez cztery dni był przywiązany do drzewa, bez dostępu do wody i jedzenia

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Straż miejska z Żyrardowa otrzymała zgłoszenie o kocie, który miał leżeć nieruchomo na chodniku. Gdy strażnicy przyjechali na miejsce, okazało się, że kocur zwyczajnie odpoczywał w słońcu.

Myśleli, że ktoś go potrącił, wezwali straż miejską

Myśleli, że ktoś go potrącił, wezwali straż miejską

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W środę przed godziną 10 na Białołęce zderzyły się samochód osobowy i motocykl. Dwie osoby podróżujące jednośladem zostały zabrane do szpitala.

Roztrzaskany motocykl leżał na jezdni, kierujący i pasażer zabrani do szpitala

Roztrzaskany motocykl leżał na jezdni, kierujący i pasażer zabrani do szpitala

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do napadu na 80-letnią ekspedientkę doszło w Ostrowi Mazowieckiej. Policja podała, że jeden z napastnik ranił kobietę nożem. Policja ustaliła, że podejrzany w tej sprawie miał dwóch wspólników. Wszyscy trzej mężczyźni zostali zatrzymani i trafili już do aresztu.

Napad na sklep, 80-letnia ekspedientka raniona nożem

Napad na sklep, 80-letnia ekspedientka raniona nożem

Źródło:
PAP

18 czerwca br. na Nowym Mieście pojawił się nowy, wybitny mural, który koniecznie musicie zobaczyć. Dlaczego? Bo zmienia się wraz z porą dnia! Niesie ważne przesłanie: motywuje do docenienia siebie, a przede wszystkim do pochwalenia się tym, co nas wyróżnia. Powstał z inicjatywy marki Oranżada Hellena, która w swojej komunikacji podkreśla, że warto spojrzeć na siebie życzliwym okiem. A z badań wynika, że Polacy czasem mają z tym problem.

Nowy warszawski mural #HELLENDŻ, który żyje!

Nowy warszawski mural #HELLENDŻ, który żyje!

Policjanci z zatrzymali 40-letniego mężczyznę podejrzanego o usiłowanie zabójstwa oraz 40-letnią kobietę podejrzaną o zacieranie śladów. W sprawie zostało wszczęte śledztwo. W wyniku ataku poszkodowany został 44-latek, którego znaleziono w niedzielę na warszawskich Bielanach. Pierwszy sygnał o tym zdarzeniu otrzymaliśmy na Kontakt 24.

On jest podejrzany o usiłowanie zabójstwa, ona miała zacierać ślady

On jest podejrzany o usiłowanie zabójstwa, ona miała zacierać ślady

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Woli zatrzymali 20-latka podejrzanego o atak z użyciem noża. Mężczyzna miał dźgnąć znajomego byłej partnerki w udo. W trakcie przeszukania mieszkania, w którym ukrywał się 20-latek, policja znalazła narkotyki. Podejrzanemu grozi do 20 lat więzienia.

"Podbiegł do znajomego byłej partnerki i zadał mu cios nożem"

"Podbiegł do znajomego byłej partnerki i zadał mu cios nożem"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kamera nieoznakowanego policyjnego radiowozu grupy Speed nagrała niebezpieczny manewr kierowcy toyoty. 57-latek ominął nieoznakowany radiowóz, który zatrzymał się przed przejazdem kolejowym, gdy sygnalizator nadawał pulsujące czerwone światło.

Wjechał na przejazd kolejowy mimo czerwonego światła. Nie wiedział, że ominął nieoznakowany radiowóz

Wjechał na przejazd kolejowy mimo czerwonego światła. Nie wiedział, że ominął nieoznakowany radiowóz

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Stołeczny ratusz i Unia Metropolii Polskich apelują o zmianę prawa lotniczego w Polsce. Jego obecny kształt powoduje, że na sporym obszarze stolicy nie można stawiać nowych budynków. Poprawka do nowelizacji tego prawa wypadła ostatnio z porządku sejmowych obrad.

Spora część Warszawy wyjęta spod inwestycji przez prawo lotnicze

Spora część Warszawy wyjęta spod inwestycji przez prawo lotnicze

Źródło:
"Gazeta Stołeczna", tvnwarszawa.pl

Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o wieczornych utrudnieniach w kursowaniu tramwajów w rejonie skrzyżowania Kawęczyńskiej z Wojnicką. Na miejscu strażacy usuwali powalone drzewo.

Powalone drzewo blokowało torowisko tramwajowe

Powalone drzewo blokowało torowisko tramwajowe

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Żoliborza zatrzymali kobietę, która pod koniec maja uszkodziła 70 ozdób szydełkowych zamontowanych na słupkach oddzielających jezdnię od chodnika. Jak tłumaczyła policji, odcinała je nożyczkami i wyrzucała, bo jej się nie podobały. Straty oszacowano na blisko pięć tysięcy złotych. Kobieta odpowie za uszkodzenie mienia.

Zniszczyła 70 szydełkowych czapeczek na przydrożnych słupkach. 53-latkę nagrały kamery

Zniszczyła 70 szydełkowych czapeczek na przydrożnych słupkach. 53-latkę nagrały kamery

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Glinojecku kierowca opla wjechał do rowu. Policjanci po przyjeździe zastali na miejscu nietrzeźwego 48-latka kierującego autem i jego 34-letniego pasażera. Ten drugi był trzeźwy i miał prawo jazdy. Mimo tego pozwolił prowadzić swojemu koledze, który miał ponad dwa promile. Policjantom tłumaczył, że o niczym nie wiedział.

Pijany kierowca i trzeźwy pasażer z prawem jazdy. Ich auto wylądowało w rowie

Pijany kierowca i trzeźwy pasażer z prawem jazdy. Ich auto wylądowało w rowie

Źródło:
PAP

Trwa przebudowa znajdującego się w ewidencji zabytków gmachu głównego Narodowego Banku Polskiego na placu Powstańców Warszawy. W marcu biuro prasowe instytucji zapowiadało, że "prace zaprojektowano z poszanowaniem istniejącego gabarytu i formy architektonicznej". Tymczasem gołym okiem widać poważną ingerencję w bryłę. Stołeczny konserwator zabytków ocenił z kolei, że "budynek praktycznie przestał istnieć" i prawdopodobnie przestanie być obiektem zabytkowym.

Modernizacja zabytkowego gmachu NBP. "Budynek praktycznie przestał istnieć"

Modernizacja zabytkowego gmachu NBP. "Budynek praktycznie przestał istnieć"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Nieznany sprawca zniszczył młodej parze najpiękniejszy dzień w ich życiu. Z domku, sąsiadującego z miejscem przyjęcia, zniknęło pudełko z kopertami, otrzymanymi od gości weselnych. Państwo młodzi stracili pokaźną sumę pieniędzy oraz kartki, będące pamiątką ślubu. - Zabrali nam najfajniejsze wspomnienia z tego dnia - mówi panna młoda.

Pudełko z kopertami i kartkami z wesela zostawili w domku. Gdy wrócili z zabawy, już go nie było

Pudełko z kopertami i kartkami z wesela zostawili w domku. Gdy wrócili z zabawy, już go nie było

Źródło:
tvnwarszawa.pl, Kontakt 24

Od 1 lipca na siedmiu procentach powierzchni Warszawy obowiązuje Strefa Czystego Transportu. - Pierwszą poprawę jakości powietrza w kanionach ulicznych, miejscach o największym ruchu samochodowym, dostrzeżemy już w najbliższych miesiącach - uważa rzecznik prasowy Polskiego Alarmu Smogowego Piotr Siergiej.

Aktywiści klimatyczni: liczymy, że radni odważą się poszerzyć Strefę Czystego Transportu

Aktywiści klimatyczni: liczymy, że radni odważą się poszerzyć Strefę Czystego Transportu

Źródło:
PAP

Gdzie sprawdzić, czy możemy wjechać do Strefy Czystego Transportu? W jakiej wysokości mandat zapłacą kierowcy? Kto jest zwolniony z zakazów? Sprawdź najważniejsze informacje dotyczące rewolucyjnego projektu w stolicy.

Co trzeba wiedzieć o Strefie Czystego Transportu. Zakazy wjazdu, mandaty, oznakowanie

Co trzeba wiedzieć o Strefie Czystego Transportu. Zakazy wjazdu, mandaty, oznakowanie

Źródło:
tvnwarszawa.pl, PAP