Po alkohol sięgają coraz młodsi. Warszawa rusza z kampanią "Nie daj się nabić w butelkę"

Mural związany z kampanią "Nie daj się nabić w butelkę"
Narastający problem uzależnień u nastolatków
Źródło: TVN24
Po alkohol sięgają coraz młodsi. Według statystyk podanych przez stołeczny ratusz, 80 procent uczniów w wieku 15-16 lat zadeklarowało, że piło alkohol przynajmniej raz, a w grupie 17-18 lat było to już blisko 93 procent. W Warszawie rozpoczęła się właśnie kampania społeczna pod hasłem "Nie daj się nabić w butelkę. Z alkoholem nie wygrasz".

Jeśli doświadczasz problemów emocjonalnych i chciałbyś uzyskać poradę lub wsparcie, tutaj znajdziesz listę organizacji oferujących profesjonalną pomoc. W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia zadzwoń na numer 997 lub 112.

"Głównym założeniem miejskiej kampanii jest uświadomienie młodym ludziom, że spożywanie alkoholu może mieć bardzo destrukcyjny wpływ na ich obecne życie: obniżony nastrój, wstyd za swoje zachowanie, przekroczenie granic innej osoby" - wyjaśnia ratusz w komunikacie.

Celem akcji jest również zwrócenie uwagi na powszechną akceptację picia alkoholu, który coraz częściej nie jest postrzegany jako niebezpieczna używka. Kampania powstała na zlecenie Miasta Stołecznego Warszawy oraz Centrum Wspierania Rodzin "Rodzinna Warszawa".

PRZECZYTAJ: Po alkohol i narkotyki sięgają już nawet 11-latkowie. Ich relacje są wstrząsające

Jak wskazuje ratusz, według statystyk wiek inicjacji alkoholowej obniża się z roku na rok. 80 procent uczniów z grupy wiekowej 15-16 lat zadeklarowało, że piło alkohol przynajmniej raz w ciągu całego swojego życia. W grupie 17-18 lat było to 92,8 procent uczniów.

"Akcję promują znani młodzieży twórcy"

Kampania realizowana jest głównie w mediach społecznościowych na YouTube, TikToku, czy Facebooku. "Do współpracy zaproszono Marcina Kruszewskiego, znanego młodzieży z kanału "Prawo Marcina" na TikToku i YouTube" - dodał ratusz.

ZOBACZ: 80 procent 15- i 16-latków piło alkohol w 2019 roku. Jak jest teraz?

Powstał także wielkoformatowy mural, który oglądać można przy skrzyżowaniu alei Jana Pawła II z ulicą Anielewicza w Warszawie. Pojawienie się muralu związane jest z konkursem dla młodzieży, w którym nagrodą będzie możliwość realizacji wspólnego nagrania z Marcinem Kruszewskim.

Mural związany z kampanią "Nie daj się nabić w butelkę"
Mural związany z kampanią "Nie daj się nabić w butelkę"
Źródło: Rafał Motyl/UM Warszawy

Mural informujący o zagrożeniach

Kampanii towarzyszy też spot pod nazwą "Gra w butelkę". Przed jego produkcją zorganizowano warsztaty z licealistami, z którymi rozmawiano o realnych doświadczeniach i obawach związanych z alkoholem. Jak podaje ratusz, efektem tego spotkania było wyłonienie zagrożeń, które rzeczywiście nurtują młodych ludzi i są bezpośrednio związane z piciem alkoholu.

OBEJRZYJ: Nieletni piją coraz więcej i coraz częściej się upijają.

Merytorycznym opiekunem kampanii jest doktor Bohdan Woronowicz, certyfikowany specjalista terapii uzależnień i laureat Nagrody miasta Warszawy. Doktor Woronowicz założył Ośrodek Terapii Uzależnień w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, którym kierował przez 35 lat. Obecnie jest prezesem zarządu Fundacji "Zależni-Nie-Zależni".

PRZECZYTAJ: Jak ćpają nasze dzieci.

Czytaj także: