Spółka Tramwaje Warszawskie pokazała zdjęcia z wnętrza budowanego pod Dworcem Zachodnim tunelu tramwajowego. Jak zapowiada, w ramach węzła przesiadkowego powstaną tu trzy przystanki, przypominające stacje metra.
O swoich planach budowlanych przy Dworcu Zachodnim spółka Tramwaje Warszawskie poinformowała w środę w mediach społecznościowych. W podziemiach modernizowanej stacji powstaje tunel, którym w przyszłości pojadą tramwaje. "Zaplanowaliśmy, że zbudujemy aż trzy przystanki tramwajowe pod ziemią, które będą przypominały stacje metra. Na początek zajmiemy się budową podziemnego dojazdu do pierwszego przystanku od Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej. To połączenie będziemy budowali w latach 2024 i 2025" - poinformowała na Facebooku spółka.
Tunel tramwajowy pod Dworcem Zachodnim to fragment większej inwestycji - budowy ponad 20-kilometrowej magistrali tramwajowej, która połączy Wolę z Wilanowem. W 2025 roku Tramwaje Warszawskie chcą przeznaczyć m.in. na prace od Grójeckiej do dworca 105 milionów złotych.
Budowa dwóch podziemnych przystanków w kierunku Woli to już bardziej odległa przyszłość. "Wszystko będzie zależało od funduszy, ale już dziś pod Warszawą Zachodnią zabezpieczamy tę inwestycję. Wykorzystujemy najlepszy moment, czyli generalną przebudowę całego dworca. To jedyna okazja, gdy można zbudować wszystkie zaplanowane tunele" - czytamy w komunikacie Tramwajów Warszawskich.
Inwestycja jest prowadzona wspólnie z PKP PLK. Natomiast wykonawcą prac jest Budimex. Za budowę tunelu odpowiedzialni są kolejarze. Dociągnięcie tam linii tramwajowej to już zadanie miasta. Koszt części inwestycji, który finansuje stołeczny ratusz to około 170 mln zł.
Postępy w modernizacji Dworca Zachodniego
Umowa na kompleksową modernizację Dworca Zachodniego została podpisana w lipcu w 2020 roku. Na początku czerwca kolejarze podsumowali dotychczasowe postępy w pracach. Jak informowali, zaawansowana jest budowa lokalnego centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu na zmodernizowanej stacji. Budowane są podziemne kondygnacje: przejście dla pieszych i wspomniany tunel tramwajowy. Wykonano strop nad tunelem prowadzącym od linii obwodowej i peronu nr 9 do peronów 1-8 stacji Warszawa Zachodnia. Przejście dla pieszych będzie miało około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości. Przewidziano w nim lokale użytkowe i kasy biletowe
Wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie