Warszawa otrzymała 13,5 miliona złotych dofinansowania z Unii Europejskiej na rozbudowę ścieżek rowerowych. Powstaną nowe trasy, a na już istniejących uzupełnione zostaną brakujące fragmenty. Ma być też więcej infrastruktury rowerowej: parkingów, stojaków oraz podpórek przy przejściach przez jezdnie.
W czwartek, 27 lipca, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego podpisana została umowa na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu "Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap II". Jak informuje ratusz w komunikacie, konkurs zorganizowany był w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
"Mieszkańcy Warszawy coraz chętniej przesiadają się na rowery. Dlatego bardzo ważne są projekty, które pozwalają przygotować spójną i wygodną sieć ścieżek rowerowych. To nie tylko kwestia komfortu, ale i bezpieczeństwa" - podkreśla cytowany w komunikacie Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Gdzie na rower w Warszawie? Ścieżki rowerowe w stolicy i ciekawe trasy poza miastem. Ścieżki rowerowe w samej Warszawie tworzą ponad 700-kilometrową sieć dróg dla rowerów, ścieżek pieszo-rowerowych i ulic z kontraruchem dla rowerów.
Uzupełnią braki
W ramach projektu realizowane są m.in. odcinki o istotnym znaczeniu dla ruchu w skali całej metropolii warszawskiej, np. droga rowerowa wzdłuż alei Jana Pawła II od Ronda ONZ do ulicy Nowogrodzkiej.
- W tym projekcie skupiliśmy się na wyborze takich lokalizacji ścieżek rowerowych, aby uzupełnić braki w warszawskiej infrastrukturze rowerowej. Są to ważne inwestycje na poziomie lokalnym, tym bardziej że wzięliśmy pod uwagę głos mieszkańców i w projekcie znalazły się również inwestycje z budżetu obywatelskiego – przytoczono wypowiedź Macieja Fijałkowskiego, dyrektora Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju w Urzędzie Warszawy.
Ratusz podkreślił, że w ramach projektu wybudowano już i przebudowano ścieżki rowerowe w różnych częściach miasta. Takie ścieżki zbudowane zostały m.in wzdłuż wspomnianej alei Jana Pawła II (od Ronda ONZ do ulicy Nowogrodzkiej) czy wzdłuż ciągu ulic: Bora-Komorowskiego – Saska – Egipska. "Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje w dogodnych lokalizacjach, często przy istotnych węzłach przesiadkowych, takich jak m.in: Dworzec Centralny, stacja PKP Stadion Narodowy, Metro Marymont, P+R Stokłosy. W innych miejscach uzupełniono brakujące odcinki w całym układzie sieci tras rowerowych Warszawy – np. wzdłuż alei KEN od ulicy Wąwozowej do Lasu Kabackiego" - wyliczono w komunikacie. Dodatkowo infrastruktura towarzysząca, czyli podpórki pod stopy oraz miejsca postojowe dla rowerów, zapewnią cyklistom lepszy komfort poróżowania.
Gdzie na rower w Warszawie? Ścieżki rowerowe w stolicy i ciekawe trasy poza miastem. Ścieżki rowerowe w samej Warszawie tworzą ponad 700-kilometrową sieć.
Mniej zanieczyszczeń, większe bezpieczeństwo
Ratusz zapewnia, że przedsięwzięcie wpłynie pozytywnie na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu. "Zwiększy się również bezpieczeństwo ruchu drogowego, ponieważ rowerzyści nie będą musieli korzystać z chodników czy też jezdni" - dodano.
"Istotne jest również to, że przebieg ścieżek rowerowych został zaplanowany przy punktach komunikacyjnych takich jak metro, kolej, parkingi P+R czy przystanki autobusowe oraz tramwajowe, co ułatwia mieszkańcom korzystanie z alternatywnej, zeroemisyjnej formy transportu" - podkreśla cytowany w komunikacie wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock