Warszawa bierze kredyt na dokończenie budowy drugiej linii metra. "To bardzo korzystne warunki"

Miasto zaciąga kredyt na dokończenie budowy drugiej linii metra

Miasto zaciąga kredyt na dokończenie budowy drugiej linii metra
"Świętujemy połączenia Targówka z Bemowem" (nagranie archiwalne)
Źródło: TVN24

Prawie dwa miliardy złotych kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego weźmie stołeczny samorząd na dokończenie drugiej linii metra, a także zrefinansowanie wydatków poniesionych przy budowie istniejących już stacji. To konieczny ruch ze względu straty w budżecie wywołane skutkami pandemii oraz zmianami w systemie podatkowym.

Jak zaznaczył w komunikacie prasowym stołeczny ratusz, dokończenie budowy drugiej linii metra jest jedną z kluczowych inwestycji. Jednak skutki pandemii zachwiały miejskim budżetem. Dlatego prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) umowę ramową na finansowanie rozbudowy drugiej linii metra w wysokości 1,9 miliarda złotych. Urzędnicy podkreślają, że jest to kontynuacja kredytu zaciągniętego od EBI w 2019 roku. Miasto korzysta z takiej formy pomocy po raz 12.

W komunikacie czytamy, że pozyskane środki przeznaczone "zostaną na dokończenie II linii metra w kierunku zachodnim od stacji Rondo Daszyńskiego do nowej stacji końcowej Karolin i północnowschodnim od stacji Dworzec Wileński do nowej stacji końcowej Bródno wraz z budową nowej stacji techniczno-postojowej".

"EBI udziela kredytów na bardzo korzystnych warunkach"

Jak tłumaczy w rozmowie z tvnwarszawa.pl dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju Maciej Fijałkowski, środki z zaciągniętego na 1,9 mld złotych kredytu będą przeznaczone na dokończenie budowy powstających stacji metra na Bródnie i Bemowie, budowę trzech stacji zaplanowanych na zachodnim krańcu linii, a także częściowo na zrefinansowanie nakładów poniesionych przy budowie sześciu stacji oddanych do użytku we wrześniu 2019 i kwietniu 2020 roku.

- Europejski Bank Inwestycyjny udziela kredytów na bardzo korzystnych warunkach, co jest możliwe dzięki członkostwu Polski w Unii Europejskiej – mówi nam Maciej Fijałkowski. Jak dodaje, zmiany w systemie podatkowym, m.in. obniżki PIT wprowadzone w 2019 roku, "mocno uderzyły samorządy po kieszeni".

- Samorządy znalazły się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Dla nas taki kredyt jest wyjściem z tej sytuacji. Bez niego prawdopodobnie musielibyśmy ciąć inwestycje, a tak mamy środki pozyskane na bardzo dobrych warunkach, które będą spłacane w kolejnych latach – podsumowuje Fijałkowski. 

Wykorzystanie kredytu z EBI nastąpić ma w latach 2022-2023. Ostateczne warunki zostaną ustalone z chwilą uruchomienia kredytu, po wyborze przez miasto najkorzystniejszego wariantu.

Ostatnio Warszawa z pomocy EBI korzystała w kwietniu ubiegłego roku. Samorząd zaciągnął kredyt na 654 miliony złotych na zabezpieczenie finansowania zakupu 45 nowych pociągów metra.

Postępy na budowie drugiej linii metra

Jak informowaliśmy w ostatnich tygodniach na tvnwarszawa.pl, budowniczowie bemowskiego odcinka metra wybudowali już docelowy układ zachodniej jezdni ulicy Powstańców Śląskich wraz z zatoką dla autobusów. Powstały nowa jezdnia, chodniki oraz droga rowerowa. Pod ziemią układane jest torowisko podziemnej kolejki, trwają też prace kamieniarskie na antresolach i peronach stacji.

Prace postępują też na praskim odcinku drugiej linii metra. Dobiega końca budowa torowiska pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza, został do wybetonowania już tylko niewielki odcinek. Na wszystkich stacjach zamontowano pierwsze schody ruchome. W częściach technicznych zostały zamontowane drzwi i położono płytki na ścianach. Na stacji Kondratowicza "można zobaczyć już kamienne posadzki w części pasażerskiej, a także stanowiska pod przyszłe bramki biletowe". 

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych stacji w drugiej połowie 2022 roku.

Rozbudowa drugiej linii metra
Rozbudowa drugiej linii metra
Źródło: tvnwarszawa.pl
Czytaj także: