Proste, powtarzalne pawilony na górze, szersze perony pod ziemią. Tak ma wyglądać trzecia linia metra

Tak będą wyglądały nowe stacje

Tak będą wyglądały nowe stacje
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metra
Źródło: Twitter/@trzaskowski_

Proekologiczna i ekonomiczna. Taka ma być trzecia linia metra w Warszawie. - Całość prac przedprojektowych zakończyć się ma w połowie 2023 roku - zapowiedział Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy. Z kolei architekci opisują, że w warstwie wizualnej tym razem postawili na powtarzalność.

Trzecia linia metra zostanie poprowadzona od stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka Jeziorańskiego i Gocław oraz odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce. Linia będzie miała długość 8,1 kilometra.

Realizacja trzeciej linii zależna od środków unijnych

- Została zaplanowana z myślą o prawie 200 tysiącach osób, które mieszkają na Pradze Południe. Jak ten odcinek zostanie zrealizowany, to w 17 minut będzie można dostać się do centrum między innymi Kamionka, Gocławia czy Grochowa - powiedział podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy.

Zaznaczył, że przystąpiono do prac związanych z ustalaniem stref wpływu metra na budynki, siatkę ulic i komunikację. - Potem rozpoczną się odwierty geologiczne, by sprawdzić, jakie wyzwania mamy przed dobą, jeśli chodzi o kwestie inżynieryjne. Całość prac przedprojektowych zakończyć się ma w połowie 2023 roku. Tak żeby w drugim kwartale móc ogłosić przetarg na realizację - dodał Trzaskowski. - Nowa linia ma być proekologiczna, ale też ekonomiczna, tak żeby oszczędzać pieniądze - podkreślił prezydent Warszawy.

Jednocześnie prowadzone są prace koncepcyjne dotyczące kolejnych linii i docelowego układu metra. - Eksperci szacują już koszty różnych wariantów, co pozwoli na to, żeby wyznaczyć dalszy przebieg linii M3 i docelowy kształt metra w Warszawie - wskazał.

- Realizacja trzeciej linii metra jest uzależniona w dużej mierze od finansowania z Unii Europejskiej, dlatego że żadne miasto nie jest w stanie samo udźwignąć kosztów. Albo ma wsparcie kraju, albo Unii Europejskiej - powiedział Trzaskowski. - Metro nie służy tylko warszawiakom, ale mieszkańcom całego kraju - powtórzył argumenty, po które sięga regularnie.

Tak będą wyglądały nowe stacje
Tak będą wyglądały nowe stacje
Źródło: UM Warszawa

Hub przesiadkowy przy dworcu Warszawa Wschodnia

Koncepcję trzeciej linii metra przedstawili projektanci z ILF Polska.

Konrad Żaglewski z ILF Polska zaznaczył, że trzeci odcinek metra łączy Pragę-Południe z dzielnicami po drugiej stronie Wisły oraz z Targówkiem i Bródnem. Nowa linia to sześć nowych stacji - trzy główne węzły przesiadkowe (Dworzec Wschodni, Rondo Wiatraczna oraz Gocław) i trzy stacje drugorzędne (Mińska, Ostrobramska, Jana Nowaka Jeziorańskiego), do tego obiekty towarzyszące: wentylatornie, komory rozjazdów i w kolejnym etapie stacja techniczno-postojowa.

Trzecia linia rozpocznie się na Stadionie Narodowym, dalej na północ pierwszą stacją będzie Dworzec Wschodni. - To przyszły hub przesiadkowy. Łączymy komunikację kolei, tramwajów i w przyszłości dworca autobusowego. Stacja w układzie centralnym, łącząca bezpośrednio metro z halą dworca, tak aby nie trzeba było wychodzić na zewnątrz - przekazał Żaglewski.

Na stacji Gocław przesiadka do nowej linii tramwajowej

Następna stacja zlokalizowana będzie pod ulicą Podskarbińską. - Jej zadaniem jest łączenie nowej zabudowy, powstającej w tej części Grochowa, ze starą zabudową - wskazał projektant. Kolejna stacja, czyli główny węzeł przesiadkowy Pragi Południe, czyli rondo Wiatraczna.

- Lokalizacja stacji we wschodniej części, pod rondem Wiatraczna, co pozwoli w przyszłości na połączenie dwóch ważnych inwestycji planowanych w tym miejscu, czyli trasy obwodnicy śródmiejskiej i metra. Jest to stacja najgłębiej położona - wyjaśnił Żaglewski.

Stacja zlokalizowana pod skrzyżowaniem ulicy Ostrobramskiej i Zamienieckiej będzie mniejsza. - Ma za zadanie zbierać przyszłych pasażerów podążających autobusami ulicą Ostródzką - powiedział projektant.

Piąta stacja - w północnej części Gocławka - będzie zlokalizowana pod ulicą Jana Nowaka Jeziorańskiego i Fieldorfa. - Ma za zadanie obsługiwać pasażerów starej części Gocławia - wskazał Żaglewski. Ostatnią stacją będzie Gocław. - W przyszłości węzeł przesiadkowy połączony z planowanym tramwajem w ulicy Bora-Komorowskiego - powiedział projektant. Całość zakończona torami odstawczymi.

Tak będą wyglądały nowe stacje
Tak będą wyglądały nowe stacje
Źródło: UM Warszawa

Projektanci stawiają na powtarzalność, na dachach zieleń

Projektanci w swojej koncepcji, którą przedstawili, stawiają na: powtarzalność, polepszenie funkcjonalności dla pasażerów i większa liczbę elementów proekologicznych.

Na wszystkich stacjach pierwszego odcinka trzeciej linii metra będzie obowiązywał jeden typ pawilonu wejściowego z elementami indywidulanymi w postaci charakterystycznego wystroju wnętrz dla konkretnej lokalizacji. Pawilony będą lekkie, o prostej konstrukcji, z dużymi taflami szyb i zielenią na dachu. - Indywidualny wyraz nadadzą elementy wystroju - podkreślił Żaglewski.

Dodał, że architekci nie chcą budować miasta podziemnego. Stawiają na ograniczoną liczbę wyjść. - Natomiast stawiamy na ich jakość, czyli kumulujemy schody stałe, ruchome i windy w pojedynczych pawilonach. Dodatkowo dodajemy tzw. piątą elewację, czyli zieleń na dachu - dodał projektant.

Na poziomie hali odpraw również będzie obowiązywać jedno rozwiązanie dla wszystkich stacji. - Chcemy, żeby to były przestronne, jasne wnętrza, żeby poruszanie się po nich było intuicyjne, żeby pasażer, wchodząc na każdą stację trzeciej linii metra, wiedział, gdzie są bramki biletowe, biletomaty - przekazał Żaglewski. Wskazał, że motyw wystroju, który pojawił się na poziomie terenu, pojawia się również na poziomie antresoli oraz na poziomie peronu.

Szersze perony, wejście bezpośrednio z klatek schodowych

Powstaną szersze perony, będą na nie prowadziły dwie klatki schodowe, schodzące bezpośrednio na peron. To - jak przekazał projektant - pozwoli na zmniejszenie stacji, na to, że będą mniej rozlane w przestrzeni urbanistycznej, co obniży koszty budowy.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zaznaczył, że w najbliższych dniach projektanci będą wysyłać korespondencję do właścicieli nieruchomości, zarządców, mieszkańców. - Pisma będą informowały m.in., co będzie przedmiotem działania w biurach projektów w obszarze najbliższej zabudowy - uściślił prezes.

Tak będą wyglądały nowe stacje
Tak będą wyglądały nowe stacje
Źródło: UM Warszawa

Kiedy ruszy budowa? Jak długo potrwa?

Prezydent Warszawy przekazał, że koszty są trudne do oszacowania. - Szacujemy, że realizacja powinna się zamknąć w kwocie dwóch i pół miliarda (złotych - red.) bez stacji techniczno-postojowej - powiedział Trzaskowski.

Nie wiadomo też dokładnie, ile budowa trzeciej linii metra będzie trwała. - Plan jest taki, że gdy zgromadzimy w drugim kwartale 2023 roku kompletne materiały, które pozwolą na ogłoszenie postępowania o budowę. To będzie moment, od którego zaczniemy liczyć początek budowy. Przyjmując, że podpisanie umowy byłoby pod koniec 2023 roku, to można szacować, że ten odcinek mógłby być zbudowany na przełomie 2028/2029 roku - powiedział prezes Metra Warszawskiego.

Czytaj także: