Eleganccy mężczyźni przerzucają ziemię, a przechodnie z zainteresowaniem obserwują ich pracę. Na klimatycznych zdjęciach ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego można zobaczyć, jak regulowano brzeg rzeki i budowano bulwary wiślane jeszcze przed II wojną światową.
Okazała brama triumfalna z przewieszoną syrenką i narodowymi barwami witała w listopadzie 1936 r. gości, którzy przyszli na otwarcie fragmentu bulwaru wiślanego w stolicy. Nie mogło oczywiście zabraknąć też ówczesnego prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego i tłumów ludzi, podziwiających część nabrzeża między mostem Kierbedzia (dzisiaj w jego miejscu stoi most Śląsko-Dąbrowski) a ul. Krasińskiego na Żoliborzu.
Bulwary w czasie wojny
Zdjęcia z uroczystości, a przede wszystkim samej budowy, można zobaczyć zaglądając do zbiorów NAC. Co więcej, znajdziemy także czarno-białe fotografie z kolejnych lat, gdy prace toczyły się chociażby przy regulacji Wybrzeża Gdańskiego, czy odcinek po przebudowie z istniejącymi jeszcze wtedy torami kolejowymi.
Fotografie przenoszą nas także w lata 1939-45 - wzdłuż Wisły widzimy spacerujących ludzi, a przy nadbrzeżu zacumowany statek parowy.
Nowe bulwary za 122 mln zł
Lewobrzeżne bulwary czekają na długo zapowiadaną modernizację. Za 122 mln zł wypięknieć ma odcinek pomiędzy ul. Boleść a okolicami mostu Świętokrzyskiego. Według władz miasta prace na dobre mają ruszyć w przyszłym roku. W ramach przebudowy, którą dofinansuje Unia Europejska powstaną trzy strefy: rozrywki, kultury i edukacji. Tuż przy Centrum Nauki Kopernik znajdzie się park żywej rzeki – na schodach graniczących z Wisłą będzie można usiąść wśród naturalnej roślinności, niedaleko będziemy mieli do dyspozycji plażę, na wysokości Mariensztatu powstaną pawilony, natomiast przy Podzamczu pływające przystanie.
WŁADZE MIASTA O PRZETARGU I PRACACH:
ran//ec
Źródło zdjęcia głównego: Narodowe Archiwum Cyfrowe