Eleganccy mężczyźni przerzucają ziemię, a przechodnie z zainteresowaniem obserwują ich pracę. Na klimatycznych zdjęciach ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego można zobaczyć, jak regulowano brzeg rzeki i budowano bulwary wiślane jeszcze przed II wojną światową.
Okazała brama triumfalna z przewieszoną syrenką i narodowymi barwami witała w listopadzie 1936 r. gości, którzy przyszli na otwarcie fragmentu bulwaru wiślanego w stolicy. Nie mogło oczywiście zabraknąć też ówczesnego prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego i tłumów ludzi, podziwiających część nabrzeża między mostem Kierbedzia (dzisiaj w jego miejscu stoi most Śląsko-Dąbrowski) a ul. Krasińskiego na Żoliborzu.
Bulwary w czasie wojny
Zdjęcia z uroczystości, a przede wszystkim samej budowy, można zobaczyć zaglądając do zbiorów NAC. Co więcej, znajdziemy także czarno-białe fotografie z kolejnych lat, gdy prace toczyły się chociażby przy regulacji Wybrzeża Gdańskiego, czy odcinek po przebudowie z istniejącymi jeszcze wtedy torami kolejowymi.
Fotografie przenoszą nas także w lata 1939-45 - wzdłuż Wisły widzimy spacerujących ludzi, a przy nadbrzeżu zacumowany statek parowy.
WIĘCEJ ARCHIWALNYCH ZDJĘĆ NA STRONIE NAC
Nowe bulwary za 122 mln zł
Lewobrzeżne bulwary czekają na długo zapowiadaną modernizację. Za 122 mln zł wypięknieć ma odcinek pomiędzy ul. Boleść a okolicami mostu Świętokrzyskiego. Według władz miasta prace na dobre mają ruszyć w przyszłym roku. W ramach przebudowy, którą dofinansuje Unia Europejska powstaną trzy strefy: rozrywki, kultury i edukacji. Tuż przy Centrum Nauki Kopernik znajdzie się park żywej rzeki – na schodach graniczących z Wisłą będzie można usiąść wśród naturalnej roślinności, niedaleko będziemy mieli do dyspozycji plażę, na wysokości Mariensztatu powstaną pawilony, natomiast przy Podzamczu pływające przystanie.
CZYTAJ WIĘCEJ O PLANOWANYCH PRACACH
WŁADZE MIASTA O PRZETARGU I PRACACH:
Makieta bulwaru
Nowe bulwary w 2014 roku?
ran//ec
Źródło zdjęcia głównego: Narodowe Archiwum Cyfrowe