Nowy rozkład jazdy zacznie obowiązywać od 11 grudnia 2016 r., natomiast bilety na połączenia będzie można kupić od 11 listopada br. Chraniuk poinformował, że od nowego rozkładu jazdy o 32 wzrośnie liczba pociągów ekonomicznych, czyli pociągów kategorii TLK. Z nowych połączeń skorzystają m.in. mieszkańcy Pomorza Środkowego (Kołobrzeg, Koszalin i Słupsk), którzy pojadą bezpośrednim pociągiem TLK "Pobrzeże" do Krakowa przez Warszawę. Kolejną nowością będzie TLK "Kociewie", kursujący z Gorzowa Wielkopolskiego do Trójmiasta przez Piłę. Natomiast Szczecin będzie miał dwa nowe całoroczne połączenia z Wrocławiem przez Zieloną Górę (TLK "Swarożyc" i TLK "Światowid"). Dodatkowo do rozkładu powróci codzienny, całoroczny nocny pociąg z Trójmiasta do Zakopanego - TLK "Karpaty".
Krótsza podróż
Chraniuk poinformował, że w nowym rozkładzie jazdy utrzymana ma być cykliczność, czyli stałe godziny kursowania pociągów. - Dla głównych ciągów komunikacyjnych pomiędzy większymi miastami pociągi będą kursowały co godzinę, np. pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem, Warszawą a Trójmiastem i Krakowem - powiedział. - Dzięki zakończeniu przez zarządcę infrastruktury prac modernizacyjnych na niektórych odcinkach oraz wprowadzeniu szybszego taboru, w nowym rozkładzie jazdy skróceniu ulegną czasy przejazdów na kilku popularnych trasach - dodał. I tak na przykład z Warszawy do Wrocławia przez Łódź i Kalisz podróż będzie trwała ok. o 30 minut krócej, o ponad 30 minut skrócić się ma czas przejazdu na trasie Przemyśl – Kraków. Trasę między stolicą Małopolski a Rzeszowem pociąg pokona w jedną godzinę i 42 minuty.
Dodatkowo, krócej o blisko 30 minut pojadą składy kategorii IC oraz TLK na trasie Warszawa – Trójmiasto przez Iławę. Oznacza to, że pociągiem IC "Neptun" pasażerowie pokonają tę trasę w niecałe trzy godziny, natomiast składami TLK - o 30 minut dłużej.
Szybciej na wakacje
W okresie wiosenno-letnim spółka uruchomi nowe międzynarodowe połączenie IC "Cracovia" relacji Kraków – Praga. Skład pojedzie przez Ostrawę, Ołomuniec i Pardubice. Natomiast pasażerowie planujący podróże po Polsce będą mieli do dyspozycji więcej połączeń bezpośrednich do Kołobrzegu (z Rzeszowa, Częstochowy oraz Białegostoku) i na Półwysep Helski (z Katowic, Opola, Łodzi i Bydgoszczy).
W wakacyjne weekendy m.in. podróżni z Łodzi i Warszawy zyskają bezpośrednie połączenie z Mazurami − na trasie Łódź – Giżycko kursować będzie skład TLK "Niegocin". Uczestniczący w konferencji członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury Antoni Jasiński poinformował, że w połowie 2017 r. rozpoczną się prace na dwóch trasach. Remont linii Warszawa – Lublin wydłuży czas podróży między tymi miastami o 40–50 minut. Modernizacja potrwa około 1,5 roku, ale po jej zakończeniu pociągi mają pokonywać tę trasę z prędkością 160 km/h. Zaplanowane jest również rozpoczęcie modernizacji trasy między Warszawą a Poznaniem. Od połowy przyszłego roku składy PKP Intercity będą jeździć trasą okrężną przez Gniezno, co wydłuży czas podróży o blisko godzinę. Po ich zakończeniu pociągi na całej linii, ze stolicy Wielkopolski do Warszawy, pojadą z prędkością 160 km/h.
Zobacz jak w Warszawie żegnano stare składy pociągów WK:
Ostatni kurs EN94
PAP/pmb/gry
Źródło zdjęcia głównego: PKP INTERCITY