Program budowy niedużych parkingów ogłoszono na konferencji prasowej. - Zawsze będą osoby, które będą jeździły samochodami, w związku z czym będą potrzebowały parkingów - powiedziała na konferencji prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Podkreśliła, że kierowcy również są mieszkańcami Warszawy, tak samo jak piesi czy rowerzyści.
10 parkingów
Program przewiduje, że w ciągu najbliższych lat powstanie 10 niedużych podziemnych parkingów, oferujących ponad 2 tys. miejsc postojowych. Władzom stolicy zależy aby auta nie parkowały na chodnikach. Program ma kosztować w sumie 200 mln zł, a radni w czwartek zdecydują o przeznaczeniu na ten cel pierwszych 20 mln zł. - Pierwszy parking, w ramach tego programu ma powstać na Woli, przy ul. Chłodnej 36/46 pod boiskiem szkolnym, które jednocześnie przejdzie remont - poinformowała wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska.Według zapowiedzi parking pomieści 225 aut w dwóch kondygnacjach. Miasto zapowiada, że w tym roku rozpoczną się przygotowania do budowy, a w 2018 r. planowane jest rozpoczęcie prac w terenie. Budowę parkingu pod boiskiem ma ułatwić brak infrastruktury podziemnej. - Ponadto zapisy w planie miejscowym pozwalają na tego typu inwestycję, parking powstanie w sąsiedztwie sądów, urzędów i samej szkoły - zaznaczył burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski.
Nie podali ośmiu lokalizacji
Drugą wskazaną przez urzędników lokalizacją jest teren między jezdnią ul. Rzymowskiego a Orzycką, przy skrzyżowaniu z ul. Gotarda na Mokotowie. Nie jest jednak przesądzone, że będzie to... garaż podziemny.
- Dopuszcza się tam realizację parkingu podziemnego lub kubaturowego. Przeanalizujemy różne warianty. Analiza budowlano-technologiczno-finansowa da odpowiedź, czy będzie to parking podziemny, naziemny czy mieszany - sprecyzował Tomasz Kunert z biura prasowego ratusza. I dodał, że w tej lokalizacji planowane jest także przeniesienie bazarku z okolic Domu Kultury Kadr, o którym pisaliśmy kilka miesięcy temu na tvnwarszawa.pl. - Można sobie wyobrazić, że będzie w parterze budynku - stwierdził.
Innych lokalizacji urzędnicy ratusza nie podali.Budową parkingów zajmie się Zarząd Transportu Miejskiego, a późniejszym zarządzaniem Zarząd Dróg Miejskich. Urzędnicy nie podali dokładnych dat realizacji inwestycji, ale parking na Chłodnej może powstać za 2-3 lata, a cały program budowy obliczony jest na około 5-6 lat.
Parkingi pod placami
Temat podziemnych parkingów jest dla ratusza trudny. W 2006 Hanna Gronkiewcz-Waltz obiecywała 17 podziemnych parkingów. Później ta liczba stopniała do sześciu, a budowa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) miała ruszyć w 2015 roku. Do dziś nie wybudowano ani jednego.
Na wtorkowej konferencji Renata Kaznowska podtrzymała chęć budowy parkingów w systemie PPP, ale wymieniła tylko dwie lokalizacje: na pl. Powstańców Warszawy i pl. Wilsona. Kaznowska liczy, że w tym roku zostaną podpisane stosowne umowy, w 2018 r. powstaną projekty, a w 2019 r. uda się wejść na teren budowy.
E-parkowanie, mniej aut na chodnikach
Wiceprezydent stolicy zaznaczyła, że niemal 30 procent ruchu samochodów w centrum to przejazdy w poszukiwaniu miejsca postojowego. Dlatego miasto planuje również, aby wszystkie parkingi podziemne budowane w ramach programu, jak również inne istniejące parkingi miejskie i strefę płatnego parkowanie objąć jednym systemem nazwanym roboczo e-parkowanie. Ma on umożliwić poprzez aplikację na telefonie sprawdzenie, gdzie jest wolne miejsce parkingowe. Kaznowska podkreśliła, że parkingi podziemne mają zmniejszyć liczbę samochodów parkujących na chodnikach . Na parkingach część miejsc będzie przeznaczona do parkowania rotacyjnego, a część do parkowania na abonament dla mieszkańców, nie wiadomo, jakie to będą koszty dla kierowców.
PAP/kz