Wzdłuż Wisły trwa budowa Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego, który będzie miał około 10 metrów szerokości. Prace mają zakończyć się wiosną 2014 roku.
"To będzie najszersza droga dla rowerów w Warszawie!" – zapewnia Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydent ds. komunikacji rowerowej na jednym z popularnych portali społecznościowych.
Promenada dla pieszych i rowerów
Jak to wygląda w szczegółach? Pomiędzy mostem Marii Skłodowskiej-Curie a Grota-Roweckiego poszerzana jest istniejąca ścieżka dla jednośladów. A na odcinku od mostu Grota do ul. Boleść będą dwie osobne drogi.
- Jedna - istniejąca - asfaltowa dla rowerów, przy chodnikach wzdłuż Wisłostrady o szerokości przynajmniej trzech metrów. Druga to promenada szeroka na co najmniej 10 metrów, która będzie miała bardziej charakter rekreacyjny. Znajduje się bliżej rzeki, a korzystać z niej będą mogli piesi i rowerzyści - zapewnia Marek Piwowarski, pełnomocnik prezydent ds. Wisły. - Łącznie powstaje ogromna przestrzeń dla jednośladów, największa ścieżka rowerowa w Warszawie i najbardziej ze wszystkich popularna - dodaje.
"Naturalny klimat"
Pomiędzy mostem Grota a Spójnią, promenada będzie wyłożona nawierzchnią naturalną – twardą i spójną. - Będzie podobna do tej w parku Młocińskim - zbudowanej w ramach szlaku nadwiślańskiego przed dwoma laty. W niektórych miejscach na środku promenady będą drzewa, które specjalnie zostaną zachowane - to nada temu odcinkowi charakterystyczny naturalny klimat ścieżki wśród łęgów - zaznacza Piwowarski. I zaznacza, że od terenów Spójni do ul. Boleść promenada będzie już z białego betonu, zgodnego z tym jaki będzie na bulwarach. - Za ulicą Boleść będzie łączyła się z promenadą na modernizowanym odcinku bulwarów wiślanych, które mają być gotowe w drugiej połowie 2015 roku i są osobną inwestycją. Do zakończenia remontu nabrzeża rowerzyści będą musieli omijać teren prac wyznaczoną trasą rowerową po zachodniej stronie Wisłostrady - tłumaczy Piwowarski. - Ponadto na tym około dwukilometrowym odcinku powstanie nowa asfaltowa droga rowerowa wzdłuż Wisłostrady, jako wydzielona droga rowerowa obok chodnika - zapewnia.
Prace do wiosny 2014 roku
W ramach trwającej budowy Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego droga dla jednośladów i szeroka promenada powstają także na odcinku od Mostu Poniatowskiego do Cypla Czerniakowskiego . Dalej powstaje już droga rowerowa wzdłuż ul. Czerniakowskiej prowadząca do Trasy Siekierkowskiej. Dlaczego nie wzdłuż Wisły? - W przyszłości, jak na przekazanie terenu stacji pomp zgodzi się Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, to będzie można dalej pojechać wzdłuż rzeki szlakiem rowerowym - wyjaśnia pełnomocnik prezydent ds. Wisły. - Na razie trzeba będzie dojechać do Wisły wzdłuż Trasy Siekierkowskiej od ulicy Czerniakowskiej, a dalej już do południowych rejonów stolicy - dodaje. Prace związane z Nadwiślańskim Szlakiem Rowerowym obejmują również ul. Wał Zawadowski, gdzie powstaną nowe, szerokie pobocza, którym mają towarzyszyć urządzenia spowalniające ruch uliczny. - Wszystko wskazuje na to, że prace uda się zakończyć do wiosny przyszłego roku – mówi Piwowarski. - Inwestycja obejmuje łącznie ponad 16 kilometrów. Koszt to ponad 16 milionów złotych - dodaje.
CZY WARTO JEŹDZIĆ NA ROWERZE ZIMĄ?
ran//ec
Źródło zdjęcia głównego: Pełnomocnik prezydent ds. komunikacji rowerowej