Mieszkańcy podwarszawskiego miasta mogą odetchnąć z ulgą.
W korkach w Górze Kalwarii stali nie tylko mieszkańcy, ale też kierowcy jadący przez miasto. Krzyżują się tu drogi krajowe nr 50 i 79. Po otwarciu obwodnicy jest szansa, że korki, szczególnie te w piątki i niedziele, wreszcie się skończą.
O uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie 9-kilometrowej obwodnicy Góry Kalwarii poinformowała w piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Umowa podpisana w kwietniu 2016
Droga została udostępniona kierowcom, ale jeszcze nie wszystkie prace się skończyły.
Na razie, jak poinformowała GDDKiA, nie będzie można zjechać z obwodnicy do miasta łącznicami na węzłach Stadion i Marianki.
Urzędnicy wyjaśnili, że do dokończenia są jeszcze działania związane z budową łącznic na tych węzłach, a także zasianie zieleni, prace porządkowe oraz remont "starego" przebiegu DK79 i DK50.
"Do czasu zakończenia robót nie będzie możliwości zjazdu z obwodnicy do miasta łącznicami na węzłach Stadion i Marianki. Kierowcy podążający od strony Mińska Mazowieckiego, chcąc dojechać do miasta, tuż za mostem na Wiśle, powinni jechać dotychczasowym przebiegiem DK50, a następnie skręcić w prawo w DK79" - poinformowano w komunikacie.
Na początku kwietnia 2016 roku GDDKiA podpisała umowę na budowę obwodnicy Góry Kalwarii z konsorcjum firm Intercor oraz Planeta. Wartość umowy wyniosła ponad 313 mln zł i kontrakt zakładał, że trasa zostanie zbudowana w grudniu 2019 roku. Przyczyną przesunięcia terminu zakończenia prac była rezygnacja z wykonywania robót budowlanych przez Planetę. Intercor zobowiązał się do samodzielnego ukończenia kontraktu. Ostateczny termin jest uzależniony od rozpatrzenia roszczeń złożonych przez wykonawcę.
Powstały trzy węzły
Dyrekcja dodała, że w ramach kontraktu wybudowano 9 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ciągu DK50 powstał odcinek o długości ok. 3,9 km, oraz ok. 5,1 km nowego przebiegu DK79. Drogi biegnącej nowym śladem i omijającej Górę Kalwarię od południa i zachodu. Dopuszczalna prędkość na obwodnicy o parametrach klasy GP (ruch główny przyspieszony) to 100 km/h.
Powstały ponadto trzy węzły drogowe: Kąty, Marianki i Stadion.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA