Pierwsza tego typu stalowo-szklana konstrukcja powstała na ponad kilometrowym odcinku Trasy Toruńskiej, pomiędzy ul. Marywilską a ul. Łabiszyńską. Ta niewątpliwie ciekawa z punktu widzenia inżynierskiego inwestycja kosztowała ok. 79 milionów złotych.
Krótsze i droższe
Półtunele, które powstaną w rejonie ul. Gwiaździstej, będą około 11 milionów droższe, a ich długość wyniesie około 650 metrów. Znajdować się będzie w nich także kładka dla pieszych nad trasą.
- Różnica w cenie wynika między innymi ze zmiany cen materiałów używanych do wykonania ekranów oraz odmiennych warunków gruntowych - podaje Agnieszka Stefańska z biura prasowego warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak dodaje, koszt budowy ekranów jest częścią realizacji całej inwestycji - przebudowy 4,6 km trasy ekspresowej wraz z mostem Grota-Roweckiego.
- Wybierając wykonawcę kierowaliśmy się proponowaną wartością całego kontraktu, a nie kosztem budowy ekranów. Złożona oferta na przebudowę trasy, która obejmuje ustawienie ekranów, była najkorzystniejszą w ogłoszonym przetargu - tłumaczy.
"To jest cena ochrony"
Czy nie można było jednak zamontować w tym miejscu zwyczajnych ekranów, których koszt byłby mniejszy? - Ustawienie ich w tym miejscu jest niemożliwe z uwagi na wymagania decyzji środowiskowej - odpowiada Stefańska.
O potrzebie budowy ekranów półtunelowych zapewnia Wojciech Szymalski, z Zielonego Mazowsza. - W miejscu, w którym mają powstać, są bardzo wysokie bloki. Nawet najwyższe ekrany, nie spełniłyby swojej roli. Na ostatnich piętrach pobliskich budynków poziom hałasu zostałby przekroczony - uważa Szymalski. - Jako kierowca, też jestem zadowolony, bo jak pada deszcz, to wjadę w suchy tunel - dodaje.
Prof. Wojciech Paprocki z Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie uważa że, ponosimy cenę ochrony. - Chcemy chronić się przed negatywnym oddziaływaniem transportu na środowisko. Jak mamy to zrobić? - pyta. I sam odpowiada: - Jedyną skuteczną metodą jest nie dopuścić do ruchu, ale to jest niemożliwe - odpowiada.
Według profesora, rozwiązanie to jest drogie, ale... zawsze może być droższe. Za przykład podaje budowę tunelu pod Ursynowem w ramach kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, który kosztuje około miliard złotych. - Zawsze są dwie drogi. Taniej, ale nie zawsze skutecznie, albo drożej - komentuje.
Ponad tysiąc ton stali
Jak informuje GDDKiA, montaż półtunelowych ekranów rozpocząć się ma w maju.
Do ich montażu potrzebne będzie ponad tysiąc ton stali i ok 26 tys. metrów kwadratowych szkła hartowanego.
W ramach całego kontraktu, za ponad 796 milionów złotych przebudowany zostanie 4,6-kilometrowy odcinek trasy wraz z mostem.
Inwestycja obejmuje między innymi zburzenie i odbudowanie 16 obiektów inżynierskich - między innymi 7 wiaduktów, 6 estakad. Do przebudowy zostanie wykorzystanych 8255 ton stali zbrojeniowej.
Wyremontowanych zostanie dwadzieścia dziewięć obiektów - między innymi 11 wiaduktów, 9 estakad i 6 kładek i przejść dla pieszych. Powstanie 14 nowych obiektów, takich jak ekrany akustyczne czy nowy wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej, w kierunku Poznania.
Jak zapewnia rzeczniczka GDDKiA, inwestycja będzie zakończona zgodnie z terminem czyli w połowie października 2015 roku:
O postępie prac mówi rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA
Sylwia Starzyńska s.starzynska@tvn.pl