Ratusz podpisał umowę na zakup 130 zeroemisyjnych autobusów dla Warszawy. "To jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie" - podkreśla urząd miasta.
Wartość zaplanowanej przez miasto inwestycji to ponad 417 milionów złotych, ale dofinansowanie unijne pokryje prawie połowę kosztów: wyniesie 180 mln złotych. Nowe elektrobusy będą jeździć po Trakcie Królewskim.
"Jesteśmy w awangardzie zmian"
- Po raz kolejny jesteśmy w awangardzie zmian. Nasze deklaracje przekuwamy w czyny i kupujemy pojazdy zeroemisyjne. Robimy to w trosce o jakość powietrza i klimat - powiedział podczas podpisania umowy prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski.
Zapowiedział również, że wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego. - Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element Warszawskiego Planu dla Klimatu - zaznaczył prezydent.
Plany na 400 ekologicznych autobusów
Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych, podkreślił przy tym, że "zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie".
- Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według naszych planów już za dwa lata będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to recepta na czyste powietrze w stolicy - zauważył.
Na początku 2020 roku
Pierwsze elektrobusy, których dotyczy podpisana w poniedziałek umowa, wyjadą na ulice Warszawy na początku 2020 roku. Będą to przegubowe autobusy Solaris Urbino 18 Electric długości 18 metrów.
Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej gniazda USB, z których będzie można doładować urządzenia mobilne oraz biletomat. Będą również przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pomieszczą 120 pasażerów.
Sieć ładowarek ulicznych
Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów MZA zbudują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych o mocy 400 kW. Dwa tygodnie temu podpisano w tej sprawie umowę z polską firmą Ekoenergetyka. Za zamówienie podstawowe, czyli 20 urządzeń, które zostaną zainstalowane w dziewięciu lokalizacjach, Miejskie Zakłady Autobusowe zapłacą ponad 8 milionów złotych. Najwięcej z nich, bo aż sześć, powstanie na pętli Wilanów. Cztery kolejne na Chomiczówce, a po dwa na Szczęśliwicach, Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie.
Jak zapowiada spółka, pierwsze urządzenia zaczną działać w połowie przyszłego roku. W podpisanej umowie istnieje również możliwość rozszerzenia zamówienia o siedem kolejnych urządzeń: po dwa na placu Piłsudskiego i Natolinie Północnym oraz po jednym na Bielańskiej, Lotnisku Chopina i placu Trzech Krzyży.
PAP,mp/ran