Metro jest jednym z najpopularniejszych środków komunikacji publicznej w Warszawie. W mieście działają obecnie dwie linie metra biegnące z północy na południe oraz ze wschodu na zachód. W planach jest budowa kolejnych stacji, a także kolejnych linii metra. Jak kursuje warszawskie metro i gdzie są jego stacje? Jakie udogodnienia dla pasażerów się w nim znajdują?
● W Warszawie działają dwie linie metra łączące południe z północą oraz zachód ze wschodem. ● Aby podróżować pociągiem metra wystarczy mieć ważny bilet komunikacji miejskiej. ● Linie metra w Warszawie kursują codziennie od 5.00 do ok. 00.30, a w piątki i soboty dłużej. ● W planach jest budowa kolejnych stacji oraz kolejnych linii warszawskiego metra.
W Warszawie działają dwie linie metra: linia M1 prowadząca z południa na północ i łącząca Młociny z Kabatami, oraz linia M2 prowadząca ze wschodu na zachód i łącząca Bródno z Bemowem.
Schemat warszawskich linii metra i przystanków można sprawdzić na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
Linia metra M1 - stacje
Pierwsza linia metra w Warszawie (M1) działa od 1995 roku. Łączy północ Warszawy (Młociny) z południem (Kabaty). Na pierwszej linii metra jest 21 stacji:
● Młociny ● Wawrzyszew ● Stare Bielany ● Słodowiec ● Marymont ● Plac Wilsona ● Dworzec Gdański ● Ratusz Arsenał ● Świętokrzyska - punkt przesiadkowy na II linię metra (M2) ● Centrum ● Politechnika ● Pole Mokotowskie ● Racławicka ● Wierzbno ● Wilanowska ● Służew ● Ursynów ● Stokłosy ● Imielin ● Natolin ● Kabaty
Linia metra M2 - stacje
Druga linia metra w Warszawie (M2) działa od 2015 roku. Obecnie obsługuje 15 stacji i jest nadal rozbudowana. Aktualnie na drugiej linii metra działają następujące stacje:
● Trocka ● Targówek Mieszkaniowy ● Szwedzka ● Dworzec Wileński ● Stadion Narodowy - w przyszłości ma być punktem przesiadkowym na III linię metra ● Centrum Nauki Kopernik ● Nowy Świat-Uniwersytet ● Świętokrzyska - punkt przesiadkowy na M1 ● Rondo ONZ ● Rondo Daszyńskiego ● Płocka ● Młynów ● Księcia Janusza ● Ulrychów ● Bemowo
Pasażerom jeszcze w 2022 roku mają zostać oddane trzy kolejne stacje na wschodnim krańcu linii: Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno. Rok później planowane jest oddanie z kolei trzech kolejnych stacji na zachodnim krańcu: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także Stacji Techniczno-Postojowej Karolin.
ZOBACZ TEŻ: Jest pozwolenie na budowę nowej stacji metra. Ale osiem innych wniosków wciąż u wojewody
Trzecia linia metra - kiedy?
W 2021 roku zatwierdzono także wybudowanie trzeciej linii metra - M3. Jej pierwszy etap połączy Gocław na Pradze Południe ze stacją Stadion Narodowy na Pradze Północ, a docelowo linia ta ma dotrzeć także na Dworzec Zachodni. Stadion Narodowy ma być punktem przesiadkowym do drugiej linii metra, tramwajów, autobusów i pociągów.
W pierwszym etapie ma powstać sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka Jeziorańskiego i Gocław oraz odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce. Linia będzie miała długość 8,1 kilometra. Budowa linii M3 w Warszawie nie rozpoczęła się jeszcze - zakończenie prac projektowych przewidywane jest na 2023 rok, a oddanie pierwszego odcinka trasy na przełom 2028/2029 roku.
ZOBACZ TEŻ: Dodatkowe stacje metra w centrum: wydali 7 milionów, żeby stwierdzić, że na budowę nie ma pieniędzy
Godziny kursowania metra
Pierwsza linia metra warszawskiego działa od niedzieli do czwartku w godzinach od ok. 5:00 do ok. 0:12. W piątki i soboty godziny kursowania są wydłużone i pociągi linii M1 jeżdżą od 5:00 do 1:57.
Druga linia metra działa od niedzieli do czwartku w godzinach od ok. 5:00 do ok. 0:26, a w piątki i soboty od 5:00 do 2:00. Dokładne godziny pierwszego i ostatniego kursu na obu liniach metra są inne na poszczególnych stacjach.
Pociągi metra w dni powszednie w godzinach szczytu kursują co ok. 2-3 minuty. W weekendy i poza godzinami szczytu rzadziej, nawet co ok. 15-20 minut.
Metro w Warszawie
W warszawskim metrze obowiązują zwykłe bilety komunikacji miejskiej. Oznacza to, że do skorzystania z metra w Warszawie wystarczy bilety komunikacji miejskiej (ZTM): honorowane są bilety jednorazowe, czasowe, jak i długookresowe.
Inaczej niż w większości środków komunikacji zbiorowej wygląda jednak wchodzenie do metra. Przed wejściami na perony znajdują się bowiem bramki biletowe, w których należy skasować bilet, odbić kartę miejską lub zeskanować kod z aplikacji biletowej w telefonie (czytniki kodów QR znajdują się przy szerokich bramkach bagażowych). Dopiero po otwarciu się bramki możliwe jest wejście bezpośrednio na perony stacji.
Tak samo jak w tramwajach i autobusach, również w metrze przeprowadzane są wyrywkowe kontrole biletów. Najczęściej mają one miejsce nie w wagonach kolejki, ale na stacjach.
Metro - udogodnienia dla pasażerów
Stacje warszawskiego metra są w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zapewniają udogodnienia dla pasażerów o ograniczonej mobilności (windy), a także dla osób niewidomych (na peronach są tablice tyflograficzne z planem każdej stacji).
Wszystkie linie metra posiadają poza tym biletomaty, w których można zakupić bilety lub doładować kartę miejską, bankomaty oraz punkty usługowe, np. kioski z prasą, napojami, drobna gastronomia). Na większych stacjach zlokalizowane są ponadto Punkty Obsługi Pasażerów, w których można m.in. wyrobić Kartę Miejską lub zwrócić niewykorzystany bilet kartonikowy.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa