Pasażerowie warszawskiej komunikacji mogą nadal zawieszać ważność biletów długookresowych. Prezydent Warszawy zdecydował o pozostawieniu takiej możliwości - ogłosił w piątek stołeczny ratusz.
- Wprowadziliśmy takie rozwiązanie w czasie epidemii COVID-19, gdy rządowe ograniczenia życia społecznego spowodowały, że wiele osób nie jeździło do pracy czy szkoły i nie korzystało z kupionych przez siebie biletów - mówi cytowany w komunikacie na ten temat prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. I zaznacza: - Dzięki zawieszeniu niewykorzystany okres ważności biletu mieszkańcy mogli wykorzystać w innym terminie. Wprowadzamy taką możliwość na stałe, to ułatwia i zachęca do korzystania z transportu publicznego.
Prezydent Warszawy podpisał zarządzenie utrzymujące zawieszanie biletów. Dotychczasowe obowiązywało tylko w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19. Od 1 lipca w Polsce stan zagrożenia przestaje obowiązywać. Nowe zarządzenie prezydenta wprowadza zawieszanie i odwieszanie biletów na stałe.
Jak działa zawieszenie biletu?
W dalszym ciągu zawiesić można bilet długookresowy 30- lub 90-dniowy - ważny w dowolnej strefie biletowej, także bilety warszawiaka, metropolitalne, roczne dla rodzin z trojgiem dzieci oraz bilety seniora. Niewykorzystany czas ważności biletu można przekodować na inny termin. Zawieszać i odwieszać można także bilety w aplikacji mobiWawa.
Podobnie jak dotychczas, zawieszenie biletów możliwe jest trzy razy w roku kalendarzowym, jednak pod określonym warunkiem. Bilet może zostać zawieszony na nie mniej niż pięć kolejnych dni kalendarzowych. Gdy okres ważności biletu jest krótszy niż 5 dni, nie ma możliwości jego zawieszenia.
Termin zawieszenia biegnie od dnia zgłoszenia zawieszenia przez pasażera do dnia poprzedzającego jego odwieszenie. Pasażer nie dokona kolejnego zawieszenia, jeżeli wcześniej zawieszony bilet nie został odwieszony.
W rozporządzeniu określony został również maksymalny termin dokonania zakodowania niewykorzystanej liczby dni zawieszonego biletu – wynosi on sześć miesięcy od dnia zgłoszenia jego odwieszenia. W przypadku braku zgłoszenia odwieszenia, przekodowanie możliwe jest w terminie sześciu miesięcy od dnia następującego po dacie wygaśnięcia ważności zawieszonego kontraktu. Nieco inaczej jest w mobiWawie. W aplikacji po odwieszeniu biletu jego ważność jest przedłużana automatycznie o niewykorzystany okres.
Jak krok po kroku zawiesić i odwiesić bilet?
Zasady zawieszania i odwieszania biletów są proste. Sama procedura zajmuje dosłownie chwilę. Wystarczy wejść na stronę zawieswkm.wtp.waw.pl i podać numer karty, na której zakodowany jest bilet.
Bilet można odwiesić także za pośrednictwem strony zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies lub osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM.
Uwaga, odwieszenie ważności biletu zapisanego na Spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej (lub innym nośniku zaakceptowanym przez ZTM) za pośrednictwem strony internetowej nie spowoduje automatycznego przekodowania niewykorzystanego okresu ważności dni na inny termin. Taka operacja możliwa jest wyłącznie w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Należy także pamiętać, że termin ważności odzyskanej w ten sposób części biletu zaczyna biec od momentu jej przekodowania.
W mobiWawie bilety zawiesza się i odwiesza bezpośrednio w aplikacji, bez używania strony internetowej.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: WTP