- Tramwaj na Zieloną Białołękę - kolejny ważny krok za nami. Tramwaje Warszawskie właśnie wybrały wykonawcę projektu trasy - przekazał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. - Firma Voessing Polska sp. z o.o. będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie prac projektowych oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń i dokumentów administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Na tę część prac wykonawca będzie miał czas do 2028 roku. Właśnie wtedy planujemy start prac budowlanych tej kluczowej inwestycji transportowej dla mieszkanek i mieszkańców dzielnicy - dodał Trzaskowski.
Urzędnicy zastrzegają, że podpisanie umowy będzie możliwe dopiero po zakończeniu procedur, w tym związanych z możliwymi odwołaniami od wyników przetargu. Wybrany wykonawca przygotuje kompletną dokumentację projektową, umożliwiającą zlecenie i wykonanie robót budowlanych. Uzyska też wszystkie wymagane przepisami pozwolenia na realizację prac.
Projektant dostanie aż trzy i pół roku
Projektant będzie miał na realizację zamówienia aż 42 miesiące.
W pierwszym etapie wykona analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza (z uwzględnieniem możliwości wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej). Kolejny krok po wyborze jednego z trzech wariantów to opracowanie projektów budowlanych. Będą to projekty architektoniczno–budowlane i projekty wykonawcze dla samej trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury.
Wykonawca opracuje także dokumenty wymagane do pozyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. "Pozwoli to na przyśpieszenie rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej. Firma, która zbuduje tramwaj na Zieloną Białołękę, dysponując kompletem uzgodnień z właścicielami podziemnych sieci i zarządcami dróg, będzie mogła wcześniej rozpocząć budowę" - wskazano w komunikacie.
Budowa, po odebraniu dokumentacji projektowej i pozyskaniu niezbędnych decyzji, zaplanowana jest na dopiero lata 2028-2030, jeśli uda się zapewnić finansowanie.
Tramwaj na Zieloną Białołękę - trasa, czas podróży
Trasa będzie miała prawie 6,5 kilometra. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa.
Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Inwestycja obiecywana od lat
Dyskusja o tej linii tramwajowej trwa od kilkunastu lat. Pierwsza poważna deklaracja padła w 2016 roku. Urzędnicy wskazywali wówczas, że w 2017 roku rozpoczną się prace koncepcyjne. W latach 2019-20 miało zacząć się projektowanie. Wtedy też planowano ogłoszenie przetargu na budowę. Start prac przewidywano na 2021 rok.
Jak przekonywał ratusz, przeciągające się przygotowania były skutkiem długiego oczekiwania na decyzję środowiskową. Urząd złożył wniosek o jej wydanie w lipcu 2020 roku. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uzgodnienia wydała dopiero trzy lata później.
Również w ostatniej kampanii wyborczej ubiegający się o reelekcję wówczas prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapewniał, że tramwaj na Białołękę znów jest "absolutnym priorytetem".
Linię na Białołękę obiecywała już jego poprzedniczka Hanna Gronkiewicz-Waltz. - Mogę ogłosić, że tak jak zapowiedzieliśmy w ubiegłym roku, bardzo intensywnie rozpoczęliśmy prace nad tym, żeby móc zmaterializować tramwaj na Zieloną Białołękę (...) Ruszyliśmy bardzo intensywnie i zadanie inwestycyjne jest absolutnie w trakcie - deklarowała 2017 roku Renata Kaznowska, wówczas i dziś wiceprezydentka Warszawy.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie