Propozycje nowych tras, które przedstawił ponad dwa tygodnie temu Zarząd Transportu Miejskiego, wzbudzają sporo wątpliwości. Przekonać można się o tym chociażby przeglądając zapis z czatu, jaki odbył się w poniedziałek.
PrzewodnikBrodno: Czy zdaje Pan sobie sprawę, że ZTM ZNACZNIE POGARSZA KOMUNIKACJĘ na większości obszarów, likwidując dogodne połączenia bezpośrednie, a zmuszając ludzi do kilkukrotnych przesiadek WYDŁUŻAJĄC CZAS DOJAZDU do większości dzielnic. ZTM ROBI WSZYTKO DLA STATYSTYK METRA, A LEKCEWAŻY POTRZEBY MIESZKAŃCÓW.
"Trudno nam zgodzić się z twierdzeniem, że przedłużenie metra utrudni podróż" - odpowiedział Wiesław Witek.
Skrócenie 527
Sporo pytań dotyczyło linii 527, która będzie już dojeżdżać na lewy brzeg, na Esperanto, a skończyć przejazd z Białołęki na Trockiej. Uczestnicy czatu chcieli wiedzieć, dlaczego trasa ma być skrócona, a także jaki będzie jej czas przejazdu.
Dyrektor odpowiedział między innymi, że na Skarbka z Gór planowane jest "zwiększenie liczby kursów – więcej odjazdów 527 w przypadku skrócenia". Przekonywał również, że z Bródna do centrum i na Muranów kursują tramwaje, dodał, że będzie metro. "527 z Grodziska do Trockiej ok. 25 minut" – napisał Witek.
Z kolei Joanna chciała wiedzieć, czemu ma być wycofana linia 170 z małej Radzymińskiej, gdzie "znajduje się wiele przedszkoli oraz szkół". "Proponujemy nową relację z osiedla Wilno do Dworca Wschodniego i dalej do Targowej. "Nowe" 156 dowiezie do metra Targówek" – przekonywał dyrektor ZTM.
"Skoro będzie mniej autobusów na ul. Radzymińskiej proponuje likwidację buspasa w kierunku Dw. Wilenskiego" – proponował z kolei themca.
"Nie planujemy likwidacji buspasa" – odpowiedział Witek. A Jojo zaproponował połączenie linii 345 z 262 w linie 262 całotygodniową na trasie linii 345.
"Ulice na Zaciszu uniemożliwiają kursowania autobusów przegubowych" - odpowiedział Wiesław Witek.
Gimi zwrócił jednak uwagę, że ulica Potulicka nie jest gotowa na autobusy przegubowe. "Czy wystąpili państwo do dzielnicy o jej dostosowanie?" – chciał wiedzieć. "Tak, wystąpiliśmy o przebudowę ulic do Urzędu Dzielnicy Targówek. Obecnie problem dla przegubów byłby np. na Potulickiej, Tużyckiej, Kościeliskiej, Tarnogórskiej" – wyliczył dyrektor.
"Co w razie awarii?"
Padło też pytanie o wycofanie linii 169 z ulicy 11 listopada i puszczenie jej na trasie Bródno Podgrodzie - Trocka. "Zmiana dla linii 169 to propozycja usprawnienia połączenia (razem z 369) osiedla Bródna do M2" - stwierdził Witek.derbianin1: A pomyślał ktoś, co będzie jak rano będzie awaria w metrze, a tu zjedzie się tyle autobusów do metra, a jedyną alternatywą będzie niewydolne 160?
"W przypadku awarii zawsze uruchamiamy linię zastępczą. Przykładem linia M1. Utrzymywanie na stałe takiej komunikacji nie jest racjonalne" – zaznaczył Witek.
Dyrektor przypominał też, że metro kursuje w szczycie częściej niż co trzy minuty, więc "na pewno nie można pisać o pogorszeniu komunikacji na Targówku".
Czat to był tylko pierwszy etap konsultacji. Zaplanowano również pięć spotkań z mieszkańcami Targówka, Białołęki i Pragi-Północ, na których pracownicy ZTM będą rozmawiać z mieszkańcami o planowanych zmianach.
Propozycje zmian ZTM przedstawił 29 marca:
Siatka autobusów po otwarciu metra na Targówku - konferencja ZTM
Siatka autobusów po otwarciu metra na Targówku - konferencja ZTM
ran/b
Źródło zdjęcia głównego: ZTM