W czasie przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej priorytet będzie miała komunikacja miejska, a jej przejazd ułatwią liczne buspasy wytyczone przez miasto. Jeden z nich powstał już na ulicy Ostrobramskiej, co zdezorientowało niektórych kierowców. Na razie jednak nie obowiązuje.
W najbliższy weekend rozpocznie się przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej. Północny zostanie zamknięty dla ruchu, a do dyspozycji kierowców będzie tylko południowy, po którym ruch będzie się odbywał w obu kierunkach (z tego powodu został wcześniej wzmocniony). Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczną się w piątek, 28 stycznia, po południowym szczycie.
Priorytet w czasie przebudowy wiaduktów będzie miał transport miejski. Przejazd ułatwić mają liczne buspasy, które już działają lub zostaną uruchomione w najbliższych dniach w następujących ulicach: - aleja Stanów Zjednoczonych w obu kierunkach na odcinku od ronda Wiatraczna do Przyczółku Grochowskiego; - Ostrobramska w kierunku zachodnim na odcinku od Lotniczej do Przyczółku Grochowskiego; - Krzyckiego na odcinku od Wawelskiej do Filtrowej; - Marynarska w kierunku wschodnim na odcinku stacji PKP Służewiec do ronda Unii Europejskiej; - Łopuszańska w kierunku wschodnim od wiaduktu nad torami kolejowymi do Kolneńskiej.
W poniedziałek rano reporter tvnwarszawa.pl Artur Węgrzynowicz był na ulicy Ostrobramskiej. - Na całej długości w kierunku centrum żółtymi liniami wytyczony jest buspas. Ustawione są także znaki pionowe, które na tę chwilę są przekreślone. Widać, że wielu kierowców nie wie, jak się w takiej sytuacji zachować i manewruje między żółtymi liniami - relacjonował. - Po zamknięciu wiaduktu trzeba liczyć się z tym, że na Ostrobramskiej będą się tworzyć duże korki - zauważył.
Wcześniej buspas powstał także na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku w obu kierunkach, na odcinku od Alej Jerozolimskich do Grójeckiej. W związku ze spodziewanym przeniesieniem się części ruchu z Trasy Łazienkowskiej na ciąg Dolina Służewiecka - Sikorskiego - Trasa Siekierkowska, pojawił się także na najbardziej wykorzystywanym przez autobusy odcinku tych arterii (od Rosoła do Jana III Sobieskiego.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>
Zamknięte przystanki
Jak przekazał ratusz, w czasie przebudowy wiaduktów miejskie autobusy będą jeździły Trasą Łazienkowską bez zmian tras. Skorygowana zostanie jedynie trasa linii 143 – autobusy dojadą do Pomnika Lotnika, czyli skrzyżowania trasy z ulicą Żwirki i Wigury. "W rozpoczynającym się 30 stycznia pierwszym etapie robót wyłączony z ruchu zostanie wiadukt północny, a na wiadukcie południowym utrzymany będzie ruch w obu kierunkach. Dla autobusów wytyczone zostaną buspasy na lewych pasach ruchu czyli na środkowej części wiaduktu. Pas dla autobusów w kierunku centrum na moście Łazienkowskim zostanie przeniesiony na wewnętrzny pas ruchu, przy barierce oddzielającej jezdnie" - czytamy w komunikacie.
Początek buspasa od strony Pragi będzie za przystankiem Wał Miedzeszyński, a z centrum - za przystankiem Plac Na Rozdrożu. Dlatego w tym etapie prac nieczynne będą przystanki Rozbrat (w obydwu kierunkach) oraz przystanek Torwar w kierunku centrum.
Ratusz zaznaczył, że dodatkowo - aby usprawnić przejazd autobusów w kierunku Pragi - przystanek Metro Politechnika 01 (ten, który dziś jest na jezdni prowadzącej na Rondo Jazdy Polskiej) zostanie przeniesiony na główną jezdnię trasy, czyli na tę pod rondem. "Z chodnikami na rondzie połączą go nowo wybudowane schody. Na tym przystanku będą się zatrzymywały autobusy linii 143, 182, 187, 188 i 523. Zostanie tu też wytyczony kilkusetmetrowy buspas" - poinformował.
I przypomniał, że w czasie rozbiórki wiaduktu północnego - po 4 stycznia - zamknięty będzie przejazd przez rondo Sedlaczka, a autobusy skierowane na trasy objazdowe.
Jak dojechać w okolice zamkniętych przystanków?
W sąsiedztwie zamkniętych przystanków Rozbrat i Torwar znajdują się między innymi II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego, LVIII Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Technikum Budownictwa i Architektury Nr 1, Akademia Sztuk Pięknych, Młodzieżowy Dom Kultury im. Władysława Broniewskiego, Park Agrykola oraz obiekty sportowe Warszawskiego Ośrodka Sportu Młodzieżowego Agrykola, Centralnego Ośrodka Sportu Torwar i Legii Warszawa.
Ratusz podał alternatywne trasy dojazdu komunikacją miejską do tych miejsc:
z Pragi-Południe: - z Grochowa linią 141 do przystanku Torwar (na Wisłostradzie po zjeździe z mostu Łazienkowskiego) z przejściem pieszo do przystanku Rozbrat chodnikiem po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej (około 700 metrów) albo do przystanku Legia-Stadion (przy skrzyżowaniu Czerniakowska/Łazienkowska) z przesiadką do autobusów linii 107 lub 159 (jeden przystanek do przystanku Rozbrat); - z Grochowa linią 158, z Gocławia i Saskiej Kępy liniami 111 lub 117 przez most Józefa Poniatowskiego do przystanku Krucza z przesiadką do autobusów linii 109 lub 171 jadących do przystanków Śniegockiej, Koźmińska i Torwar; - z Gocławia liniami E-1 lub 147, z Saskiej Kępy liniami 146 lub 147 do przystanku Metro Stadion Narodowy, następnie jeden przystanek pociągiem Szybkiej Kolei Miejskiej lub Kolei Mazowieckich do stacji Warszawa Powiśle i dalej autobusem 162 do przystanku Śniegockiej lub Rozbrat; - z Gocławia linią 168 przez most Siekierkowski do przystanku Sielce z przesiadką do autobusów linii 107, 159 lub 162 jadących do przystanku Rozbrat albo autobusów linii 185 jadących do przystanku Torwar.
z Ochoty i stacji metra Politechnika: - z Ochoty i stacji metra Politechnika linią 187 do przystanku Legia-Stadion (przy skrzyżowaniu Czerniakowska/Łazienkowska) z przesiadką do autobusów linii 107 lub 159 (jeden przystanek do przystanku Rozbrat); - z Dworca Zachodniego bezpośrednio linią 159 kursującą ulicami Koszykowa – Piękna. Do autobusów linii 159 możliwe są przesiadki z tramwajów kursujących zarówno ulicą Marszałkowską, jak i aleją Niepodległości i ulicą Chałubińskiego.
Remont potrwa do marca 2024 roku
Stare wiadukty zostały wybudowane wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i oddane do użytku w 1974 roku. Żelbetowe konstrukcje mają po 400 metrów długości. Korzysta z nich ponad 110 tysięcy pojazdów dziennie.
W 2015 roku specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu wiaduktów, w której rekomendowali ich rozebranie i odbudowanie od podstaw. W maju 2020 roku wprowadzono na nich ograniczenia tonażowe (do 5 ton dla pojazdów poruszających się lewymi, wewnętrznymi pasami) i prędkości (do 40 km/h).
"Na nowych, trwalszych, ładniejszych i bardziej wytrzymałych wiaduktach przy parku Agrykola zostaną wytyczone obustronne ciągi pieszo-rowerowe, powstaną też pochylnie, które poprawią dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowymi" - zapowiedziało miasto.
Przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej potrwa do marca 2024 roku.
Autorka/Autor: mp/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl