Rozkopane skrzyżowania w centrum Warszawy. Prace idą pełną parą

Prace na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Królewskiej
Prace na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Królewskiej
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Zamknięte skrzyżowanie Marszałkowskiej z Królewską, ograniczenia w rejonie ronda Dmowskiego. W ścisłym centrum Warszawy toczą się równocześnie prace budowlane przy przebudowie ważnych skrzyżowań. W niedalekiej przyszłości będzie bezpieczniej, ale na razie kierowcy muszą przygotować się na większe niż zwykle korki. Swoje robią także ostatnie zmiany na Trasie Łazienkowskiej.

Poruszanie się po centrum jest dziś wyzwaniem. Oprócz zmian wprowadzonych na rondzie Dmowskiego i do jazdach do niego, gdzie ubyło po jednym pasie ruchu, zwężona została ulica Nowogrodzka po obu stronach Marszałkowskiej. Ponadto wprowadzono zakazy parkowania w rejonie ulicy Widok, na Nowogrodzkiej oraz między Żurawią a Nowogrodzką.

Następnie roboty przeniosą się na Aleje Jerozolimskie. "Tam wykonawca również planuje najpierw wyłączyć z ruchu skrajne prawe pasy, a potem – skrajne lewe. Także tutaj jako ostatnia zostanie wymieniona nawierzchnia – Balzola (wykonawca - red.) chce to zrobić w jeden z weekendów na przełomie listopada i grudnia, choć ze względu na jesienną porę prace uzależnione będą od warunków atmosferycznych" - podaje Zarząd Dróg Miejskich.

Stała organizacja ruchu na rondzie Dmowskiego zostanie przywrócona na przełomie 2021 i 2022 roku. Wtedy też piesi i rowerzyści będą mogli wreszcie pokonać Marszałkowską i Jerozolimskie bez schodzenia do podziemi.

Pierwszy etap utrudnień w rejonie ronda Dmowskiego
Pierwszy etap utrudnień w rejonie ronda Dmowskiego
Źródło: ZDM

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

Duże utrudnienia na skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Królewską

W centrum doszły jeszcze utrudnienia związane z przebudową skrzyżowania Marszałkowskiej z Królewskiej. Od poniedziałku 16 sierpnia skrzyżowanie jest całkowicie nieprzejezdne. Drogowcy wymienią asfalt, zwężą też Marszałkowską do trzech pasów. Zamiast istniejącego czwartego pasa powstanie azyl dla pieszych odgradzający jezdnię od torowiska. Pojawią się też osobne lewoskręty zarówno na Marszałkowskiej jak i Królewskiej.

W związku z prowadzonymi pracami kierowcy muszą korzystać z objazdów – od południa Świętokrzyską, Mazowiecką, Królewską, Moliera i Senatorską do placu Bankowego, a od północy aleją "Solidarności" i aleją Jana Pawła II i Świętokrzyską. Na trasy objazdowe zostały skierowane autobusy linii 100, 102, 106, 107, 111, 116, 128, 171, 175, 180, 222, 503, 518, 520 oraz linii nocnych: N11, N13, N16, N21, N41, N42, N44, N61, N63, N71, N91. Drogowcy zachowali możliwość przejazdu przez skrzyżowanie tramwajom.

- Kierowcy jadący Marszałkowską w kierunku Królewskiej od Świętokrzyskiej mają do dyspozycji jeden pas i mogą dojechać tylko do Rysiej. Jadąc w drugą stronę od placu Bankowego kierowcy dojeżdżają tylko do placu Żelaznej Bramy. Największe utrudnienia są na Kredytowej i Jasnej, którymi możemy objechać wyłączony z ruchu odcinek Marszałkowskiej. Na przejazd tym odcinkiem, nawet poza godzinami szczytu, trzeba liczyć nawet około 20 minut - opowiada nasz reporter.

- Na przejściach naziemnych przy rondzie Dmowskiego oraz na skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Królewską pojawi się sygnalizacja świetlna, która będzie zintegrowana z Systemem Zarządzania Ruchem - przekazał rzecznik ZDM Jakub Dybalski.

Stała organizacja ruchu na skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Królewską zostanie przywrócona w środę 25 sierpnia, o godzinie 4 nad ranem.

Rozbiorą i odbudują wiadukty Trasy Łazienkowskiej

Utrudnienia dotykają także podróżujących Trasą Łazienkowską, gdzie drogowcy w poniedziałek ruszyli z poszerzaniem południowej jezdni, którą w trakcie wyburzania jednego z wiaduktów poprowadzony zostanie ruch. Oznacza to tymczasowe zamknięcie prawego pasa w kierunku Pragi. Organizacja ruchu została zmieniona na odcinku alei Armii Ludowej od placu Na Rozdrożu do rejonu ulicy Łazienkowskiej. Przejezdne są tylko dwa pasy ruchu: skrajnie lewy, z którego korzystać mogą wszyscy kierowcy oraz pas środkowy, przeznaczony dla autobusów, taksówek, motocykli i miejskiego transportu osób niepełnosprawnych.

Docelowo Trasa Łazienkowska ma być przejezdna przez cały okres trwania przebudowy. Po zakończeniu prac na wiadukcie północnym nastąpi zamiana, to znaczy przejmie on tymczasowo ruch w obu kierunkach, a wykonawca rozbierze wówczas wiadukt południowy.  

Nadchodząca przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej będzie wielką, trwającą prawie trzy lata operacją (do marca 2024 roku). Koszt prac budowlanych to 87,5 milionów złotych.

Czytaj także: