Pozwolenie na otwarcie tunelu POW powinno być wydane jeszcze w grudniu - zapowiedziała rzeczniczka wojewody mazowieckiego Ewa Filipowicz. Dlatego - jak zaznaczyła - sprawa jest traktowana priorytetowo. Zapewniała, że "wszyscy pracują na najwyższych obrotach".
- W tej chwili obszerną dokumentację bardzo dokładnie analizują pracownicy Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego - przekazała Polskiej Agencji Prasowej Ewa Filipowicz, dodając, że na pewno potrwa to kilka dni. - Potem zostanie wyznaczona data kontroli na miejscu, podczas której tunel będzie sprawdzany "krok po kroku" - zaznaczyła Filipowicz. - Wszystko powinno być wykonane zgodnie z prawem i bezpieczeństwem - dodała rzeczniczka wojewody.
Otwarcie POW jeszcze w grudniu
Kolejnym etapem będzie wydanie przez wojewodę pozwolenia na użytkowanie. - Cała procedura powinna zakończyć się w grudniu i wtedy zostanie wydane pozwolenie - powiedziała urzędniczka.
W poniedziałek inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, złożył do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dokumenty otrzymane od Państwowej Straży Pożarnej po przeprowadzonej kontroli tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska podkreśliła wtedy, że po uzyskaniu tej decyzji, ostatnim krokiem będzie uzyskanie zgody wojewody mazowieckiego. - S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów zostanie oddana do ruchu jesienią tego roku - zaznaczyła.
Odbiory systemu wentylacji przeciwpożarowej w tunelu strażacy zakończyli w piątek. - Wydaliśmy pozytywną opinię bezpieczeństwa przeciwpożarowego - mówił wówczas bryg. Karol Kierzkowski z Państwowej Straży Pożarnej. To było trzecie podejście strażaków, wcześniej odmówili zgody, ponieważ uszkodzony był jeden z wentylatorów. Wymagał naprawy w Portugalii.
Zaczynają badać jakoś powietrza
GDDKiA poinformowała we wtorek, że rozpoczęły się pomiary poziomu zanieczyszczenia powietrza w rejonie tunelu POW. Będą prowadzone na odcinku od węzła Puławska do węzła Warszawa Wilanów przez około 20 miesięcy. Od ich wyników zależy, czy w tunelu zamontowane zostaną filtry, o które od kilku lat upominają się mieszkańcy Ursynowa.
"Punkty pomiarowe znajdują się na wyrzutniach spalin zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz w okolicach portali. Podczas pomiarów badane będą stężenia i zawartość w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) oraz benzenu. Dane zbierane będą całodobowo w ciągu roku, przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez minimum 70 dni pomiarowych w rejonie portali" - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Drogowcy przewidują, że pełne wyniki będą znane w drugim kwartale 2023 roku, ale już po czterech miesiącach od oddania tunelu do użytkowania, wykonawca ma dostarczyć wstępne wyniki pomiarów.
Południowa Obwodnica Warszawy
Ursynowski tunel to brakujący element Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 roku kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 miliarda złotych, z czego blisko 1,7 miliarda złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA / Krzysztof Nalewajko