To największa tegoroczna inwestycja rowerowa w Warszawie i kluczowy odcinek dla całej śródmiejskiej sieci - podkreśla ratusz. Drogowcy podpisali umowę na przebudowę ulicy Andersa, gdzie powstanie wyczekiwana droga dla rowerów.
Prace wykona warszawska firma Wegarten, która zaproponowała najkorzystniejszą cenę – 31,8 miliona złotych. To oferta niższa niż zakładano w kosztorysie. Przetarg miał formułę "zaprojektuj i wybuduj". Na bazie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu firma Wegarten przygotuje dokumentację budowlaną i wykonawczą, a następnie zajmie się pracami w terenie. Na część formalną oraz budowę zaplanowano łącznie 20 miesięcy od momentu podpisania umowy. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami prace będą się więc toczyć w latach 2024-25.
Dojazd rowerem z Żoliborza, Bielan i centrum
Jak zapewnia ratusz, to kolejny etap rowerowego "kręgosłupa" centrum miasta. Od razu po oddaniu najnowszego odcinka drogi rowerowej na ulicy Marszałkowskiej wraz z placem Bankowym został przedstawiony szczegółowy plan dalszej rozbudowy tej trasy. Pełny potencjał trasa rowerowa uzyska dopiero po przedłużeniu jej na północ. Celem jest zapewnienie dojazdu rowerem z Żoliborza, a nawet z Bielan, do Nowego Centrum Warszawy.
Podpisana właśnie umowa dotyczy ulicy Andersa na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równolegle trwa projektowanie II etapu, czyli od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał aż do połączenia z placem Bankowym. W tym samym czasie powstaje również koncepcja ciągu dalszego, wzdłuż ulicy Mickiewicza wraz z placem Wilsona. Łącznie to trzy kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej wprost do Śródmieścia.
Po zakończeniu wszystkich wspomnianych etapów korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie liczył blisko osiem kilometrów. Jednocześnie miasto pracuje również nad poprawą jakości już istniejących tras, poprzez ich przebudowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej wzdłuż różnych odcinków ulicy Marszałkowskiej.
Pierwszy etap budowy
Pierwszy etap oznacza budowę asfaltowej dwukierunkowej trasy rowerowej na odcinku 1,2 kilometra. Po drodze połączy się ze wszystkimi odcinkami w okolicy, czyli:
- drogą rowerową na wiadukcie nad torami kolejowymi, - pasami rowerowymi na ulicy Dawidowskiego, - pasami rowerowymi na ulicach Bonifraterskiej i Międzyparkowej, - drogami dla rowerów na ulicy Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki.
Realizacja tego zadania wymaga przebudowy wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną.
Jak najmniejsza ingerencja w zieleń
Droga rowerowa będzie biec konsekwentnie po zachodniej stronie ulicy Andersa wraz z kompletem przejazdów rowerowych na wszystkich mijanych skrzyżowaniach. Trasa będzie częściowo wydzielona z jezdni, a jej przebieg w szczegółach zaplanowany jest tak, żeby jak najmniej ingerować w zieleń i nie pogarszać warunków życia dorodnych szpalerów muranowskich drzew.
Miasto zapewnia, że w miarę możliwości będą też przeprowadzane tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie zbędnych zabetonowanych lub wypłytowanych powierzchni, w miejscu których powinna pojawić się zieleń. Wstępnie może być to miejsce u zbiegu z ulicą Muranowską, która przejdzie przebudowę na całej długości. Firma Wegarten będzie miała też dodatkowo zadanie przeprowadzenia takiego rozpłytowania na ulicy Świętojerskiej, gdzie powiększona zostanie powierzchnia biologicznie czynna wzdłuż szpaleru drzew rosnącego na granicy z Ogrodem Krasińskich.
"Umowa zawiera też dwa mniejsze dodatki. To przedłużenie istniejących pasów rowerowych na równoległej do Andersa ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Sapieżyńska) oraz budowa krótkiego fragmentu drogi dla rowerów pochodzącego z budżetu obywatelskiego. Powstanie ona po wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra" - podsumowuje ratusz.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa