Niespełna 32 miliony złotych będzie kosztować ścieżka rowerowa wzdłuż Andersa. Drogowcy właśnie rozstrzygnęli przetarg na budowę ponad kilometrowego odcinka między Nowolipkami a Dworcem Gdańskim.
Przetarg miał formułę "zaprojektuj i wybuduj". Prace wykona warszawska firma Wegarten, która zaproponowała najkorzystniejszą cenę - 31,8 miliona złotych. "To oferta niższa niż zakładany przez nas kosztorys i tym samym bardzo dobra wiadomość" - poinformował Zarząd Dróg Miejskich. Dokumentacja i budowa potrwają 20 miesięcy. Prace będą się toczyć w latach 2024-2025.
Ponad kilometr nowej trasy
Ścieżka zostanie wybudowana na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Asfaltowa dwukierunkowa trasa rowerowa będzie liczyć 1,2 kilometra.
Będzie łączyć się z drogą rowerową na wiadukcie nad torami kolejowymi, pasami rowerowymi na ulicy Dawidowskiego, pasami rowerowymi na ulicach Bonifraterskiej i Międzyparkowej oraz drogami dla rowerów na ulicy Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipkach.
Niezbędne będzie także przebudowanie wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną. "Wpływa to na całkowity koszt inwestycji, ale z drugiej strony pozwoli na montaż nowoczesnych urządzeń, które będą następnie służyć przez długie lata" - wyjaśniają.
Drzewa muszą zostać
Trasa będzie częściowo wydzielona z jezdni. Zarząd Dróg Miejskich podkreśla, że jej przebieg w szczegółach zaplanowany został tak, by jak najmniej ingerować w zieleń i nie pogarszać warunków życia dorodnych muranowskich drzew. W miarę możliwości będą też przeprowadzane tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie zbędnych zabetonowanych lub wypłytowanych powierzchni. Ich miejsce zajmie zieleń.
Wstępnie taki obszar został wytypowany m.in. u zbiegu z ulicą Muranowską, która przejdzie przebudowę na całej długości. "Firma Wegarten będzie miała też dodatkowo zadanie przeprowadzenia takiego rozpłytowania na ulicy Świętojerskiej, gdzie powiększona zostanie powierzchnia biologicznie czynna wzdłuż przyulicznego szpaleru drzew rosnącego na granicy z Ogrodem Krasińskich" - precyzują drogowcy.
Przetarg zawiera też dwa mniejsze "dodatki". Przedłużone zostaną istniejące przejazdy rowerowe na równoległej do Andersa ulicy Bonifraterskiej, na odcinku Międzyparkowa-Sapieżyńska. W planach jest też budowa krótkiego fragmentu drogi dla rowerów pochodzącego z budżetu obywatelskiego. Powstanie ona po wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.
Co z brakującym fragmentem?
Ścieżka wzdłuż Andersa nie zostanie dociągnięta do placu Bankowego. Ale, jak zaznacza ZDM, brakujący fragment jest już projektowany. Podobnie jak koncepcja kontynuacji na północy - wzdłuż ulicy Mickiewicza wraz z placem Wilsona.
"Łącznie to aż trzy kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej wprost do Śródmieścia" - wyliczają drogowcy. A wszystko to elementy rowerowego "kręgosłupa" centrum miasta.
Po zakończeniu wszystkich etapów ciągły korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie liczył blisko ośmiu kilometrów.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM