Na S7 między Tarczynem a Lesznowolą jest już nawierzchnia. "Termin otwarcia zależy od pogody"

Budowa trasy S7 Tarczyn Północ - Lesznowola
Budowa trasy S7 Tarczyn Północ - Lesznowola (nagranie z 11 grudnia)
Źródło: GDDKiA / S7 Warszawa - Grójec / YouTube
Budowa trasy ekspresowej S7 między Tarczynem a Lesznowolą powoli się kończy. Drogowcy zastrzegają, że termin zakończenia prac związanych z oddaniem do ruchu tego odcinka uzależniony jest od pogody oraz procedur odbiorowych. Tymczasem wykonawca oczekuje dodatkowych środków na ukończenie inwestycji lub wydłużenia kontraktu.

Drogowcy podsumowali we wtorek postępy na budowie odcinka trasy ekspresowej S7 między węzłami Lesznowola - Tarczyn Północ. To ostatni, wciąż przygotowywany fragment nowej ekspresówki, łączącej Warszawę z Grójcem. Według Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, wykonawca zrealizował już około 64 procent inwestycji. Na trasie głównej ułożona została już nawierzchnia i wykonywane jest oznakowanie poziome. Zdaniem GDDKiA, prace w ciągu głównym zbliżają się ku końcowi. Na węzłach Tarczyn Północ., Antoninów oraz Złotokłos realizowane są roboty bitumiczne wraz z oznakowaniem poziomym. Trwają również roboty wykończeniowe na mostach. Budowane są ekrany akustyczne i wygrodzenie trasy. Wykonywane są także prace w zakresie budowy kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjny

OGLĄDAJ PROGRAM "7 ŻYĆ" O BEZPIECZEŃSTWIE NA POLSKICH DROGACH >>>

Pogoda może spowolnić tempo prac

- Prowadzenie robót uzależnione jest od warunków atmosferycznych, ponieważ poszczególne asortymenty prac wymagają dotrzymania reżimu technologicznego. Termin zakończenia prac związanych z oddaniem do ruchu ciągu głównego S7 Lesznowola - Tarczyn Północ jest uzależniony od pogody oraz procedur odbiorowych - podkreśliła Tarnowska.

Aby roboty mogły się rozpocząć, niezbędne okazało się między innymi przebudowanie czynnych linii elektroenergetycznych, co wiązało się z ich czasowym wyłączeniem. Trzeba było skoordynować dwóch gestorów (PSE i PGE), których sieci były w różnych lokalizacjach. - Ze względu na ówcześnie panujące warunki atmosferyczne, termin rozpoczęcia przebudowy kolizji musiał być zmieniany. Dopiero przebudowanie ich umożliwiło rozpoczęcie prac, w sumie, na około 2,4 kilometra ciągu głównego S7 - wyjaśniła rzeczniczka.

Zaznaczyła, że zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac przewidziane jest w pierwszym kwartale 2024 roku. Dodatkowo do końca III kwartału 2024 roku wykonawca wyremontuje 17 kilometrów obecnego przebiegu drogi krajowej numer 7, od Sękocina Starego do Rembertowa.

Wykonawca oczekuje dodatkowych pieniędzy

- W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót - przekazała Tarnowska.

W III kwartale 2020 roku GDDKiA musiała rozwiązać umowę z pierwotnym wykonawcą robót tego odcinka (firmą IDS-BUD).- Mimo wielokrotnych wezwań wykonawca ten, nie zrealizował prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona - przypomina rzeczniczka.

- Jednocześnie podjęliśmy działania i przygotowaliśmy ogłoszenie przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. W czerwcu 2021 roku podpisaliśmy umowę z nowym wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót, firmą Intercor - dodała.

Trasa S7 Warszawa - Grójec

Nowa trasa ekspresowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i kończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Ma dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Dostęp do nowej drogi zapewnią węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstają obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Inwestycja była podzielona była na trzy zadania. "A" to odcinek od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km, "B" - od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km i "C" - od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.

Na otwarcie czeka już tylko środkowy odcinek trasy od Lesznowoli do Tarczyna

Trasa S7 do Grójca
Trasa S7 do Grójca
Źródło: TVN24
Czytaj także: