Nową trasę, za blisko 79 mln zł brutto, wybuduje spółka Balzola. Do zbudowania jest ponad 5 kilometrów torów: 3,6 km nowych oraz 1,6 km do przebudowy na rozjazdach i przy skrzyżowaniach z Górczewską i Radiową.
Pierwsze prace
- Przy skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Pełczyńskiego leżą przygotowane tory - relacjonuje w sobotę Lech Marcinczak, reporter tvnwarszawa.pl - Obecnie robotnicy, za pomocą koparki, zrywają trawę na pasie zieleni - dodaje.
Jak informuje reporter, wyłączony został lewy pas ruchu na ul. Powstańców Śląskich od ul. Pełczyńskiego do ul. Dywizjonu 303. Do dyspozycji kierowców jest tylko jeden pas.
Rozpoczęła się budowa torowiska
Po jednym pasie
To tylko przedsmak utrudnień. W poniedziałku o 5 rano na odcinku od ul. Pełczyńskiego do Pirenejskiej zamknięta zostanie nitka ul. Powstańców Śląskich prowadząca do Górczewskiej. Ruch w obu kierunkach odbywać się będzie jezdnią dotychczas prowadzącą na Bielany. Kierowcy będą mieli od dyspozycji po jednym pasie w każdym kierunku.
Pomimo zamknięcia Powstańców Śląskich, drogowcy nie zlikwidują wyjazdu z ul. Dywizjonu 303. Zamknięty zostanie natomiast wylot z ul. Hery. Kierowcy będą musieli pojechać do Radiowej.
To nie koniec utrudnień. Zwężona zostanie również ul. Radiowa pomiędzy Apenińską a Gołuchowską. Kierowcy w obu kierunku jeździć będą nitką prowadzącą dotychczas w stronę Boernerowa.
Taka organizacja ruchu potrwa do połowy sierpnia.
Tramwaje nie przejadą
W wakacje, od 26 lipca do 14 września, wyłączony zostanie ruch tramwajów na odcinku od Cmentarz Wolski do pętli Osiedle Górczewska. Drogowcy przebudują w tym czasie skrzyżowanie ul. Górczewskiej i Powstańców Śląskich.
Następnie, od 15 września do 26 października, tramwaje nie będą jeździły od pętli Koło do pętli Nowe Bemowo i Boernerowo. Wtedy z kolei prowadzone będą roboty na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i Radiowej.
Nie tylko tory
Balzola przebuduje też ulicę Powstańców Śląskich od Czumy do Pirenejskiej. Zmienią się skrzyżowania z ulicami: Górczewską, Pełczyńskiego, Wrocławską i Radiową. Pomiędzy Wrocławską a Radiową zniknie wąskie gardło. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Powstaną też nowe chodniki i ścieżki rowerowe.
Do remontu idzie ulica Radiowa od Andyjskiej do Uniejowskiej. Tu również drogowcy nie zapomną o pieszych i rowerzystach.
Samo torowisko będzie częściowo trawiaste. Przestrzeń pomiędzy szynami zostanie wyasfaltowana w miejscach gdzie będzie one wspólne z jezdnią i przy przystankach. Na wiadukcie ponad trasą S8 torowisko zostanie wypełnione tłuczniem.
20 lat walki
Walka o tę linię trwa od około 20 lat. Pod koniec 2010 roku urzędnicy podawali, że jeśli dopisze pogoda, a inwestycji nie zatrzymają procedury, to pierwszy tramwaj pojedzie nowymi torami pod koniec 2011 roku. Później termin przesunięto na wiosnę 2012 ze względu na przedłużające się prace projektowe.
Potem Tramwaje Warszawskie czekały na drugą decyzję środowiskową, która wydana została 15 marca ubiegłego roku. Urzędnicy musieli starać się o kolejny dokument, bo swoje uwagi zgłosili urzędnicy bemowskiego ratusza i miejski inżynier ruchu. Wybrany w grudniu 2010 roku wykonawca, który miał zaprojektować i wybudować trasę - konsorcjum ZUE SA i TOR-KAR-SSON - chciał za to więcej pieniędzy. Na to jednak nie zgodzili się tramwajarze. W związku z tym przetarg na budowę trzeba było ogłosić na nowo.
To nie jedyna inwestycja tramwajowa. Na Tarchominie trwa budowa torowiska:
wp/ec/su/mz
Zamknięte skrzyżowanie