Do niedawna turysta przybywający do Amsterdamu koleją zderzał się ze skalą rowerowego ruchu zaraz po wyjściu z dworca. Stał tam piętrowy parking dla jednośladów, a w nim - tysiące rowerów. Kilka lat temu uznano jednak, że parking nie spełnia już potrzeb i zdecydowano się na budowę garażu... podwodnego. Otwarty właśnie parking powstał pod powierzchnią jednego z przecinających miasto kanałów i może pomieścić 6300 jednośladów. Prace trwały cztery lata - dokumentuje je film, na którym widać, jak zmieniło się otoczenia dworca. Mimo skomplikowanej operacji, ani na chwilę nie przestały tam kursować tramwaje.
"W projekcie użyto wytrzymałych materiałów w różnych odcieniach szarości" - opisuje portal TransportPubliczny.pl. Podaje też wypowiedź tamtejszych urzędników, według których kolorystyka sprawia, że "wnętrze jest lekkie i przestronne, z dużą liczbą przeszklonych i łezkowych kolumn". W nietypowym parkingu użyto także zielonych świateł, które ułatwiają rowerzystom orientację, wskazując wolne miejsca do zaparkowania. Przewidziano także łatwy dostęp do komunikacji miejskiej. "Obiekt jest bezpośrednio połączony z podziemiami dworca kolejowego oraz stacją metra. Powstała też stacja naprawy rowerów" - dodaje TransportPubliczny.pl.
"Cywilizacja pozaziemska"
Powstanie obiektu skomentował na Twitterze Jan Mencwel, warszawski aktywista i współtwórca Miasto Jest Nasze. Zwrócił uwagę na miejsce jego budowy, jakim jest strefa ochrony UNESCO. "W trakcie budowy nie zamknięto ruchu na powierzchni" - napisał. "Z perspektywy Polski brzmi jak cywilizacja pozaziemska" - podsumował.
Marzenia o parkingu
W Amsterdamie zrealizowano więc projekt, o którym warszawscy rowerzyści mogą tylko pomarzyć. Przy naszym Dworcu Centralnym nie tylko nie ma żadnego parkingu dla jednośladów - trudno nawet znaleźć tu zwykłe stojaki. Ostatnio przybyło ich trochę, ale tylko dlatego, że miasto zdecydowało się je ustawić w miejscu likwidowanych stacji Veturilo (od nowego sezonu system ma już bowiem działać na innych niż dotąd zasadach). Rowery stoją więc wszędzie, gdzie to tylko możliwe: przy znakach drogowych i przypadkowych słupach. Nie jest wygodne, ani bezpiecznie. Ani dla ich właścicieli, ani dla pozostałych przechodniów i pasażerów.
Oczywiście w Warszawie wciąż nie ma zapotrzebowania na garaż na kilka tysięcy rowerów. Z drugiej strony, gdyby powstała infrastruktura, chętnych do jej użycia z pewnością by przybyło. Warszawski ratusz przymierzał się zresztą do budowy parkingu dla rowerów w centrum. Kilkanaście lat temu ówczesny rzecznik prasowy Hanny Gronkiewicz-Waltz Tomasz Andryszczyk osobiście zaangażował się w pomysł, by zbudować między Pałacem Kultury a parkiem Świętokrzyskim. "Bike Station" w wizji Andryszczyka miała mieć część usługową lub rekreacyjną, z kawiarnią i ogrodem na dachu. Jak przekonywał wtedy rzecznik, taki parking miałby też też szatnię z prysznicami i miejsce na kilkaset rowerów. Miał być gotowy w 2013 roku. Nie ma go do dziś (a w miejscu, gdzie go planowano, ma stanąć odbudowany pawilon Emilia).
W tym samym czasie krótką karierę w mediach zrobił też inny projekt - praca dyplomowa Marcina Iwaszkiewicza z Politechniki Warszawskiej. Proponował usytuować go tuż obok Dworca Centralnego, w miejscu chaotycznego parkingu dla samochodów. Budynek miał opierać się na pochylniach pomiędzy poszczególnymi poziomami, a skalą miał nawiązywać do dworca.
Miał pomieścić 2500 rowerów, informację turystyczną, kawiarnię dla cyklistów, a nawet skate park na dachu. Na parterze planowano sklep, serwis rowerowy, wypożyczalnię. Parking zapewniałby także łatwą komunikację z Dworcem Centralnym, poprzez windę połączoną z peronem trzecim. Ratusz zadeklarował wówczas rytualnie "zainteresowanie" projektem i na tym się skończyło. Jedyne przyzwoite miejsca do garażowania rowerów w mieście powstały w garażach galerii handlowych i niektórych biurowców. Nie są one jednak ogólnodostępne i nie można w nich zostawić roweru na noc tak, aby rano dojechać nim z dworca do pracy.
Czytaj również: Miasto wybrało operatora Veturilo. System będzie droższy niż zakładano
Autorka/Autor: mg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl, TransportPubliczny.pl
Źródło zdjęcia głównego: Dutch Cycling Embassy