Po kilku latach obietnic Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosił wreszcie przetarg na budowę wind przy wiadukcie mostu Poniatowskiego. Nie ma większych szans, że wszystkie będą gotowe w tym roku. Zwycięska firma będzie miała niemal rok od dnia podpisania umowy na montaż urządzeń.
O projekcie budowy wind, które ułatwią przedostanie się na most Poniatowskiego informowaliśmy na tvnwarszawa.pl kilka razy. Przeprawa ta jest wyjątkowo nieprzyjazna dla pieszych, bowiem na całej jej długości nie ma ani wind, ani pochylni, która ułatwiłaby osobom niepełnosprawnym czy opiekunom dzieci w wózkach dotarcie do znajdujących na moście przystanków tramwajowych i autobusowych.
Osiem wind przy moście Poniatowskiego
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosił właśnie przetarg na budowę wind. Pieniądze na ten cel były zarezerwowane w budżecie już w 2017 roku, montaż urządzeń zaplanowano wówczas na rok 2018. W ZMID zapytaliśmy, skąd wynika to opóźnienie.
- Proces projektowania bywa często nieprzewidywalny. Akurat w przypadku wind przy moście Poniatowskiego największą trudnością było uzyskanie zgody konserwatora zabytków – odpowiada Małgorzata Gajewska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Zapewnia, że wszystkie decyzje i pozwolenia zostały już wydane. Teraz pozostała kwestia wyłonienia wykonawcy i samych prac.
Powstać ma osiem wind. Dwie z nich będą w wieżycach na Solcu, dwie przy stacji PKP Warszawa Powiśle, kolejne cztery przy Wisłostradzie: po jednej na przystankach tramwajowych i chodnikach po obu stronach jezdni. Wszystkie będą łączyły się na poziomie przejścia dla pieszych pod jezdnią i pozwolą dostać się na przystanki z obydwu stron ulicy.
Firmy mogą składać swoje oferty do 3 marca. Wyłoniony w przetargu wykonawca na montaż wind będzie mieć 10 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Miliony na usuwanie barier
Urzędnicy ze stołecznego ratusza zaznaczają, że usuwanie barier architektonicznych trwa przez cały rok. Jak wyliczają, każdego roku z ulic znika kilkadziesiąt barier. "W 2019 roku pracownicy Zarządu Dróg Miejskich działali w 130 lokalizacjach i przeznaczyli na ten cel 1,8 milionów złotych. W tym roku budżet na ten cel jest podobny" – czytamy w komunikacie.
W ramach tych działań wchodzi obniżanie krawężników, montaż płyt ostrzegawczych czy pasów prowadzących.
W usuwanie barier inwestują też dzielnice. W tym roku przeznaczą na ten cel 1,4 miliona złotych, co pozwoli na likwidację 61 barier.
Zwężanie alei Jana Pawła II
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl