Urzędnicy Zarządu Zieleni ogłosili konkurs na "usługę aktualizacji misji i wizji". O co chodzi? Z dokumentacji wynika, że efektem prac ma być "opracowanie, które w zwięzły i kompleksowy sposób opisze misję, wizję i najważniejsze założenia kultury organizacyjnej" miejskiej jednostki odpowiedzialnej za tereny zielone. Ma to kosztować maksymalnie 130 tysięcy złotych.
Ogłoszenie o postępowaniu pojawiło się na stronie internetowej Zarządu Zieleni. W dokumencie napisano, że "przedmiotem zamówienia jest opracowanie aktualizacji/redefinicji misji i wizji Zarządu Zieleni oraz założeń kultury organizacyjnej jednostki".
W dalszej części znajduje się informacja, że "aktualizacja poprzedzona zostanie diagnozą uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych".
"Problemy z zakresu kultury organizacyjnej”
Jak zauważono w dokumentacji konkursowej, w Warszawie "terenami zieleni i inwestycjami w zieloną oraz błękitną infrastrukturę stolicy poza Zarządem Zieleni zajmują się: Lasy Miejskie, Urzędy Dzielnic, Zarządy Gospodarowania Nieruchomości oraz inne jednostki miejskie, np. Zarząd Dróg Miejskich i Zarząd Oczyszczania Miasta".
Spory fragment poświęcono problemowi z "zakresu kultury organizacyjnej". Wskazano, że od 2018 roku obowiązuje Kodeks Etyki Pracowników Zarządu Zieleni, "jednak przez zmiany organizacyjne i rozrastanie się jednostki dokument stracił na aktualności i od kilku lat nie jest oficjalnie stosowany, ani przedstawiany nowym pracownikom", co ma wpływać na "zróżnicowany stopień świadomości misji i kultury organizacyjnej".
Ogłoszenie opublikowano w ramach zamówienia publicznego, zakładając, że koszt usługi nie może przekroczyć 130 tysięcy złotych.
250 pracowników a dokument trzeba "kupić"
W Zarządzie Zieleni zatrudnionych jest ponad 250 osób, zajmują sześć różnych budynków. Nasuwa się pytanie, czy takie zadanie przerasta ich możliwości, skoro sięgają po pomoc podmiotu zewnętrznego?
- Proces wypracowywania wizji i misji polega między innymi na przeprowadzeniu szeregu wywiadów i warsztatów. W Zarządzie Zieleni nie ma zatrudnionych osób z kompetencjami do przeprowadzenia tego typu działań - przyznaje Karolina Kwiecień-Łukaszewska, rzeczniczka Zarządu Zieleni.
Czym są "misja i wizja" opisane w przedmiocie zamówienia? - W naszym rozumieniu misja jest pochodną tego, jakiej zieleni chcą warszawiacy. Określa bardziej szczegółowo niż statut nasze zadania i działania. Definiuje sposób, w jaki powinniśmy spełniać oczekiwania osób mieszkających i odwiedzających Warszawę, współpracujących z nami wykonawców i innych jednostek miejskich, a także naszych pracowników - wyjaśnia Kwiecień-Łukaszewska.
- Wizja jest ściśle połączona z misją. Dotyczy przyszłości i tego, jakie cele chcemy osiągnąć w długoterminowej perspektywie. Wizja to pomysł na naszą jednostkę, który integruje pracowników, pomaga w rekrutacji nowych osób i wytycza kierunki rozwoju ZZW, abyśmy sprawnie mogli aktualizować i realizować naszą misję - dodaje rzeczniczka.
Czas na składanie ofert mija 28 lipca. Po realizacji zadania ma powstać "opracowanie, które w zwięzły i kompleksowy sposób opisze misję, wizję i najważniejsze założenie kultury organizacyjnej".
Standardy też powstały poza ratuszem
Na początku maja Rafał Trzaskowski podpisał zarządzenie dotyczące standardów równego traktowania w stołecznym ratuszu. O dokumencie zrobiło się głośno, głównie ze względu na zapis o nieeksponowaniu symboli religijnych na biurkach i ścianach. Przez środowiska prawicowe dokument został zinterpretowany jako podstawę do usuwania krzyży z budynków urzędu.
Odpowiadając na interpelację radnych Prawa i Sprawiedliwości o zasadność takiego wydatku, wiceprezydentka stolicy Aldona Machnowska-Góra wyjaśniła, że "proces był długi i złożony, wymagał dużych nakładów pracy przy ograniczonych zasobach kadrowych urzędu". Stąd decyzja o powierzeniu zadania w trybie konkursu organizacji pozarządowych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl