Najpierw rejestracja na parkingu podziemnym, potem kwalifikacja medyczna i przyjęcie szczepionki we właściwym punkcie na poziomie zero. Wyjaśniamy, jak wyglądają szczepienia na koronawirusa na Stadionie Narodowym. - Nie musimy przychodzić wcześniej. Cały proces trwa kilkanaście minut, wszystko idzie bardzo sprawnie - zapewnia rzecznik PGE Narodowego Michał Proszowski.
Punkt w tymczasowym szpitalu na Stadionie Narodowym działa codziennie w godzinach od 8.00 do 20.00. Tam odbywa się proces rejestracji i szczepień na koronawirusa. Jak dotrzeć do punktu?
Komunikacją miejską:
Osoby, które przychodzą na miejsce pieszo lub przyjeżdżają komunikacją miejską, wchodzą na teren stadionu przez bramę numer 5 od strony ulicy Wybrzeże Szczecińskie. To dość długi spacer od najbliższych przystanków komunikacji miejskiej na rondzie Waszyngtona - zamiast iść na piechotę, można tam zaczekać na autobus linii 902, który kursuje co 15 minut i dowozi pod właściwą bramę. Najpierw trzeba się zarejestrować, więc z bramy kierujemy się tunelem, przez szklane drzwi na parking podziemny, gdzie znajduje się rejestracja.
Samochodem:
Osoby, które przyjeżdżają na miejsce autem, nie muszą korzystać z bramy numer 5. Idą do punktu rejestracji prosto z podziemnego parkingu. Dla zmotoryzowanych dostępne są bezpłatne miejsca parkingowe w podziemiach stadionu. Na parking wjeżdża się przez bramę numer 6 od strony Wybrzeża Szczecińskiego.
Cztery kolejki do rejestracji
W punkcie rejestracji na parkingu podziemnym przygotowano cztery strefy, do których osoby trafiają w zależności od wyznaczonej godziny szczepienia, na przykład: 12.00, 12.15, 12.30 i 12.45. Na początku kolejki stoi steward, któremu należy pokazać SMS-a z potwierdzeniem terminu wizyty. Po sprawdzeniu, steward kieruje do poszczególnych stref czasowych.
Jeżeli ktoś przyszedł wcześniej, nie jest wpuszczany do kolejki. Musi poczekać na ławce. - Zdarzają się osoby, które maja szczepienie na przykład o godzinie 16, a przychodzą o godzinie 10. Taka osoba czeka wówczas sześć godzin - ostrzega rzecznik prasowy PGE Narodowego Michał Proszowski. - Na szczepienie wystarczy przyjść na godzinę, na którą jest się zapisanym. Nie musimy przychodzić wcześniej, nie musimy stać w kolejce. Jeśli ktoś ma szczepienie o godzinie 12.30 i o godzinie 12.30 jest w punkcie rejestracji, to praktycznie w ogóle nie czeka - przekonuje.
Każda z czterech kolejek mieści około 60 osób, bo - jak informuje Proszowski - właśnie tyle można zaszczepić w ciągu kwadransa. Daje to mniej więcej 240 osób na godzinę. - Wszyscy, którzy zostali zapisani na szczepienie, na pewno je otrzymają. Nawet jeśli się spóźnią, będziemy szukać rozwiązania, strefy, w której ta osoba będzie mogła wejść na szczepienie - zaznacza rzecznik.
Z tych strefowych kolejek wchodzi się do punktu rejestracji, gdzie potwierdzana jest obecność na liście i otrzymuje się kwestionariusz zdrowotny. Tę ankietę wypełnia się już na poziomie zero, gdzie znajduje się właściwy punkt szczepień.
Punkt szczepień
Osoby, które przeszły proces rejestracji, wjeżdżają schodami ruchomymi lub windą do punktu szczepień na poziomie zero. Tam znajdują się stoliki, przy których wypełnia się kwestionariusz zdrowotny. Po wypełnieniu formularza, otrzymuje się numerek. Po chwili jest on widoczny na telewizorach. Lektor wyczytuje numery osób, które mają przygotować się do badań.
Najpierw czeka nas pomiar czynności życiowych; tętna i saturacji. Następnie przechodzi się do stolika, przy którym lekarz kwalifikuje nas medycznie, skąd kierujemy się bezpośrednio do miejsca szczepienia preparatami firmy Pfizer albo AstraZeneca. Każda osoba, już w momencie zapisania się otrzymuje skierowanie na konkretną szczepionkę. Na tym etapie nie można już tego zmienić.
Po przyjęciu szczepionki przechodzi się do punktu zapisu na drugą dawkę. Obok znajduje się też strefa, gdzie można odpocząć po zabiegu. Każda osoba otrzymuje blankiet potwierdzający przyjęcie pierwszej lub drugiej dawki szczepionki. Po odpoczynku można już przejść do wyjścia. - Cały proces trwa kilkanaście minut, wszystko idzie bardzo sprawnie - przekonuje Michał Proszowski.
Dobrze oznakowane
Władze szpitala zapewniają też, że osoby, które przyjeżdżają na szczepienie, na pewno nie zgubią sią na miejscu. - Wszystko jest dobrze oznakowane, są strzałki, kartki, flipcharty i banery, żeby wszyscy czuli się bezpieczni i żeby było to jak najbardziej jasne i klarowne - zapewnia Iwona Sołtys, rzeczniczka Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA, którego filią jest tymczasowa placówka na Narodowym.
Seniorzy potrzebujący pomocy opiekuna mogą wejść wraz z nim do punktu szczepień (może być tylko jeden opiekun na jedną szczepioną osobę).
Informacje o szczepieniach można uzyskać też, dzwoniąc na infolinię pod numer 989 lub w punkcie przy bramie nr 2 od strony ronda Waszyngtona w godzinach 12.00 - 16.00 lub pod numerem telefonu 503 944 720 w godz. 8.00-20.00.
Do punktu szczepień na Narodowym dowozi też bezpłatna linia autobusowa nr 902.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN