15 lat i grube miliony. Nowa umowa między miastem a Szybką Koleją Miejską

SKM Warszawa Szybka Kolej Miejska zdjęcie ilustracyjne
Umowa na finansowanie pociągów SKM do Pruszkowa
Źródło: TVN24

Warszawa oraz Szybka Kolej Miejska podpisały umowę na kolejne 15 lat. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przekazał, że sieć pociągów SKM będzie się rozwijać, ale najpierw kolejarze muszą wyremontować linię średnicową. Ale prace te zostaną wykonane dopiero w latach 30. Szybciej, bo już w najbliższą niedzielę, wejdzie w życie nowy rozkład jazdy.

- Podpisujemy umowę na kolejne 15 lat z Szybką Koleją Miejską. Dzięki niej mieszkańcy Pruszkowa, Piastowa oraz innych okolicznych miejscowości mogą razem z warszawiakami korzystać z całego systemu SKM-ki - zapowiedział w poniedziałek prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas konferencji na dworcu w Pruszkowie.

15 milionów pasażerów od stycznia do października

Jak zaznaczyła dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska, umowa jest kontynuacją współpracy, którą stolica buduje w ramach metropolii.

- Umowa będzie obowiązywała do 2039 roku. Planowana roczna praca przewozowa to powyżej 25 milionów wozokilometrów. W 2025 roku warszawska SKM-ka ma otrzymać wynagrodzenie w kwocie 330 milionów złotych brutto, a w ostatnim roku, 2039 to wynagrodzenie sięgnie kwoty 470 milionów złotych - przekazała Strzegowska.

Dyrektorka ZTM wskazała, że w ubiegłym roku z pociągów SKM skorzystało ponad 15 milionów pasażerów. W tym roku ta liczba została osiągnięta już w październiku.

Samorządy pokrywają ok. 40 procent kosztów SKM na swoim terenie. Przewoźnik ma dziś 47 pociągów, z czego 21 składów to najnowsze Impulsy z 2022 roku.

Dziennikarze dopytywali Rafał Trzaskowskiego o planowany rozwój połączeń SKM. Nie padły w tym zakresie żadne konkretne deklaracje. - Najpierw koleje państwowe muszą przeprowadzić remont linii średnicowej. My dzisiaj nie jesteśmy w stanie mieć większej liczby pociągów na tej trasie. Po tym remoncie, który - jak słyszymy - dokona się w ciągu dziesięciu lat, będziemy mogli jeszcze bardziej rozwijać sieć - powiedział prezydent Warszawy.

rafal1
Rafał Trzaskowski o rozbudowie sieci transportu szynowego w Warszawie
Źródło: TVN24

SKM wraca do Sulejówka, S3 tylko do Legionowa

W najbliższą niedzielę, 15 grudnia zmieni się rozkład jazdy wszystkich przewoźników kolejowych, w tym również warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział, że w związku z zakończeniem prac modernizacyjnych na stacji Warszawa Zachodnia nastąpią zmiany w połączeniach. Urzędnicy zaznaczają, że będzie więcej kursów na linii obwodowej przez Warszawę Gdańską oraz "lepsza obsługa Lotniska Chopina".

Na linii S1 pociągi będą kursowały w równym takcie, z częstotliwością co około 30 minut przez cały dzień. W pełnej relacji z Pruszkowa do Otwocka pojedzie 37 składów, a w odwrotnej relacji – 38. Pierwsze poranne połączenia rozpoczną bieg na stacji Warszawa Zachodnia – w kierunku Otwocka lub Warszawa Wschodnia – w kierunku Pruszkowa. Natomiast ostatnie, wieczorne kursy z Otwocka zakończą się na stacji Warszawa Zachodnia, a te z Pruszkowa na stacji Warszawa Wschodnia.

Od niedzieli linia S2 wróci na swoją stałą trasę do Sulejówka Miłosny. Połączenia będą realizowane przez cały dzień z częstotliwością co około 30 minut. Pociągi będą odjeżdżały ze stacji przy porcie lotniczym 25 i 55 minut po każdej pełnej godzinie. Godziny kursowania pociągów tej linii zostaną wydłużone. Pierwszy poranny pociąg do Lotniska Chopina dotrze o godz. 4.33, a ostatni wieczorny w stronę Sulejówka odjedzie o godz. 23.55. "Do obsługi kursów w najpopularniejszych godzinach rano i po południu skierujemy dłuższe składy" - zapewnia ZTM.

W dni powszednie w pełnej relacji pomiędzy Lotniskiem Chopina a Sulejówkiem Miłosną pojedzie 38 par pociągów, a w dni wolne od pracy – 37. Pozostałe, wczesno poranne lub późno wieczorne połączenia będą realizowane w skróconej relacji i rozpoczną lub zakończą bieg na stacjach Warszawa Zachodnia lub Warszawa Wschodnia. Połączenie centrum stolicy z lotniskiem będzie uzupełniane przez pociągi linii S3 oraz RL Kolei Mazowieckich (Lotnisko Chopina – Modlin przez Warszawę Centralną).

Pociągi na linii S3 od nowego rozkładu jazdy będą kursowały na krótszej trasie między Lotniskiem Chopina a Legionowem (obecnie jeżdżą do Radzymina) przez dalekobieżną linię średnicową i stację Warszawa Centralna. W pełnej relacji, we wszystkie dni tygodnia co około 60 minut, do Legionowa pojedzie 17 pociągów, a do Lotniska Chopina – 18. Dwa pierwsze poranne połączenia będą realizowane na skróconej trasie, ze stacji Warszawa Zachodnia. Natomiast ostatni pociąg z Lotniska Chopina skończy bieg na stacji Warszawa Wschodnia, a ostatni z Legionowa – na stacji Warszawa Zachodnia.

S40 na dłuższej trasie z Piaseczna do Radzymina

"Podróżni zmierzający do centrum Warszawy mogą, dzięki łatwym przesiadkom na pociągi linii S4 i S40 oraz pociągi KM, sprawnie dostać się na stację Warszawa Gdańska i skorzystać z metra M1 lub na Rondzie Starzyńskiego (przystanek Warszawa ZOO) wybrać tramwaj i skierować się w rejon Dworca Wileńskiego" - informuje ZTM.

Linia S4 tak jak dotychczas, połączy Piaseczno z Legionowem i Zegrzem Południowym przez linię obwodową i stację Warszawa Gdańska. W dni powszednie w pełnej relacji, z częstotliwością co 60 minut, do Zegrza Południowego pojedzie 19, a do Piaseczna – 18 pociągów. W dni wolne od pracy na trasie Piaseczno – Zegrze Południowe pojadą cztery pary pociągów. Pozostałe, poza pierwszymi porannymi oraz ostatnimi wieczornymi, będą kursowały pomiędzy Piasecznem a Wieliszewem.

Z kolei pociągi na linii S40 w dni powszednie będą kursowały na nowej, wydłużonej trasie z Piaseczna do Wieliszewa lub Radzymina (przez Warszawę Gdańską) a nie jak do tej pory, do Warszawy Głównej. W pełnej relacji, z Piaseczna do Radzymina będzie 10 połączeń, a w odwrotnej – z Radzymina do Piaseczna – 12. Ponadto, osiem pociągów skończy, a siedem rozpocznie bieg w Wieliszewie. Natomiast ostatni, wieczorny pociąg z Piaseczna dotrze do stacji Legionowo Piaski.

Tym samym na odcinku Piaseczno–Wieliszew pociągi SKM będą kursowały z częstotliwością co około 30 minut. Natomiast z Legionowa do Warszawy w dni robocze będą trzy połączenia w godzinie.

"Dla mieszkańców południa aglomeracji oraz Ursynowa sprawny i łatwy dojazd do ścisłego centrum stolicy umożliwiają przesiadki z pociągów SKM i KM do innych pojazdów WTP przy przystankach Warszawa Służewiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Al. Jerozolimskie (w tym do pociągów Warszawskiej Kolei Dojazdowej), Warszawa Zachodnia czy też ulicach M. Kasprzaka i Wolskiej oraz stacjach metra Młynów (M2) i Dworzec Gdański (M1)" - wyjaśniają urzędnicy.

Schemat linii SKM po 15 grudnia 2024 roku
Schemat linii SKM po 15 grudnia 2024 roku
Źródło: UM Warszawa
Czytaj także: