Wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł wręczył w piątek wyróżnienia operatorom numeru alarmowego 112 pracującym w centralach w Warszawie i w Radomiu. - To ludzie, którzy przez całą dobę są gotowi odebrać najtrudniejsze w naszym życiu telefony - mówił wojewoda.
W Europejskim Dniu Numeru Alarmowego wojewoda, w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego, wręczył wyróżnienia operatorom numeru 112 z dwóch mazowieckich centrali - w Warszawie i w Radomiu. Konstanty Radziwiłł podkreślił, że chodzi o osoby, którzy niosą ludziom pomoc w najgorszym momentach ich życia.
- Odbierają te najtrudniejsze w naszym życiu telefony, w dzień i w nocy, często o nietypowych porach i są w stanie nie tylko nas uspokoić, powiedzieć, co robić, ale także podjąć szybką decyzję, komu przekazać nasze zgłoszenie - mówił wojewoda.
Podkreślił, że to dzięki pracy wielu osób, od technologów po operatorów, możemy - zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych - zawsze pod jeden numer 112 dzwonić po pomoc.
- Za pośrednictwem osób, które odbierają wyróżnienia chcę podziękować wszystkim ich współpracownikom, koleżankom i kolegom za ciężką i profesjonalną pracę i prosić o więcej, o to, by numer mógł funkcjonować jeszcze lepiej, by mieszkańcy Mazowsza mogli być bezpieczni i czuć się bezpieczni - powiedział wojewoda.
Wyróżnienia otrzymali: Katarzyna Łachmańska, Barbara Matuszczyk i Michał Żochowski z Warszawy oraz Agnieszka Opałka, Aleksandra Podkowa i Justyna Święcicka z Radomia.
17 centrów w Polsce
"Dziś Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Wszystkim operatorom życzę spokoju i zdrowia. Dziękuję za Waszą codzienną pracę i poświęcenie" - napisał w piątek na Twitterze szef MSWiA Mariusz Kamiński.
W kraju funkcjonuje 17 centrów powiadamiania ratunkowego. Dwa takie centra są na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest ponad 1,1 tys. osób.
W ubiegłym roku centra powiadamiania ratunkowego przyjęły ponad 21 mln połączeń. "To o prawie 250 tys. zgłoszeń mniej niż w 2020 roku" - podkreśliło MSWiA. Na jednego operatora przypadało średnio 1265 połączeń miesięcznie. Najwięcej połączeń zostało zarejestrowanych w lipcu (ponad 2 mln), czerwcu oraz grudniu (w obu miesiącach prawie 1,9 mln). Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,89 sekundy. Najwięcej połączeń rejestrowanych było w systemie między godzinami 10 a 20. Najczęściej dzwoniono w piątki i soboty.
Ponad 6,9 mln informacji o zdarzeniach przekazali operatorzy 112 jednostkom Policji, Straży Pożarnej, dyspozytorniom medycznym i podmiotom pomocniczym np. TOPR, GOPR, WOPR, czy PKP PLK. połowa spośród tych informacji zostało przekazanych Policji.
"Prawie 36 proc. wszystkich zgłoszeń na numer 112 (ponad 7,6 mln) stanowiły w 2021 roku zgłoszenia niezasadne, czyli takie które nie wymagały interwencji służb. Odsetek takich zgłoszeń, w porównaniu z rokiem 2020, zmniejszył się o niespełna 2,3 proc." - podkreślił resort.
Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w Katowicach (ponad 2,4 mln zgłoszeń), Poznaniu (blisko 1,96 mln zgłoszeń) i Radomiu (ponad 1,93 mln zgłoszeń). Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 824 tys.). Zgłaszano też m.in: złe samopoczucie (697 tys.) oraz zakłócenia porządku publicznego (556 tys.).
W ubiegłym roku zarejestrowano łącznie (ogólnoeuropejski samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych). To prawie trzy razy więcej niż w roku 2020 (wtedy 5,4 tys.). Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w kwietniu (ponad 1,8 tys.), październiku (niespełna 1,5 tys.) i grudniu (prawie 1,7 tys.). "Wzrost liczby zgłoszeń eCall wynika ze zwiększającej się liczby samochodów posiadających ten system" - wyjaśniło ministerstwo.
Centra powiadamiania ratunkowego obsługują też zgłoszenia z aplikacji mobilnej Alarm112, która jest przeznaczona szczególnie dla osób z dysfunkcją słuchu i mowy. W 2021 r. w CPR zarejestrowano łącznie 1475 zgłoszeń SMS. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w maju (220), czerwcu (205) i lipcu (213). Do służb przekazano 1266 zgłoszeń zasadnych. Według danych na 31 grudnia 2021 r. było aktywnych 12 252 użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112.
"W zestawieniu za zeszły rok obecne są również działania związane z pandemią koronawirusa. Centra powiadamiania ratunkowego odebrały w 2021 roku ponad 374 tys. zgłoszeń dotyczących COVID-19" - podkreśliło MSWiA.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24