Przygotuj się na:

MARATON WARSZAWSKI

W sobotę i niedzielę, 26 i 27 września, odbędzie się 42. Orlen Maraton Warszawski. Trasa tegorocznej edycji biegu będzie prowadziła 5-kilometrową pętlą, między innymi Krakowskim Przedmieściem, Miodową i Bonifraterską. Organizacja biegu wiąże się ze zmianami w ruchu i kursowaniu komunikacji miejskiej.

Wiata kolejowa w centrum zabytkiem

TVN Warszawa | Ochota

Autor:
dg/ran
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Wpisana do rejestru zabytków wiata WKD znajduje się przy rondzie Czterdziestolatka

Znajdująca się przy rondzie Czterdziestolatka wiata nad wejściem na perony przystanku Warszawskiej Kolei Dojazdowej została wpisana do rejestru zabytków. Jak uzasadnia to mazowiecki konserwator, powstały w latach 60. obiekt posiada "indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych".

Przystanek Warszawa-Śródmieście był końcową stacją na trasie Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która powstała jako Elektryczna Kolej Dojazdowa w 1927 roku, łącząc Grodzisk Mazowiecki oraz Milanówek z centrum stolicy.

Po wojnie przystanek przeniesiono do nowej lokalizacji - u zbiegu Alej Jerozolimskich z aleją Jana Pawła II. Było to związane z przebudową i modernizacją kolei dojazdowej i warszawskiego węzła kolejowego.

W 1963 roku zejścia na peron przystanku, usytuowanego poniżej poziomu ulicy, osłonięte zostały charakterystyczną parą wiat. Do czasów współczesnych przetrwała jedna. Druga została zburzona w 1993 roku wraz z budową budynku biurowo-usługowego przy Alejach Jerozolimskich 56C, do którego przeniesiono zejście na peron kolejki. Ta, która przetrwała, została wpisana do rejestru zabytków województwa mazowieckiego.

Wyrazisty akcent w miejskiej przestrzeni

Jak zaznaczył w komunikacie na stronie Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków Jakub Lewicki, wiata nad zejściem do stacji kolejki WKD stanowi "efektowne i zarazem funkcjonalne zwieńczenie dwukondygnacyjnej struktury przystanku", a także tworzy w przestrzeni miejskiej "wyrazisty akcent".

"Dynamiczne formy zadaszenia dodatkowo podkreślone zostały przez urozmaicone asymetryczne linie podpór. Dzięki miękkim krzywiznom betonowej łupiny obiekt zyskał indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych. Wiata jako dzieło powojennego modernizmu stanowi reprezentatywny przykład estetyki lat 60. XX w., dokumentując zarazem dorobek twórczy Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, głównych projektantów architektury kolejowej Warszawy lat powojennych" - czytamy w komunikacie konserwatora.

Jak zaznaczono, charakter konstrukcji opierał się na popularnych w latach 50. i 60. cienkościennych strukturach łupinowych, które wówczas były dla konstruktorów sporym wyzwaniem technologicznym. "Z tego względu wiata jest obiektem o wysokich wartościach naukowych, będąc przejawem ówczesnej myśli technologicznej" - czytamy w komunikacie.

Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy również o wpisaniu do rejestru zabytków dwóch kamiennych rzeźb autorstwa Teodora Skoniecznego:

Rzeźby w rejestrze zabytków (wideo bez dźwięku)MWKZ

Autor:dg/ran

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: MWKZ