Skąd pieniądze na park nad POW? "Brakuje od dwóch do trzech milionów"

pow sklej 16
Tak ma wyglądać park (fragment filmu dzielnicy)
Źródło: urząd dzielnicy
Zarząd Zieleni pokazał poprawioną koncepcję parku nad tunelem obwodnicy na Ursynowie. Zamiast strumyków będzie tańsza zieleń. Są też elementy do realizacji w pierwszej kolejności i takie, do których będzie można wrócić dopiero, gdy znajdą się na to środki. A tych niestety brakuje.

W poprawionym projekcie park nad Południową Obwodnicą Warszawy jest podzielony na sześć odcinków. Ich granice wyznaczają przecinające park ulice: Pileckiego - Stryjeńskich, Stryjeńskich - Braci Wagów, Braci Wagów - aleja KEN, aleja KEN- Lanciego, Lanciego - Rosoła, Rosoła - Nowoursynowska. Łączna długość parku ma odpowiadać dwukilometrowemu tunelowi obwodnicy.

Podczas obrad Komisji Architektury i Ochrony Środowiska przy Radzie Ursynowa przedstawiono podstawowe założenia. Co się zmieniło względem pierwotnej koncepcji? Większość różnic dotyczy proponowanych wcześniej strumyków. Zarząd Zieleni chce z nich zrezygnować. - Aby woda mogła płynąć, musiałaby być uzdatniana. To są bardzo duże przedsięwzięcia. Wolelibyśmy nie wprowadzać elementów z wodą stojącą, zanieczyszczoną i trudną do utrzymania. Dlatego na tym etapie nie rekomendujemy tego i proponujemy zastąpienie strumyka zielenią – tłumaczyła radnym Kamila Nowacin z Zarządu Zieleni.

Wyjaśniła też, że Zarząd Zieleni przeanalizował koncepcję przygotowaną w 2016 roku przez zespół Katarzyny Łowickiej i zdecydował się podzielić ją na elementy do wykonania w pierwszej kolejności (aleje, chodniki, place, roślinność, ławki, śmietniki) oraz te, które przygotowane zostaną w kolejnych etapach (place zabaw, siłownie plenerowe). Jak zastrzegła, realizacja tych drugich uzależniona jest od finansowania. - Mogą to być dodatkowe środki, mogą to być nasze środki bieżące na zieleń lub być może udałoby się pozyskać dodatkowe środki w ramach budżetów obywatelskich – mówiła.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Urzędnicy określili też elementy projektu, których wykonania nie będą się podejmowali. Niestety, chodzi przede wszystkim o ścieżkę rowerową, a także targowisko czy obiekty sportowe. Nowacin tłumaczyła, że ich realizacja wykracza poza kompetencje Zarządu Zieleni.

Są też zmiany wynikające z faktu umiejscowienia parku na stropie tunelu. Trzeba będzie zrezygnować z wzniesień, które zastąpione zostaną skupiskami krzewów i - ponownie - z elementów wodnych. W ich miejsce proponowana jest roślinność ozdobna. Nowacin sygnalizowała również, że w kilku miejscach na docelowy kształt parku będą miały wpływ inwestycje zrealizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach odtwarzania terenu nad tunelem - chodzi tu na przykład o parking przy osiedlu Kazury czy wał ziemny pomiędzy ulicami Rosoła i Nowoursynowską.

ZAGOSPODAROWANIE TERENU NAD TUNELEM POW

Szacowanie kosztów

Jak poinformowała przedstawicielka Zarządu Zieleni, środki na realizację parku w wysokości 10 milionów zostały zarezerwowane w wieloletniej prognozie finansowej na rok 2023 (1,5 miliona) i 2024 (8,5 miliona). - Trzeciego lutego zwróciliśmy się o przesunięcie środków. Na ten rok mamy 200 tysięcy złotych na projektowanie, a na 2022 rok jest 800 tysięcy. Zakładamy, że opłata za cały duży projekt z uzgodnieniami wielobranżowymi może kosztować około miliona złotych, dlatego jest podzielona na dwa lata – przyznała Nowacin.

Ponadto zarząd zieleni szacuje, że w ramach inwestycji zasadzonych zostanie około 700 drzew, 28 tysięcy metrów kwadratowych krzewów, 400 tysięcy metrów kw. trawników czy 100 tys. m kw. łąk kwietnych, czy 400 tys. m kw. bylin. Same nasadzenia to koszt ponad 6 milionów złotych. Do tego dochodzą nawierzchnie za kolejne 6,7 milionów oraz elementy zagospodarowania terenu, takie jak ławki, rzeźba terenu czy atrakcje przy alei KEN (place zabaw, do gry w boule itd.) za blisko 2,5 miliona. A to oznacza znaczne przekroczenie założonego budżetu.

Park nad tunelem POW
Park nad tunelem POW
Źródło: urząd dzielnicy

- Aby zrealizować powierzchnię parkową, potrzebujemy około 16 milionów złotych. A Zarząd Zieleni ma w budżecie 10. Do tego dojdzie 300 tysięcy przekazanych z budżetu dzielnicy. Grupa warszawskich radnych: Ewa Janczar, Maciej Wyszyński, Tomasz Żyłka oraz Jarosław Szostakowski wystąpili z propozycją, aby zadanie inwestycyjne realizować także ze środków bieżących – poinformował burmistrz Ursynowa Robert Kempa. - Szacując, że część kosztów dotyczących nasadzeń będzie można zrealizować z budżetu Zarządu Zieleni czy zarządu dzielnicy, wychodzi, że na realizację parku zgodnie z projektem brakuje nam od dwóch do trzech milionów złotych – dodał.

Kempa zwrócił uwagę, że prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski "niejednokrotnie zapewniał, że park powstanie". - Nie sądzę, aby pomimo trudnej sytuacji budżetowej miasta znalezienie takie kwoty było problemem – ocenił. Burmistrz podkreślił, że bardzo cieszą go przewidziane w projekcie ilości drzew i krzewów. - To jest odpowiednik trzyletnich nasadzeń ze strony dzielnicy – stwierdził.

Park nad tunelem POW
Park nad tunelem POW
Źródło: urząd dzielnicy

Kiedy rozpocznie się budowa parku?

Nowacin przekazała również kalendarium inwestycji. W pierwszych dwóch latach przewidziano czas na projektowanie, uzyskiwanie zgód oraz dokumentacji powykonawczej tunelu od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Zakładamy, że pomiędzy marcem a kwietniem 2023 roku odbyłby się przetarg na realizację zieleni przedstawionej w koncepcji. Od maja 2023 do maja 2024 realizacja robót budowlanych oraz prac ogrodniczych – poinformowała urzędniczka.

- Jak już wiemy, istnieje ryzyko, że prace nad tunelem zakończą się dopiero w czwartym kwartale, czyli pół roku później niż to było do niedawna deklarowane. Liczę, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w miarę szybko poda realne terminy opóźnień, żebyśmy wiedzieli, na czym stoimy. Nie chcemy takiej sytuacji, że pracownia projektowa utknie i będzie musiała czekać na przekazanie dokumentacji powykonawczej – uzupełnił Kempa.

Przypomnijmy, że miejscy urzędnicy od kilku lat pracowali nad porozumieniem z drogowcami w sprawie przejęcia terenu nad tunelem obwodnicy. Dopóki nie trafi on w ręce miasta, nie będzie możliwe rozpoczęcie prac projektowych. Zanim do tego dojdzie, musi jednak zakończyć się budowa ursynowskiego odcinka POW, a drogi odbudowywane nad tunelem będą musiały zdobyć komplet decyzji związanych z zatwierdzeniem projektu stałej organizacji ruchu. Szerzej opisywaliśmy ten problem jesienią.

Czytaj także: