Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na wykonanie prac poprzedzających projektowanie i budowę trzeciej linii metra na Pradze. Wykonawca dokumentacji będzie miał za zadanie określenie wpływu inwestycji na miejską infrastrukturę oraz środowisko. Przygotuje też projekt koncepcyjny nowego odcinka podziemnej kolejki.
Choć sytuacja budżetowa miasta nie jest w ostatnim czasie najlepsza, w połowie marca prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił rozpoczęcie pierwszego etapu prac trzecią linią metra. Radni zgodzili się na przesunięcie 41 milionów złotych na ten cel, dlatego możliwe było ogłoszenie przetargu na prace przedprojektowe dla sześciu nowych stacji na Kamionku, Grochowie i Gocławiu oraz stacji techniczno-postojowej Kozia Górka.
Ratusz poinformował w środę, że prace przedprojektowe polegają na przygotowaniu dokumentacji, która pozwoli w przyszłości na ogłoszenie przetargu na budowę trzeciej linii metra w formule "projektuj i buduj". Oferty można składać do 28 czerwca. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 18 miesięcy na wykonanie kompletu prac.
Sześć zadań dla przyszłego wykonawcy
Do jego obowiązków będzie należało przygotowanie projektu koncepcyjnego, czyli opracowania dostarczającego podstawowe założenia lokalizacyjne, techniczne i własnościowe. Kolejne etapy to ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na istniejącą zabudowę oraz ocena stanu budynków w okolicy przyszłej trzeciej linii. Wybrana firma będzie musiała również przygotować analizę wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje sąsiadujących budynków i przebywających w nich ludzi.
W ramach prac przedprojektowych powstanie również dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska. Ostatnim etapem jest przygotowanie tak zwanego "programu funkcjonalno-użytkowego". Zawiera on opis wymaganej dokumentacji projektowej i budowlanej oraz wytyczne dotyczące przyszłej inwestycji i sposobu jej przygotowania. Na tym etapie powstają takie dokumenty jak Specyfikacja Techniczną Wykonania i raport końcowy z projektu koncepcyjnego. Wykonawca przygotowuje też mapę do celów projektowych i wskazuje zajętość terenów pod inwestycję.
"Udział w postepowaniu mogą wziąć wykonawcy posiadający odpowiednie kompetencje i uprawnienia, zdolni do należytego wykonania zamówienia oraz dysponujący odpowiednim zapleczem technicznym i zawodowym" – informuje ratusz.
Oferty będą oceniane według trzech kryteriów: ceny (60 procent), dodatkowego doświadczenia jako koordynator, projektant w specjalności architektonicznej, projektant w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, projektant w specjalności inżynieryjnej kolejowej lub geolog (każde po 7 procent) oraz wykonania uproszczonego projektu koncepcyjnego (5 procent).
Ile dokładnie Metro Warszawskie będzie w stanie zapłacić za prace przedprojektowe? - Kwota, którą zamawiający zamierza przeznaczyć, zostanie opublikowana tuż przed otwarciem ofert – przekazała nam Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
Przebieg trzeciej linii metra
Częścią przyszłej trzeciej linii ma być funkcjonująca już od kilku lat stacja Stadion Narodowy. Od niej w kierunku wschodnim metro pojedzie na stację Dworzec Wschodni, by dalej odbić na południe w stronę stacji: Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Początkowo nowy odcinek połączy Pragę Południe z centrum stolicy, a później docelowo – także z Ochotą i Mokotowem. Pierwszy etap ma zakończyć się w 2028 roku.
"Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju" – informuje ratusz.
Nie wszyscy są jednak przekonani co do słuszności tej inwestycji. Przebieg przyszłej trzeciej linii metra krytykują między innymi aktywiści. Ich zdaniem jest "forsowany na siłę", a szybszą podróż z Pragi Południe do centrum może zapewnić tramwaj.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24