Raport środowiskowy dla trzeciej linii metra. Przetarg unieważniony, oferty były zbyt drogie

Stacja Stadion Narodowy
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metra
Źródło: Twitter/@trzaskowski_
Przetarg na przygotowanie raportu środowiskowego dla realizacji trzeciej stacji metra został unieważniony - poinformował portal transport-publiczny.pl. Okazało się, że najtańsza oferta złożona w postępowaniu przewyższyła zakładany przez Metro Warszawskie budżet o 180 tysięcy złotych. Pojawiły się też wątpliwości dotyczące zakresu raportu.

W sierpniu Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na przygotowanie raportu środowiskowego dla odcinka trzeciej linii metra ze stacji Stadion Narodowy w kierunku Gocławia. Jak ustalił portal transport-publiczny.pl, wystartowały trzy podmioty. Złożone przez firmy oferty wahały się w przedziale od 579,5 tys. zł do 1,205 mln brutto. Tymczasem Metro Warszawskie zabezpieczyło na ten cel 399,4 tys. zł brutto. W tym tygodniu spółka zdecydowała się unieważnić przetarg.

Rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń poinformowała portal, że na odwołanie przetargu miały wpływ również decyzje Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, które wpłynęły tuż po otwarciu ofert. - W opinii Metra Warszawskiego wskazany w postanowieniu RDOŚ zakres raportu jest nadmierny i nieuzasadniony - przekazała Bartoń.

Jak napisał transport-publiczny.pl, 2 września RDOŚ wydał decyzję, która nakłada obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określającą zakres niezbędnego do wykonania raportu. Metro Warszawskie odwołało się od tego postanowienia. Sprawa została przekazana do wyższej instancji, czyli Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Odwierty geologiczne, inwentaryzacja budynków

W kwestii planowanej trzeciej linii metra toczą się prace związane z przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej. We wrześniu na gocławskim skrzyżowaniu Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Fieldorfa "Nila" zaobserwowaliśmy pracowników firmy ILF prowadzących odwierty niezbędne do stworzenia dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej. Projektanci z tej firmy będą także inwentaryzować i oceniać stan budynków znajdujących się na trasie planowanej linii. Jak zapowiedziało Metro Warszawskie, ta część dokumentacji ma być gotowa w pierwszej połowie przyszłego roku.

Umowę z ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie prac przedprojektowych trzeciej linii metra miasto podpisało w listopadzie 2021 roku. Zadaniem firmy jest określenie wpływu inwestycji na miejską infrastrukturę i środowisko oraz przygotowanie projektu koncepcyjnego nowego odcinka podziemnej kolejki.

Trzecia linia metra - planowana trasa

Trzecia linia metra ma zostać poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie ma powstać sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Wybudowane zostanie także odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Jej przebieg od początku budzi poważne wątpliwości.

Przeczytaj też: Studium dla trzeciej linii metra ujawnione: budowa na granicy opłacalności, nie ma w nim jednej stacji

Czytaj także: