Jak zauważył reporter TVN24 Łukasz Wieczorek, na rogu Fieldorfa "Nila" oraz Jana Nowaka-Jeziorańskiego, na wygrodzonym taśmą pasie zieleni, pojawili się robotnicy oraz specjalistyczny sprzęt. Jak wynikało z ustawionej na miejscu planszy, prowadzone prace to przygotowania do budowy trzeciej linii metra.
Odwierty geologiczne, inwentaryzacja budynków
O szczegóły dotyczące prowadzonych na Gocławiu prac zapytaliśmy Metro Warszawskie. - Na terenach, gdzie będzie przebiegać pierwszy odcinek linii M3, projektanci z firmy ILF prowadzą odwierty niezbędne do stworzenia dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej - wyjaśnił Andrzej Rejnson z biura prasowego Metra Warszawskiego. Zaznaczył, że projektanci "będą także inwentaryzować i oceniać stan budynków". - Część mieszkańców już otrzymała pisma od projektanta z prośbą o udostępnienie lokalu w celu przeprowadzenia oceny stanu technicznego - dodał.
Rejnson zaznaczył, że jest to "część dokumentacji przedprojektowej, która zostanie ukończona w pierwszej połowie przyszłego roku". - Jest niezbędna do ogłoszenia przetargu na realizację budowy tego odcinka linii M3 - podkreślił.
Umowę z ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie prac przedprojektowych trzeciej linii metra miasto podpisało w listopadzie 2021 roku. Zadaniem firmy jest określenie wpływu inwestycji na miejską infrastrukturę i środowisko oraz przygotowanie projektu koncepcyjnego nowego odcinka podziemnej kolejki.
Trzecia linia metra - gdzie mają powstać stacje?
Trzecia linia metra ma zostać poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie ma powstać sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Wybudowane zostanie także odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
"Przebieg tego odcinka został wyznaczony na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko) i wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta i jego dalszym rozwoju" - informował w ubiegłym roku ratusz.
Ostateczna wersja studium technicznego trzeciej linii metra opracowanego przez wspomniane konsorcjum trafiła do Metra Warszawskiego pod koniec ubiegłego roku. Metro podzieliło się tym dokumentem w marcu. Wynika z niego, że tylko jeden z trzech analizowanych wariantów jest rentowny i to pod warunkiem, że zostanie w przyszłości wydłużony przez Wisłę na Mokotów. Jednoczesna budowa tramwaju na Gocław, zdaniem autorów analizy, jest nieekonomiczna. A na mapach publikowanych przez miasto pojawiła się dodatkowa stacja, której nie było w studium.
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Łukasz Wieczorek/TVN24