- To jest moment historyczny – mówiła 8 marca 2015 roku Hanna Gronkiewicz, ówczesna prezydent stolicy. Te słowa dotyczyły oczywiście otwarcia centralnego odcinka II linii metra, który składał się wtedy z siedmiu stacji. Sama budowa trwała cztery lata, w ferworze kampanii wyborczej władze Warszawy termin otwarcia zapowiadały nawet na grudzień 2014, ale ostatecznie stało się to właśnie 8 marca 2015 (również w niedzielę).
Pociąg z prezydent miasta na pokładzie wystartował około godz. 9.40 ze stacji Świętokrzyska. Od tamtego momentu pasażerowie mogli podróżować z ronda Daszyńskiego na Dworzec Wileński pod ziemią, w tym tunelem pod Wisłą, a na peronach - podziwiać grafiki wybitnego artysty Wojciecha Fangora.
Miliony pasażerów
Już w 2015 roku zrobiło to około 29 milionów 190 tysięcy osób. A z roku na rok te statystyki rosły. Rok później było ich już ponad 36 milionów, w 2017 blisko 40 milionów, a dwa lata temu nieco ponad 40 milionów 500 tysięcy.
Nowa linia nie uchroniła się od problemów. Często unieruchamiane były schody ruchome. Trzeba było je regulować, dochodziło do awarii albo pasażerowie używali przycisku stop w nieuzasadniony sposób. W efekcie Metro Warszawskie uruchomiło na 13 ruchomych schodach system zabezpieczający. "Przyciski STOP, służące do zatrzymania biegu schodów w sytuacji awaryjnej, są zabezpieczone klapką, która nie utrudnia dostępu do przycisku, a także połączone z sygnałem dźwiękowym, informującym o użyciu tego przycisku" - informuje Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
"Robimy filmy edukacyjne"
Ale rosnąca liczba pasażerów i problemy ze schodami, to nie jedyne, z czym w ostatnich latach kojarzyła się II linia. Pasażerowie skarżyli się między innymi na łącznik pomiędzy I a II linią na stacji Świętokrzyska. Jest zbyt wąski, ludzie się w nim tłoczą, a w godzinach szczytu stwarza zagrożenie dla pasażerów. Do tego ratusz dopiero po kilku latach od budowy zaczął szukać rozwiązania. I na razie proponuje... chodzenie górą.
- Robimy filmy edukacyjne, przygotowujemy komunikaty i plakaty, by zachęcić do chodzenia przez antresolę – jako alternatywę. Kampanię mamy wdrożyć niebawem – mówi portalowi transport-publiczny.pl Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Przełomowy dla II linii był ubiegły rok. We wrześniu wzbogaciła się o trzy nowe stacje na prawym brzegu: Szwedzką, Targówek Mieszkaniowy i Trocką. To już nie był "historyczny moment", ale - jak podkreślał aktualny prezydent Warszawy - "jedna z największych inwestycji w Warszawie".
I też więcej pasażerów zaczęło korzystać z drugiej nitki. W ubiegłym roku było ich około 44 milionów 890 tysięcy. A łącznie od otwarcia – ponad 190 milionów.
II linia metra coraz dłuższa. "To jedna z największych inwestycji w Warszawie"
Okazuje się, że po otwarciu nowych przystanków (dane za okres od października do grudnia 2019 roku) najwięcej osób odwiedzało stację Świętokrzyska, najmniej - przystanek Szwedzka.
Świętokrzyska, zapewne z racji tego, że jest stacją przesiadkową, częściej wyróżnia się w statystykach. Jak podaje Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego, na całej II linii naliczono 24 069 opłat dodatkowych, czyli mówiąc wprost – tylu gapowiczów złapali kontrolerzy. Najwięcej takich przypadków było właśnie na stacji Świętokrzyska - 7076 osób.
Handel na II linii to również kwestia lokali użytkowych. Już niedługo po otwarciu II linii, wiele z nich w pasażach handlowych świeciło pustkami. Teraz jest ich łącznie 61, a wynajętych jest ponad połowa – 39. "Obecnie trwa postępowanie na wynajem pozostałych lokali" – zapewnia Anna Bartoń.
17 milionów biletów
A sprzedaż biletów w biletomatach nie jest niska. Na centralnym odcinku od otwarcia kupiono ponad 17 milionów sztuk za ponad 202 miliony złotych. Z kolei na trzech stacjach otwartych w ubiegłym roku ponad 277 tysięcy za ponad 4,5 miliona złotych.
Inna sprawa to pozostawione bagaże, które dają się we znaki warszawiakom. Do akcji wkraczają wtedy służby, przystanki są zamykane, a pociągi jeżdżą na skróconych trasach. Na II linii doszło do 155 takich przykładów, a najczęściej działo się to na Rondzie Daszyńskiego i Dworcu Wileńskim.
Co dalej? Na początku kwietnia mają zostać otwarte trzy kolejne stacje na Woli. Trwa budowa następnych na Targówku i Bemowie. Cała II linia ma być gotowa na przełomie 2022 i 2023 roku.
Autorka/Autor: Andrzej Rejnson/r
Źródło: tvnwarszawa.pl