Polonus to spółka Skarbu Państwa zajmująca się przewozami autobusowymi. Jest też gospodarzem dworca przy Alejach Jerozolimskich, na który składa się ponury budynek i ogromny plac z miejscami postojowymi i stanowiskami, z których odjeżdżają autobusy we wszystkich kierunkach kraju. Ale nowy budynek ma powstać po drugiej stronie - między wspomnianym obiektem, który najlepsze lata ma za sobą, a szklanym wejściem do kolejowego Dworca Zachodniego. Obecnie na tym placu znajduje się parking. Polonus ma niebawem złożyć wniosek o wydanie warunków zabudowy. Koncepcja zakłada, że budynek będzie miał około 44 metry wysokości, dwie kondygnacje podziemne oraz 10 kondygnacji nadziemnych.
- Koncepcja architektoniczna budynku dworcowo-hotelowego z funkcją handlową jest wstępnym opracowaniem i dopiero po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy będzie wiadomo czy przedstawiona koncepcja zachowa swój kształt. Zaproponowane rozwiązania są punktem wyjścia do ustalenia szczegółów i efektu końcowego - projektu budynku - zaznaczyła Małgorzata Ostrowska, dyrektor finansowo-administracyjny PKS Polonus.
Na dole dworzec, na górze hotel i biura
Wstępna koncepcja zakłada powstanie budynku wielofunkcyjnego. - Kondygnacje -1, 0 i +1 są przestrzeniami o dominującej funkcji dworca PKS, dopełnione funkcją usługowo-komercyjną i gastronomiczną. Chcąc zapewnić wrażenie przestronności wnętrza oraz czytelność komunikacji, zaprojektowaliśmy wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe - wyjaśniła Ewelina Siestrzewitowska, architektka z pracowni EMA Studio, która przygotowała koncepcję. Architektka zaznaczyła, że taki układ pozwala na zorganizowanie poczekalni głównej PKS zarówno na parterze budynku, jak i na kondygnacji -1.
Na kondygnacji +2 zaplanowano część biurowo-administracyjną, konferencyjną, hol główny hotelowy z restauracją oraz zielony ogród. Projekt zakłada przeznaczenie wyższych kondygnacji na cele biurowe i hotelowe.
- W celu aktywizacji placu przed dworcem oraz stworzenia wielofunkcyjnej, atrakcyjnej miejskiej przestrzeni publicznej, zaproponowaliśmy charakterystyczne duże przeszklenie wejściowej ściany projektowanego budynku oraz zlokalizowanie od strony placu w parterze oraz na pierwszym piętrze pełniącym funkcję gastronomiczną, a także wiele nasadzeń oraz miejsc do siedzenia co miało na celu stworzenie przyjaznej "poczekalni" usytuowanej na świeżym powietrzu - podkreśliła Siestrzewitowska.
Dominować będą niskie nasadzenia. - Ewentualna możliwość wprowadzenia na ten fragment placu wyższych nasadzeń będzie analizowana w kolejnych etapach projektu z uwagi na tunel stanowiący dojście do peronów PKP i przystanku Tramwajów Warszawskich znajdujący się bezpośrednio pod placem. Maksymalne możliwe zazielenienie placu jest jednym z naszych priorytetów - wyjaśniła architektka.
Połączenie z tunelem tramwajowym
Plany inwestycyjne zakładają bezpośrednie połączenie budynku w poziomie -1 z obecnie przebudowywanym tunelem prowadzącym na perony PKP oraz na podziemny przystanek tramwajowy.
W podziemiach modernizowanej obecnie stacji Warszawa Zachodnia powstanie tunel, którym w przyszłości pojadą tramwaje. Pod ziemią powstaną trzy przystanki, które będą przypominać stacje metra. To fragment większej inwestycji - budowy ponad 20-kilometrowej magistrali tramwajowej, która połączy Wolę z Wilanowem. W 2025 roku Tramwaje Warszawskie chcą przeznaczyć m.in. na prace od Grójeckiej do dworca 105 milionów złotych.
Według "Gazety Stołecznej" po przeniesieniu dworca autobusowego do nowego budynku stary ma zostać wyburzony. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2024-26.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: EMA Studio