Stołeczni radni zagłosowali w czwartek za podniesieniem maksymalnych opłat za przewozy taksówkami w Warszawie. Przyjęta uchwała likwiduje podział na strefy w granicach miasta. Wprowadza też zmiany w oznakowaniu taksówek.
Za uchwałą głosowało 41 radnych, nikt nie był przeciw, cztery osoby wstrzymały się od głosu.
Zgodnie z nią, przejazd 1 km w dni powszednie w godz. 6-22 (taryfa 1) będzie kosztował maksymalnie 5 złotych. W dni powszednie w godz. 22-6, a także w niedziele i święta w ciągu całej doby, 24 i 31 grudnia oraz w sobotę poprzedzającą Wielkanoc od godz. 19 przejazd 1 km będzie mógł maksymalnie kosztować 7,50 złotego (taryfa 2). Opłata początkowa za wynajęcie taksówki dla wszystkich taryf wyniesie maksymalnie 10 złotych. Natomiast opłata za jedną godzinę postoju na wszystkich taryfach – 50 złotych.
Jak zaznaczono w uzasadnieniu do przyjętej uchwały, zmiana stawek związana jest m.in. ze zmianą sytuacji na rynku usług przewozowych. "Określenie stawek maksymalnych ma na celu przede wszystkim ochronę pasażerów przed naliczaniem zbyt wysokich opłat. Pozwoli ponadto na podwyższenie standardu świadczonych usług a tym samym zwiększenie komfortu dla pasażerów" - czytamy w uzasadnieniu.
Uchwała wejdzie w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Bez podziału na strefy
W granicach miasta będzie obowiązywała jedna strefa opłat.
Jak wyjaśnił ratusz w komunikacie, ujednolicenie pozwoli zmniejszyć koszty korzystania z taksówek szczególnie mieszkankom i mieszkańcom obszarów dotychczasowej drugiej strefy, gdzie przed zmianami stawki za przejazdy były dwukrotnie wyższe niż w strefie pierwszej. "Będzie też ułatwieniem dla pasażerów – wyeliminuje niejasności związane z naliczaniem opłat za kursy odbywające się z przekroczeniem granic stref taryfowych" - podkreślono.
Wejście w życie uchwały będzie się wiązać z koniecznością wymiany aktualizacyjnej wkładek w punktach informacyjnych Miejskiego Systemu Informacji (MSI) dla pasażerów oraz usunięciem tablic oznaczających granice drugiej strefy cen.
"Szacunkowy koszt likwidacji oznakowania informującego o drugiej strefie taxi wyniesie około 357 tys. zł, czego około 97 tys. zł to koszt usunięcia tablic oznaczających granice drugiej strefy cen, zaś około 260 tys. zł stanowi koszt wymiany wkładek w punktach informacyjnych MSI" - napisano w uzasadnieniu.
Radni podzieleni
Radny Dariusz Figura (PiS) przed głosowaniem zwrócił uwagę, że projekt uchwały został przedstawiony dopiero tydzień przed sesją. Dodał, że zabrakło czasu na dyskusję ze środowiskami taksówkarzy. - Nie mam wątpliwości, że gdyby ten projekt został przesłany do rady wcześniej, byłaby dyskusja, być może projekt zostałyby zmieniony - mówił.
Zdaniem radnego Figury "sytuacja jest kompromitująca", zaś projekt nie został przedyskutowany. - Mam wątpliwości co do takiego projektu - dodał.
Wiceprzewodniczący Rady Warszawy Sławomir Potapowicz (KO) zwracał uwagę, że podstawowa obietnica związana ze zmianami stawek "się wydarzy". Dodał, że to nieprawda, że projekt nie był konsultowany. - Nie ma mowy o tym, że zostało w jakikolwiek sposób to środowisko (taksówkarzy) oszukane, że w tym środowisku zostały przeforsowane uzgodnienia, które nie były w ogóle konsultowane - mówił Potapowicz.
Zmiana oznakowania taksówek
Na czwartkowej sesji Rada Warszawy przyjęła również nowelizację uchwały w sprawie dodatkowych oznaczeń taksówek. Uchwała jest związana z dostosowaniem przepisów miejscowych do nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
Zgodnie z uchwałą, w celu umożliwienia szybkiej weryfikacji pojazdu, zmodyfikowany zostanie numer boczny, do którego zostanie dodany numer wypisu z licencji. Obecnie numer boczny to numer licencji z wyłączeniem ukośnika i numeru zmiany licencji. Rozwiązanie ma ułatwić klientom identyfikację pojazdu w przypadku niewłaściwie wykonanej usługi.
Identyfikator kierowcy taksówki zostanie też przypisany wyłącznie do kierowcy, a nie jak dotychczas do przedsiębiorcy i kierowcy.
Odpowiedź na postulaty taksówkarzy
Zmiana jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez taksówkarzy – ostatnia aktualizacja stawek miała miejsce w 2011 roku (dotyczyła opłaty postojowej). Od tego czasu znacznie zmieniła się sytuacja na rynku przewozów, co przełożyło się na zwiększenie kosztów prowadzenia działalności w tym obszarze.
Projekt uchwały ws. ustalenia cen maksymalnych za przewozy taksówkami w stolicy to efekt rozmów prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego z protestującymi taksówkarzami. Przewoźnicy chcieli podwyższenia cen maksymalnych do 5 złotych za kilometr, 12 złotych opłaty początkowej i 60 złotych za godzinę postoju.
Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, w Warszawie obowiązują dwie strefy opłat za przewozy taksówkami, których granice oznaczone zostały znakami. Opłata za 1 km przejazdu w taryfie pierwszej kosztuje 3 złote, a w taryfie 2 - 4,50 złotych. Maksymalna opłata początkowa to 8 złotych, zaś opłata za 1 godzinę postoju na wszystkich taryfach to 40 złotych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24