15-tonowa "Jolanta" drąży tunel pod Gagarina

Tarcza Jolanta wydrąży tunel pod Sielcami
Tarcza "Jolanta" w komorze startowej
Źródło: MPWiK Warszawa
Budowa kolektora ściekowego Mokotowski Bis pod ulicę Gagarina weszła na kluczowy etap. Pod ulicą rozpoczęło się właśnie drążenie tunelu.

Drążenie tunelu, w którym zostanie umieszczony kolektor, odbywa się bezwykopową metodą mikrotunelingu. Ta technologia pozwala ograniczyć skalę utrudnień, z którymi wiązałoby się wykopanie tradycyjnego wykopu wzdłuż ulicy. Tunel drążony jest na głębokości około 10 metrów.

Dwa odcinki do wydrążenia

Jak przekazał stołeczny ratusz, drążenie podzielono na dwa odcinki, z których jeden ma długość około 580 metrów, a drugi około 480 metrów. "Dla obu odcinków, w okolicy skrzyżowania ulic Gagarina i Sieleckiej, wybudowano jedną komorę startową, do której opuszczono głowicę. Drąży ona mikrotunel w kierunku ul. Czerniakowskiej, a po ukończeniu odcinka i wyjęciu z komory odbiorczej zostanie przetransportowana z powrotem do komory startowej i rozpocznie drążenie w stronę ul. Belwederskiej" - wyjaśniają urzędnicy.

Tarcza drążąca tunel to ważący ponad 15 ton obiekt o średnicy blisko 3,5 metra. Natomiast cała głowica, której elementem jest tarcza, waży 91,5 ton i ma 7,5 metra długości.

Kolektor Mokotowski Bis będzie miał długość około 1,2 kilometra. Od strony Czerniakowskiej zostanie połączony z kolektorem Nadbrzeżnym, a od strony Belwederskiej i Sułkowickiej z kolektorem Mokotowskim, z którego będzie odbierał ścieki i wody opadowe. Będzie wykonany z modułów rur żelbetowych o długości i średnicy około trzech metrów. Pojemność retencyjna kolektora wyniesie 6,9 tysiąca metrów sześciennych.

Budowa wielkośrednicowych kolektorów ściekowych: Mokotowskiego Bis, Lindego Bis oraz największego – Wiślanego ma na celu zniwelowanie skutków nawalnych deszczy, które w dobie zmian klimatycznych, coraz częściej nawiedzają miasto. Kolektory czasowo zatrzymają, a następnie bezpiecznie odprowadzą nadmiar wód opadowych do oczyszczalni. Zakończenie budowy kolektora Mokotowskiego Bis jest planowane na koniec 2023 roku Koszt po stronie MPWiK wyniesie 115 milionów złotych netto. Wykonawcą prac jest konsorcjum: Inżynieria Rzeszów oraz Balzola Polska.

Budowa linii tramwajowej

Oprócz budowy kolektora na Gagarina są prowadzone prace związane z linią tramwajowej na Sielce, która będzie odnogą większej trasy do Wilanowa. Torowisko w ciągu Gagarina będzie zielone. Projektanci zaplanowali tu jedną parę przystanków przy skrzyżowaniu z ulicą Sielecką. W kierunku Śródmieścia peron będzie zlokalizowany po zachodniej stronie skrzyżowania, w kierunku Czerniakowskiej – po wschodniej. Przystanki autobusowe zostaną w swoich dawnych lokalizacjach.

Przy Sieleckiej pojawi się dodatkowe przejście dla pieszych, które umożliwi dojście na przystanek w kierunku Śródmieścia.

Ostatni, końcowy przystanek bez pętli powstanie przed skrzyżowaniem Gagarina i Czerniakowskiej. Dojście do peronów będzie możliwe dzięki przejściom dla pieszych zlokalizowanych przy skrzyżowaniach z Czerską i Czerniakowską. Dodatkowa "zebra" powstanie po zachodniej stronie Czerskiej.

Z przeorganizowanej w związku z budową linii tramwajowej ulicy Gagarina skorzystają rowerzyści. Po północnej stronie ulicy powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa oddzielona od jezdni pasem zieleni. Przed rozpoczęciem inwestycji cykliści byli zmuszeni jechać po jezdni.

Skrzyżowanie Gagarina-Sielecka
Skrzyżowanie Gagarina-Sielecka
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Skrzyżowanie Gagarina-Czerniakowska
Skrzyżowanie Gagarina-Czerniakowska
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Czytaj także: