Przetarg wygrał polski oddział hiszpańskiej spółki Balzola. Podpisy na umowie zostały złożone we wtorek.
Do zbudowania jest w sumie ponad 5 kilometrów torów: 3,6 km nowych oraz 1,6 km do przebudowy na rozjazdach i przy skrzyżowaniach z Górczewską i Radiową.
Nowa trasa ma powstać w dziewięć miesięcy. Koszt to blisko 79 mln zł brutto. Prace mają zacząć się w okresie wakacyjnym.
Nie tylko tory
Balzola przebuduje ulicę Powstańców Śląskich od Czumy do Pirenejskiej. Zmienią się skrzyżowania z ulicami: Górczewską, Pełczyńskiego, Wrocławską i Radiową. Pomiędzy Wrocławską a Radiową zniknie wąskie gardło. Kierowcy pojadą to dwoma pasami w każdym kierunku. Powstaną też nowe chodniki i ścieżki rowerowe.
Drogowcy przebudują ulicę Radiową od Andyjskiej do Uniejowskiej. Tu również nie zapomną o pieszych i rowerzystach.
Torowisko będzie częściowo trawiaste. Przestrzeń pomiędzy szynami zostanie wyasfaltowana w miejscach gdzie będzie one wspólne z jezdnią i przy przystankach. Na wiadukcie pomad trasą S8 torowisko zostanie wypełnione tłuczniem.
20 lat walki
Walka o tę linię trwa od około 20 lat. Pod koniec 2010 roku urzędnicy podawali, że jeśli dopisze pogoda, a inwestycji nie zatrzymają procedury, to pierwszy tramwaj pojedzie nowymi torami pod koniec 2011 roku. Później termin przesunięto na wiosnę 2012 ze względu na przedłużające się prace projektowe.
Potem Tramwaje Warszawskie czekały na drugą decyzję środowiskową, która wydana została 15 marca ubiegłego roku. Urzędnicy musieli starać się o kolejny dokument, bo swoje uwagi zgłosili urzędnicy bemowskiego ratusza i miejski inżynier ruchu. Wybrany w grudniu 2010 roku wykonawca, który miał zaprojektować i wybudować trasę - konsorcjum ZUE SA i TOR-KAR-SSON - chciał za to więcej pieniędzy. Na to jednak nie zgodzili się tramwajarze. W związku z tym przetarg na budowę trzeba było ogłosić na nowo.
Również na Tarchomin
To druga umowa na budowę nowego torowiska tramwajowego podpisana w tym roku. Pod koniec lutego podpisana została umowa na budowę torów w głąb Tarchomina. Mają one być gotowe do końca 2014 roku.
O tramwaju na Tarchomin mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy
PAP, wp/ran
Źródło zdjęcia głównego: UD Bemowo