Zmiany dotyczą 40 pociągów PKP Intercity. Jak wyjaśniła na czwartkowej konferencji prasowej rzeczniczka firmy Zuzanna Szopowska, przez trzy miesiące dworzec Gdański przyjmie około 6 - 7 tysięcy pasażerów dziennie więcej, niż normalnie.
Do biletu dołożą ulotkę
Pociągi jadące z Dworca Centralnego na zachód i południe pojadą bez zmian. Siedem pociągów na wschód i północ - do Olsztyna, Białegostoku czy Lublina - odjedzie z dworca Gdańskiego. 18 pociągów, m.in. z Trójmiasta, Szczecina, Bydgoszczy, Poznania, Katowic, Wiednia, Budapesztu, Pragi i Berlina zakończy bieg na Gdańskim. 15 pociągów tranzytowych przez Warszawę pojedzie przez Gdański, pomijając dworce Zachodni, Centralny i Wschodni.
Jak wyjaśniła Szopowska, do każdego biletu przewoźnik będzie dodawał informacyjną ulotkę. Pasażerowie, którzy będą musieli się przesiąść w Warszawie, będą mogli przejechać pociągiem Kolei Mazowieckich, metrem, autobusem lub tramwajem na podstawie biletu PKP Intercity.
Kolejarze apelują, by przed podróżą sprawdzać godziny kursowania pociągów. Można to zrobić w internecie, pod numerem infolinii 19 757, a także na profilach przewoźników na portalach społecznościowych. Informacje mają być dostępne także na dworcach.
Linia S30, zmiany w rozkładach
Ze zmianami muszą liczy się także pasażerowie pociągów podmiejskich. SKM S3 kursująca na trasie Wieliszew - Warszawa Lotnisko Chopina zostanie podzielona na dwie linie:
- S3 kursującą na odcinku Warszawa Centralna – Warszawa Lotnisko Chopina
- S30 łączącą Warszawę Wschodnią z Legionowem i Legionowem - Piaskami.
Linia S30 będzie kursowała tylko w dni robocze. Kursy wydłużone do Legionowa - Piasków będą realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego.
Na czas remontu zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu linii SKM S9 ułatwiające dojazd do centrum Warszawy. Pociągi będą jeździły przez cały tydzień na trasie Warszawa Zachodnia (peron 8) – Legionowo Piaski / Wieliszew.
Pasażerowie, którzy będą chcieli dojechać do stacji kolejowych położonych w południowej części miasta m.in. Warszawa Służewiec, Warszawa Rakowiec będą mieli do dyspozycji:
- linię SKM S9 z przesiadką na Dworcu Gdańskim do metra lub tramwajów dojeżdżających do Dworca Centralnego, z którego będą odjeżdżały pociągi SKM S3;
- linię SKM S9 i pociągi Kolei Mazowieckich z przesiadką na Dworcu Zachodnim (peron 8) do pociągów linii SKM S3 i pociągów Kolei Mazowieckich kursujących linią radomską (odjazdy z peronów 3-6);
- linię SKM S30 z przesiadką na Dworcu Wschodnim do pociągów SKM S2 i pociągów Kolei Mazowieckich kursujących linią radomską.
Honorowanie biletów
Na czas remontu będzie obowiązywało wzajemne honorowanie biletów Zarządu Transportu Miejskiego i Kolei Mazowieckich na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia.
Dodatkowo, bilety KM ważne na linii KM9 (linia działdowska) oraz częściowo KM10 (linia Legionowo – Tłuszcz) będą honorowane w:
- pociągach SKM S30 na odcinku Legionowo Piaski – Warszawa Wschodnia i S9 na odcinku Legionowo Piaski – Warszawa Zachodnia (peron 8);
- w pociągach SKM S2 i S3 na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Lotnisko Chopina;
- w pociągach metra na odcinku ograniczonym stacjami Dworzec Gdański – Centrum.
Bilety ZTM będą honorowane w pociągach KM:
- na odcinkach: Legionowo Piaski – Warszawa Wschodnia, Legionowo Piaski – Warszawa Zachodnia (peron 8),
- obsługujących linię KM8 (linia radomska) na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Służewiec.
Remont mostu średnicowego
Przyczyną zmian w ruchu jest kolejny etap remontu mostu średnicowego. Przez most przechodzą tory tzw. średnicowej linii dalekobieżnej oraz linii podmiejskiej, z której korzystają pociągi obsługujące ruch aglomeracyjny. Tory linii podmiejskiej zostały wyremontowane w zeszłym roku, teraz przyszła kolej na remont dalekobieżnych. Prace mają się zakończyć do 15 czerwca.Most średnicowy ma pięć przęseł i 470 metrów długości. Jest bardzo ważny dla ruchu kolejowego w stolicy, ale jednocześnie bardzo wyeksploatowany. Codziennie linią średnicową przejeżdża około 800 pociągów. Prace remontowe będą prowadzone obok przejeżdżających pociągów, 16 metrów nad poziomem wody.Ta część remontu pochłonie 3,2 mln zł. W zeszłym roku kolejarze wydali na remont części podmiejskiej około 4,8 mln zł.
Gdańska zastąpi Centralną
Kolejowa rewolucja w stolicy - czytaj też na tvn24bis.pl.
PAP/b
Źródło zdjęcia głównego: wikipedia