Od niedzieli pasażerów pociągów dalekobieżnych czekają zmiany w organizacji ruchu. Część pociągów, zamiast przez Dworzec Centralny, pojedzie przez Gdański. Zmienia się też rozkład Szybkiej Kolei Miejskiej. Remont mostu średnicowego potrwa do 15 czerwca.
Zmiany dotyczą 40 pociągów PKP Intercity. Jak wyjaśniła na czwartkowej konferencji prasowej rzeczniczka firmy Zuzanna Szopowska, przez trzy miesiące dworzec Gdański przyjmie około 6 - 7 tysięcy pasażerów dziennie więcej, niż normalnie.
Do biletu dołożą ulotkę
Pociągi jadące z Dworca Centralnego na zachód i południe pojadą bez zmian. Siedem pociągów na wschód i północ - do Olsztyna, Białegostoku czy Lublina - odjedzie z dworca Gdańskiego. 18 pociągów, m.in. z Trójmiasta, Szczecina, Bydgoszczy, Poznania, Katowic, Wiednia, Budapesztu, Pragi i Berlina zakończy bieg na Gdańskim. 15 pociągów tranzytowych przez Warszawę pojedzie przez Gdański, pomijając dworce Zachodni, Centralny i Wschodni.
Jak wyjaśniła Szopowska, do każdego biletu przewoźnik będzie dodawał informacyjną ulotkę. Pasażerowie, którzy będą musieli się przesiąść w Warszawie, będą mogli przejechać pociągiem Kolei Mazowieckich, metrem, autobusem lub tramwajem na podstawie biletu PKP Intercity.
Kolejarze apelują, by przed podróżą sprawdzać godziny kursowania pociągów. Można to zrobić w internecie, pod numerem infolinii 19 757, a także na profilach przewoźników na portalach społecznościowych. Informacje mają być dostępne także na dworcach.
Linia S30, zmiany w rozkładach
Ze zmianami muszą liczy się także pasażerowie pociągów podmiejskich. SKM S3 kursująca na trasie Wieliszew - Warszawa Lotnisko Chopina zostanie podzielona na dwie linie:
- S3 kursującą na odcinku Warszawa Centralna – Warszawa Lotnisko Chopina
- S30 łączącą Warszawę Wschodnią z Legionowem i Legionowem - Piaskami.
Linia S30 będzie kursowała tylko w dni robocze. Kursy wydłużone do Legionowa - Piasków będą realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego.
Na czas remontu zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu linii SKM S9 ułatwiające dojazd do centrum Warszawy. Pociągi będą jeździły przez cały tydzień na trasie Warszawa Zachodnia (peron 8) – Legionowo Piaski / Wieliszew.
Pasażerowie, którzy będą chcieli dojechać do stacji kolejowych położonych w południowej części miasta m.in. Warszawa Służewiec, Warszawa Rakowiec będą mieli do dyspozycji:
- linię SKM S9 z przesiadką na Dworcu Gdańskim do metra lub tramwajów dojeżdżających do Dworca Centralnego, z którego będą odjeżdżały pociągi SKM S3;
- linię SKM S9 i pociągi Kolei Mazowieckich z przesiadką na Dworcu Zachodnim (peron 8) do pociągów linii SKM S3 i pociągów Kolei Mazowieckich kursujących linią radomską (odjazdy z peronów 3-6);
- linię SKM S30 z przesiadką na Dworcu Wschodnim do pociągów SKM S2 i pociągów Kolei Mazowieckich kursujących linią radomską.
Honorowanie biletów
Na czas remontu będzie obowiązywało wzajemne honorowanie biletów Zarządu Transportu Miejskiego i Kolei Mazowieckich na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia.
Dodatkowo, bilety KM ważne na linii KM9 (linia działdowska) oraz częściowo KM10 (linia Legionowo – Tłuszcz) będą honorowane w:
- pociągach SKM S30 na odcinku Legionowo Piaski – Warszawa Wschodnia i S9 na odcinku Legionowo Piaski – Warszawa Zachodnia (peron 8);
- w pociągach SKM S2 i S3 na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Lotnisko Chopina;
- w pociągach metra na odcinku ograniczonym stacjami Dworzec Gdański – Centrum.
Bilety ZTM będą honorowane w pociągach KM:
- na odcinkach: Legionowo Piaski – Warszawa Wschodnia, Legionowo Piaski – Warszawa Zachodnia (peron 8),
- obsługujących linię KM8 (linia radomska) na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Służewiec.
Remont mostu średnicowego
Przyczyną zmian w ruchu jest kolejny etap remontu mostu średnicowego. Przez most przechodzą tory tzw. średnicowej linii dalekobieżnej oraz linii podmiejskiej, z której korzystają pociągi obsługujące ruch aglomeracyjny. Tory linii podmiejskiej zostały wyremontowane w zeszłym roku, teraz przyszła kolej na remont dalekobieżnych. Prace mają się zakończyć do 15 czerwca. Most średnicowy ma pięć przęseł i 470 metrów długości. Jest bardzo ważny dla ruchu kolejowego w stolicy, ale jednocześnie bardzo wyeksploatowany. Codziennie linią średnicową przejeżdża około 800 pociągów. Prace remontowe będą prowadzone obok przejeżdżających pociągów, 16 metrów nad poziomem wody. Ta część remontu pochłonie 3,2 mln zł. W zeszłym roku kolejarze wydali na remont części podmiejskiej około 4,8 mln zł.
PAP/b
Źródło zdjęcia głównego: wikipedia