Tunele metra są już gotowe, ale do środy jeszcze nie można było przejść nimi pod ziemią z Pragi na Wolę, bo na drodze stała ściana podtrzymująca konstrukcję Wisłostrady. Maszyny dotarły do niej z obu stron.
Zaczęli w nocy
Ziemia w miejscu prac jest od kilku miesięcy mrożona. Jak informuje Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro, budowniczowie podziemnej kolejki w nocy zaczęli wyburzać ostatnią przeszkodę. Około godziny 11.00 można już było przejść tunelem północnym z jednej części stacji do drugiej.
– Mamy za sobą niezwykle trudną operację połączenie dwóch części stacji metra Centrum Nauki Kopernik – mówiła Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
Frezem, zębem, młotem
- Ściana miała około 2 metrów szerokości i składała się z czterech elementów – mówi Mateusz Witczynski, rzecznik spółki budującej metro. – Z dwóch stron wykonaliśmy ścianę natryskową, która jest zabezpieczeniem środka. Pomiędzy znajdowała się ściana tunelu Wisłostrady i zamrożony grunt – tłumaczy.
Budowniczowie ostatnie fragmenty usuwali ręcznie. – Ściana została wyburzona przy użyciu wirującego frezu i specjalnego zęba na minikoparce. Ostatnie fragmenty rozbito młotem pneumatycznym - wylicza rzecznik.
Trwa także drążenie tunelu południowego. Ostatnim etapem prac przy łączeniu wschodniej i zachodniej części stacji będzie wybranie gruntu spomiędzy dwóch tuneli metra. W tym miejscu będzie peron przyszłej stacji.
Przebili ścianę w tunelu metra
Na razie siedem stacji
Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet (wcześniej Nowy Świat), Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle), Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Pasażerów wozić ma 20 pociągów inspiro.
W późniejszym czasie metro pojechać ma również na Wolę i Targówek. Jak zapowiadają urzędnicy, na całość budowy II linii zakończyć ma się w 2022 roku.
Główne zdjęcie: Rafał Motyl/urząd miasta
wp/ran