Przebili tunel metra pod Wisłostradą. "Mamy za sobą trudną operację"

Wyburzona ściana w tunelu
Źródło: Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Ściana pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią stacji metra Centrum Nauki Kopernik została przebita w środę.

Tunele metra są już gotowe, ale do środy jeszcze nie można było przejść nimi pod ziemią z Pragi na Wolę, bo na drodze stała ściana podtrzymująca konstrukcję Wisłostrady. Maszyny dotarły do niej z obu stron.

Zaczęli w nocy

Ziemia w miejscu prac jest od kilku miesięcy mrożona. Jak informuje Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro, budowniczowie podziemnej kolejki w nocy zaczęli wyburzać ostatnią przeszkodę. Około godziny 11.00 można już było przejść tunelem północnym z jednej części stacji do drugiej.

– Mamy za sobą niezwykle trudną operację połączenie dwóch części stacji metra Centrum Nauki Kopernik – mówiła Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

Frezem, zębem, młotem

- Ściana miała około 2 metrów szerokości i składała się z czterech elementów – mówi Mateusz Witczynski, rzecznik spółki budującej metro. – Z dwóch stron wykonaliśmy ścianę natryskową, która jest zabezpieczeniem środka. Pomiędzy znajdowała się ściana tunelu Wisłostrady i zamrożony grunt – tłumaczy.

Budowniczowie ostatnie fragmenty usuwali ręcznie. – Ściana została wyburzona przy użyciu wirującego frezu i specjalnego zęba na minikoparce. Ostatnie fragmenty rozbito młotem pneumatycznym - wylicza rzecznik.

Trwa także drążenie tunelu południowego. Ostatnim etapem prac przy łączeniu wschodniej i zachodniej części stacji będzie wybranie gruntu spomiędzy dwóch tuneli metra. W tym miejscu będzie peron przyszłej stacji.

Przebili ścianę w tunelu metra

Na razie siedem stacji

Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet (wcześniej Nowy Świat), Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle), Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Pasażerów wozić ma 20 pociągów inspiro.

W późniejszym czasie metro pojechać ma również na Wolę i Targówek. Jak zapowiadają urzędnicy, na całość budowy II linii zakończyć ma się w 2022 roku.

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Źródło: Metro Warszawskie / tvn24.pl

Główne zdjęcie: Rafał Motyl/urząd miasta

wp/ran

Czytaj także: