Południowa Obwodnica Warszawy, po dwóch latach od otwarcia, jest drogą ekspresową. Oznacza to, że kierowcy od węzła Konotopa do węzła Puławska mogą legalnie podróżować z prędkością 120 km/h.
- POW już jest trasą o parametrach drogi ekspresowej. Obowiązuje na niej stała organizacja ruchu i oznakowanie zostało do niej dostosowane - poinformowała w poniedziałek Agnieszka Stefańska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.
Jak dodaje, w niektórych miejscach oznakowanie tymczasowe (na drogach bocznych) będzie jeszcze występować. - Chodzi o wyłączone częściowo węzły, które nie posiadają kontynuacji przebiegu na przykład węzeł Opacz czy węzeł Puławska - wymienia rzeczniczka.
O tym, że w czerwcu trasa wreszcie uzyska klasę S pisaliśmy tydzień temu. Wtedy jednak drogowcy mówili, że stanie się to pod koniec miesiąca.
Dla kierowców oznacza to, że na ciągu głównym obwodnicy mogą jechać z prędkością 120 km / h, a na drogach bocznych 90 km/h.
31 latarni do wymiany
Chociaż POW od węzła Konotopa do węzła Lotnisko oddana została do użytku w drugiej połowie 2013 to do czerwca 2015 nie miała status drogi ekspresowej. Można nią było, zgodnie z przepisami, jechać jedynie 100 km/h, a na drogach bocznych 70-90 km/h. W kwietniu tego roku pytaliśmy drogowców, kiedy to się zmieni?
Tłumaczono, że przyczyną wprowadzenia ograniczeń w prędkości były prace przy wymianie latarni na węźle Al. Jerozolimskie. Chodziło o lampy ustawione w tak zwanej "szerokości pracującej barier".
Jak wyjaśniali drogowcy, bariery energochłonne w chwili uderzenia odginały się dalej, niż stały owe latarnie. W efekcie bariera mogła oprzeć się o słup, a wtedy nie pochłonęłaby energii tak, jak powinna. Mogła nie spełnić swojej roli. Drogowcy musieli wymienić 31 latarni.
- Obecnie wszystkie prace są już zakończone, odbyły się także wszelkie potrzebne odbiory - zapewnia w poniedziałek rzeczniczka.
18,5 km nowej trasy
W wakacje GDDKiA chce podpisać umowy z trzema wybranymi wykonawcami - ostatnich trzech odcinków POW od węzła Puławska do węzła Lubelska.
W sumie w ramach inwestycji, na odcinku pomiędzy węzłem Puławska a węzłem Lubelska, przewidziana jest budowa między innymi: drogi ekspresowej długości 18,5 km, posiadającej 2 jezdnie po 3 pasy ruchu; tunelu pod Ursynowem; mostu przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz węzłów Ursynów, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów.
Przewidziano także dodatkowy węzeł Czerniakowska Bis, który usytuowany będzie pomiędzy węzłami Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński.
Most Południowy połączy Wilanów z Wawrem:
su/r
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl