Po dwóch latach od otwarcia POW wreszcie jest ekspresówką

POW już ekspresówką
POW już ekspresówką
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Południowa Obwodnica Warszawy, po dwóch latach od otwarcia, jest drogą ekspresową. Oznacza to, że kierowcy od węzła Konotopa do węzła Puławska mogą legalnie podróżować z prędkością 120 km/h.

- POW już jest trasą o parametrach drogi ekspresowej. Obowiązuje na niej stała organizacja ruchu i oznakowanie zostało do niej dostosowane - poinformowała w poniedziałek Agnieszka Stefańska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

Jak dodaje, w niektórych miejscach oznakowanie tymczasowe (na drogach bocznych) będzie jeszcze występować. - Chodzi o wyłączone częściowo węzły, które nie posiadają kontynuacji przebiegu na przykład węzeł Opacz czy węzeł Puławska - wymienia rzeczniczka.

O tym, że w czerwcu trasa wreszcie uzyska klasę S pisaliśmy tydzień temu. Wtedy jednak drogowcy mówili, że stanie się to pod koniec miesiąca.

Dla kierowców oznacza to, że na ciągu głównym obwodnicy mogą jechać z prędkością 120 km / h, a na drogach bocznych 90 km/h.

31 latarni do wymiany

Chociaż POW od węzła Konotopa do węzła Lotnisko oddana została do użytku w drugiej połowie 2013 to do czerwca 2015 nie miała status drogi ekspresowej. Można nią było, zgodnie z przepisami, jechać jedynie 100 km/h, a na drogach bocznych 70-90 km/h. W kwietniu tego roku pytaliśmy drogowców, kiedy to się zmieni?

Tłumaczono, że przyczyną wprowadzenia ograniczeń w prędkości były prace przy wymianie latarni na węźle Al. Jerozolimskie. Chodziło o lampy ustawione w tak zwanej "szerokości pracującej barier".

Jak wyjaśniali drogowcy, bariery energochłonne w chwili uderzenia odginały się dalej, niż stały owe latarnie. W efekcie bariera mogła oprzeć się o słup, a wtedy nie pochłonęłaby energii tak, jak powinna. Mogła nie spełnić swojej roli. Drogowcy musieli wymienić 31 latarni.

- Obecnie wszystkie prace są już zakończone, odbyły się także wszelkie potrzebne odbiory - zapewnia w poniedziałek rzeczniczka.

18,5 km nowej trasy

W wakacje GDDKiA chce podpisać umowy z trzema wybranymi wykonawcami - ostatnich trzech odcinków POW od węzła Puławska do węzła Lubelska.

W sumie w ramach inwestycji, na odcinku pomiędzy węzłem Puławska a węzłem Lubelska, przewidziana jest budowa między innymi: drogi ekspresowej długości 18,5 km, posiadającej 2 jezdnie po 3 pasy ruchu; tunelu pod Ursynowem; mostu przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz węzłów Ursynów, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów.

Przewidziano także dodatkowy węzeł Czerniakowska Bis, który usytuowany będzie pomiędzy węzłami Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński.

Most Południowy połączy Wilanów z Wawrem:

su/r

Powstanie most Południowy

Czytaj także: