Samoloty podchodzące do lądowań i startujące na Lotnisku Chopina korzystają z dwóch dróg startowych. Droga numer jeden przebiega w taki sposób, że maszyny pojawiają się na kierunku Ursus - Ursynów, natomiast droga numer trzy obsługuje loty na kierunku Piaseczno - Włochy - Ochota - Bemowo. Przykładowo maszyny korzystające z drogi numer trzy mogą być widzialne i słyszalne dla mieszkańców Piaseczna, Józefosławia, Lesznowoli, Konstancina-Jeziorny, Góry Kalwarii czy Tarczyna. W okolicy tych miejscowości są jeszcze na dość niskim pułapie, niezależnie od tego, czy mowa o starcie, czy lądowaniu.
Od mieszkańców południowych okolicy stolicy otrzymaliśmy w ostatnim czasie sygnały, że w okresie wakacyjnym wieczorny i nocny ruch samolotów stał się bardziej uciążliwy niż zwykle. O przyczyny tej sytuacji zapytaliśmy Lotnisko Chopina.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO
Zdarza się, że samoloty lądują późną nocą
- Ruch lotniczy odbudowuje się po pandemii, jednak nadal w dużym stopniu zależny jest od sytuacji zarówno sanitarnej, jak i geopolitycznej. Pandemia COVID-19 była bezprecedensowa, jej wpływ na lotnictwo będzie widoczny przez wiele lat. Ruch lotniczy charakteryzuje się aktualnie większą nieregularnością, co widać było szczególnie w ostatnich miesiącach na lotniskach Francji, Wielkiej Brytanii, czy Holandii. Z uwagi na utrudnienia na innych lotniskach, część z rejsów przylatujących do Warszawy bywa opóźniona i lądowanie odbywa się w późnych godzinach nocnych - przyznaje Piotr Rudzki z działu public relations Lotniska Chopina.
Jak zaznacza, warszawskie lotnisko jest portem użytku publicznego i niezależnie od pory nie ma możliwości odmowy lądowania samolotu.
Cisza nocna na niebie nie dotyczy wszystkich samolotów
Mieszkańców powinna teoretycznie chronić przed nadmiernym hałasem cisza nocna, wprowadzona przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", czyli zarządcę Lotniska Chopina. - Przyznawaniem tak zwanych slotów, czyli zgody na zaplanowanie operacji lotniczej o konkretnej godzinie, zajmuje się niezależny od lotniska koordynator. W czasie od 23.30 do 5.30 nie można planować rejsów, dozwolone są jednak loty humanitarne, wojskowe, medyczne, rządowe i opóźnione z przyczyn niezależnych od przewoźnika - wyjaśnia Rudzki.
I tłumaczy, że jeżeli dochodzi do naruszenia ciszy nocnej, przedstawiciele lotniska kontaktują się z przewoźnikiem i proszą o wyjaśnienie powodów opóźnienia, by zapobiegać takim sytuacjom w przyszłości.
Zapytaliśmy lotnisko o liczbę operacji wykonywanych w czasie ciszy nocnej w ostatnich trzech miesiącach, ale nie udzielono nam odpowiedzi na to pytanie.
- Lotnisko Chopina leży bardzo blisko centrum miasta, przez lata zostało obudowane Warszawą i innymi miejscowościami. PPL dokłada wszelkich starań, aby uciążliwości związane z hałasem były jak najmniejsze - chociażby przez system wyższych opłat dla przewoźników, którzy korzystają z głośniejszych samolotów, czy budowę lotniska w Radomiu, które przejmie część ruchu. Kwestię hałasu lotniczego rozwiąże całkowicie budowa CPK, które będzie się znajdować znacznie dalej od Warszawy niż Lotnisko Chopina - przekonuje Rudzki.
Mapa akustyczna dla okolic Lotniska Chopina
Z mapy akustycznej publikowanej w serwisie stołecznego ratusza wynika, że hałas w rejonie podejścia do drogi numer trzy waha się od 45 do 65 decybeli na terenie Ursynowa i od 45 do 60 decybeli na wysokości podwarszawskich miejscowości.
Dopuszczalne normy hałasu w środowisku reguluje rozporządzenie Ministra Środowiska z 2007 roku. Na terenach zabudowy mieszkaniowej oraz na terenach rekreacyjno-wypoczynkowych w godzinach 6-22 poziom hałasu spowodowanego startami, lądowaniami i przelotami statków powietrznych nie powinien przekraczać 60 decybeli. Natomiast w godzinach 22-6 norma to maksymalnie 50 decybeli.
Autorka/Autor: kk
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock