Chodzi o planowany od lat odcinek od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej, który od lutego zeszłego roku jest projektowany przez firmę Mosty Katowice.
Zawsze jest jakieś "ale"
- W sierpniu wystąpiliśmy o decyzję środowiskową dla tego odcinka - potwierdza Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Jak zastrzega, w związku z tym, że jest to duża inwestycja, ZMID spodziewa się konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. A to wydłuży termin wydania decyzji.
Kiedy zatem drogowcy spodziewają się otrzymać dokument? - Prace projektowe będą jeszcze trwały w tym i kolejnym roku. Przewidujemy, że w 2019 dokumentacja (wraz ze wszystkimi decyzjami administracyjnymi - red.) będzie przygotowana do realizacji - odpowiada rzeczniczka.
Wtedy też będą mogły ruszyć prace budowlane. Ile one potrwają, na razie drogowcy nie chcą podawać. - Wszystko będziemy wiedzieli bliżej zakończenia etapu projektowania - wyjaśnia Choińska-Ostrowska.
Będą jeszcze konsultacje
Drogowcy przygotowują się także do konsultacji społecznych, które odbędą się jesienią tego roku. Na ile głosy mieszkańców będą brane pod uwagę, ciężko jednak powiedzieć. Patrząc na majowe spotkanie w ramach Komisji Dialogu Społecznego do spraw transportu - ciało tworzone przez członków organizacji pozarządowych, które krytycznym okiem patrzy na rozwiązania proponowane przez ratusz, konsultuje i podpowiada - pojawiają się pewne wątpliwości.
Jak opisywał to spotkanie nasz dziennikarz, można było odnieść wrażenie, że opinia społeczników nieszczególnie urzędników interesuje (przynajmniej przy tej inwestycji).
Tunel i estakady
Wiadomo już, że w ramach inwestycji zbudowany zostanie tunel pod rondem Wiatraczna oraz pod ulicą Wiatraczną. Kierowcy wyjadą z niego za Szaserów. - Początek tego tunelu znajdować się będzie pomiędzy ulicą Grenadierów a rondem Wiatraczna - zapowiada Choińska-Ostrowska.
ZMID nie wyklucza jednak, że i skrzyżowanie Grenadierów z al. Stanów Zjednoczonych będzie bezkolizyjne. Obwodnica miałaby przechodzić dołem. O szczegółach tego rozwiązania rzeczniczka nie chce jednak mówić.
- Jesteśmy na wstępnym etapie prac projektowych. Wiemy, że są głosy za tym, aby to skrzyżowanie było bezkolizyjne i takiego rozwiązania nie wykluczamy. Jesteśmy także ciekawi opinii mieszkańców na temat propozycji rozwiązań projektowych – dodaje.
W ramach inwestycji zbudowane zostaną także estakady nad terenami kolejowymi. Powstanie też węzeł z ulicą Radzymińską.
W latach 2017-21 w budżecie miasta, na tę inwestycję, zarezerwowanych jest 888 mln złotych.
Kiedy do Żaby?
Docelowo obwodnica prowadzić ma do ronda Żaba. - Nie ma obecnie środków na budowę tego odcinka, ale nie oznacza to, że się nic się z nim nie dzieje - informuje Choińska-Ostrowska. - Zleciliśmy opracowanie naukowe, które ma wskazać optymalne rozwiązania na odcinku od węzła Radzymińska do węzła Żaba. Chcielibyśmy wiedzieć, jak ten odcinek powinien wyglądać oraz móc przewidzieć wstępne koszty jego realizacji. Jest to konieczne aby zarezerwować na ten cel środki w budżecie miasta - precyzuje.
Termin realizacji tego odcinka wciąż pozostaje nieznany. Eksperci podkreślają jednak, że inwestycja powinna być zrealizowana jak najszybciej w całości, gdyż tylko wtedy odciąży Pragę od rzeki samochodów.
Rondo Wiatraczna
su/r