Tramwajarze wykorzystali powstające na Stegnach torowisko do ćwiczeń. Choć na ulicy św. Bonifacego nie ma jeszcze trakcji, w poniedziałek rano pojawił się tam pierwszy skład. Były też dźwig i holownik, z których tramwajarze korzystają podczas awarii lub wypadków. Wszystkiemu przyglądał się nasz reporter.
- Na Stegnach powstaje nowe torowisko, będące odnogą trasy tramwajowej do Wilanowa.
- Tramwajarze postanowili wykorzystać budowany odcinek do ćwiczeń z holowania i pchania składów oraz ich podnoszenia.
- Rzecznik Tramwajów Warszawskich zapowiada, że latem na trasie pojawią się pierwsze pojazdy z pasażerami. Uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa numer 19 łącząca Dolny Mokotów z Dworcem Centralnym.
Na ulicy św. Bonifacego budowane jest torowisko tramwajowe. Ten około 800-metrowy odcinek ma połączyć pętlę na Stegnach z ulicą Sobieskiego, którą przebiega nowa trasa tramwajowa do Wilanowa. Docelowo składy, jadące od Stegien, będą mogły tam skręcać zarówno w kierunku centrum, jak i do Miasteczka Wilanów.
Choć prace budowlane są w toku, mieszkańców mógł w poniedziałek rano zaskoczyć widok tramwaju na nowym torowisku.
- Korzystając z tego, że mamy już ułożone tory na ulicy świętego Bonifacego, przeprowadziliśmy ćwiczenia naszych służb tramwajowych z ciągnięcia i pchania tramwaju. Ostatnim elementem było podnoszenie tramwaju przy wykorzystaniu dwudrogowego pojazdu, który może jechać po torach i po jezdni - wyjaśnił w rozmowie z tvnwarszawa.pl Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. I dodał, że tramwaj wyjechał na nowe torowisko, mimo że nie ma tam jeszcze zasiania z sieci trakcyjnej. Czerpał energię z baterii.
Ćwiczyli usuwanie utrudnień w ruchu
- To doskonała okazja dla naszych służb, żeby w warunkach zbliżonych jak najbardziej do tych miejskich i rzeczywistych przećwiczyć współpracę pomiędzy jednostkami firmy - zaznaczył Urbanowicz. W poniedziałek symulowano reakcje na incydenty, które w prawdziwym życiu wymagają szybkiej interwencji na występujące utrudnienia w ruchu. Mowa tu na przykład o usunięciu awarii czy przywróceniu przejezdności torowiska po wypadku.
Jak podają Tramwaje Warszawskie w komunikacie, w akcji wzięły udział wszystkie najważniejsze zespoły odpowiedzialne za utrzymanie i bezpieczeństwo infrastruktury tramwajowej w stolicy: pogotowia sieciowe, pogotowia torowe, specjalistyczne pogotowie Unimog oraz pogotowia dźwigowe, a także instruktorzy nadzoru ruchu, którzy pełnili funkcję koordynatorów całej operacji.
Rzecznik spółki powiedział, że to nie pierwszy raz, kiedy tramwajarze wykorzystują budowę nowej trasy lub zamknięcie istniejące, aby przeprowadzić ćwiczenia. - Mieliśmy już ćwiczenia ze strażą pożarną przy zamkniętych torach w alei Niepodległości - wskazał rzecznik. I zapowiedział, że podobne akcje będą jeszcze powtarzane. - W takich warunkach zbliżonych do sytuacji rzeczywistej najlepiej się ćwiczy - podkreślił.
Pasażerowie muszą poczekać do lata
Budowa nowego torowiska na ulicy św. Bonifacego rozpoczęła się jesienią 2023 roku. Początkowo zapowiadano, że pasażerowie będą mogli korzystać z nowego odcinka już pod koniec 2024 roku. Tak się jednak nie stało.
Rzecznika Tramwajów Warszawskich zapytaliśmy, czy pojawienie się tramwaju na ulicy św. Bonifacego jest sygnałem, że prace zostaną niebawem ukończone. - Tory są podpięte i gotowe, sieć trakcyjna jeszcze nie jest w pełni rozwieszona. W czerwcu planujemy podłączenie sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu z ulicą Sobieskiego i latem tramwaje z pasażerami dojadą do pętli Stegny - zapowiedział Urbanowicz.
W 20 minut ze Stegien do centrum
Przejazd tramwajem ze Stegien do centrum ma trwać 20 minut. Zwieńczeniem nowej trasy będzie pętla tramwajowo-autobusowa, co umożliwi wygodne przesiadki.
Wraz z uruchomieniem nowego torowiska pasażerowie będą mogli korzystać z nowej linii. Ma ona połączyć Dolny Mokotów z Dworcem Centralnym i ciągiem alei Jana Pawła II. Jej numer to 19.
"Tory tramwajowe na ulicy św. Bonifacego będą przykryte zielonym rozchodnikiem. To roślina, która wycisza tramwaje, magazynuje wodę i jest estetyczna" - zapowiadał stołeczny ratusz. Wzdłuż nowych torów oraz na pętli posadzonych zostanie 40 nowych, dużych drzew. Dodatkowo przy nowej trasie pojawi się też 1188 krzewów oraz 355 bylin i cebul kwiatowych.
Inwestycji towarzyszy także budowa drogi rowerowej.
Autorka/Autor: kk/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mieszko Bysikiewicz, Tramwaje Warszawskie