- Pomysł stworzenia opery o Warszawie i dla Warszawy na podstawie książki Grzegorza Piątka pojawił się jakiś czas temu. Przygotowania trwały dość długo, ale dziś możemy powiedzieć, że się udało. Premiera zaplanowana jest na 19 września 2025 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej - powiedziała Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydentka Warszawy, cytowana w komunikacie prasowym.
Odbudowa Warszawy widziana oczami architektki i dziennikarki
Libretto opery na motywach książki Grzegorza Piątka "Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949" napisał Beniamin Bukowski. "Główną bohaterką opery jest Warszawa - zniszczona i odbudowywana, oglądana oczami dwóch kobiet: architektki Biura Odbudowy Stolicy i amerykańskiej dziennikarki" - poinformował ratusz.
Autor libretta wzorował je na postaciach Heleny Syrkusowej, sekretarz generalnej Naczelnej Rady Odbudowy Warszawy oraz Anne Louise Strong, urzeczonej komunizmem amerykańskiej reporterki, która relacjonowała początki odbudowy kraju wciągniętego w orbitę Związku Radzieckiego.
Czytaj także: Opowiedzą, jak Warszawa wstała z popiołów. "Mam nadzieję, że poszaleją".
Koncepcja Barbary Wiśniewskiej "najbardziej kompletna"
Zarówno autor libretta, jak i partytury (Cezary Duchnowski) zostali wybrani w zamkniętych konkursach, do których zapraszano po kilkoro twórców i twórczyń. Tak też przeprowadzono wybór reżyserki.
"W wyniku zamkniętego konkursu, rada projektu powierzyła zadanie przygotowania inscenizacji reżyserce Barbarze Wiśniewskiej. To absolwentka reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej, a obecnie jej wykładowczyni. Doświadczenie zdobywała u boku takich artystów jak: Katie Mitchell, Christopher Alden i Ushio Amagatsu. Od 2012 roku współpracuje z Mariuszem Trelińskim jako asystentka oraz reżyserka wznowień jego spektakli w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Palau de les Arts Reina Sofía, Theater an der Wien czy Narodní Divadlo Státní Opera. Dla Barbary Wiśniewskiej, warszawianki od pięciu pokoleń, praca nad inscenizacją opery ma wymiar osobisty" - poinformował w środę ratusz.
Czytaj także: Na gruz spojrzeli jak na budulec. Tak odrodziła się Warszawa
- Odbudowa Warszawy była procesem zarówno w sensie materialnym, jak i społecznym. Wymagała zrozumienia, jak głęboką traumę wynikającą z absolutnie skrajnego, piekielnego doświadczenia, można przekuć w materię nadziei, siłę przetrwania i pragnienie dobrego, mądrego życia. Właśnie z tego powodu, że Barbara Wiśniewska tak spojrzała na libretto wybraliśmy ją na reżyserkę tego spektaklu. Kilka osób przedstawiło nam swoje koncepcje, ale ta okazała się najbardziej kompletna, bardzo osobista i wynikająca z wielopokoleniowych doświadczeń rodzinnych - powiedział Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, który uczestniczył w pracach jury.
Pod kierunkiem Barbary Wiśniewskiej nad inscenizacją opery pracować będzie zespół: Bassem Akiki (dyrygent), Natalia Kitamikado (scenografia), Marcin Cecko (dramaturgia), Emil Wysocki (kostiumy), Maćko Prusak (choreografia), Aleksandr Prowaliński (światło), Bartek Macias (projekcje) i Mateusz Stępniak (charakteryzacja).
Premiera w 2025 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej
Wystawienie opery planowane jest na otwarcie sezonu 2025/26 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, które będzie jednocześnie inauguracją 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w 80. rocznicę rozpoczęcia odbudowy Warszawy.
Czytaj także: Stworzą multimedialną operę o fenomenie odbudowy Warszawy. "Nikt dotąd tego nie zrobił"
Autorka/Autor: b
Źródło: tvnwarszawa.pl, UM
Źródło zdjęcia głównego: Bartek Warzecha / mat. prasowe