W środę na Warszawskim Węźle Kolejowym na niewłaściwe tory skierowano dwa pociągi. To kolejna taka sytuacja.
Portal "Rynek Kolejowy" ustalił, że chodzi o dwa składy PKP Intercity. Pierwszy, relacji Łódź - Warszawa, który o godzinie 7 rano na stacji Warszawa Praga skierowano na Warszawę Wschodnią Towarową zamiast na stację Grochów. Z kolei drugi pociąg, jadący z Bydgoszczy do Rzeszowa, miał zostać skierowany do stacji Warszawa Grochów zamiast do stacji Warszawa Wschodnia Towarowa. Informację potwierdziła w komunikacie Szybka Kolej Miejska. Jak podano, "z powodu skierowania pociągu innego przewoźnika na zły tor, na odcinku Warszawa Wschodnia - Otwock" występowały utrudnienia w ruchu.
Pociąg skierowany na tor "inny niż w rozkładzie"
Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK potwierdził jedynie pierwsze zdarzenie w odpowiedzi dla "Rynku Kolejowego". W obrębie stacji Warszawa Praga pociąg bez pasażerów został skierowany na "tor inny niż w rozkładzie jazdy".
Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy o fatalnych wynikach kontroli na Warszawskim Węźle Kolejowym. Urząd Transportu Kolejowego wszczął aż trzy postępowania. Sprawdzono zakres prowadzenia ruchu na stacji Warszawa Zachodnia, realizacji obowiązków zarządcy infrastruktury w odniesieniu do konstrukcji rozkładu jazdy, a także bezpieczeństwa prac inwestycyjnych i prowadzenia ruchu.
Wyniki okazały się dla PKP PLK miażdżące. Wykazano szereg uchybień, m.in. błędy popełnione przez dyżurnych ruchu i nieprawidłowości związane z ergonomią ich pracy, nieprawidłowości związane z nadzorem dokumentacji posterunków ruchu i zarządzaniem kompetencjami. Ponadto UTK wykrył nieprawidłowe wykorzystanie narzędzi systemu zarządzania bezpieczeństwem. Stwierdził też, że przydzielone przewoźnikom trasy pociągów były nierealne do wykorzystania. W wystąpieniach pokontrolnych spółka PKP PLK została zobowiązana do usunięcia nieprawidłowości. Termin wyznaczono na 31 lipca.
Chaos po korekcie rozkładu jazdy
Chaos w ruchu pociągów na Warszawskim Węźle Kolejowym zaczął się wraz z korektą rozkładu jazdy, która weszła w życie 12 marca tego roku. Zmiany nałożyły się na trwające prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia. Pociągi wszystkich przewoźników były opóźnione, a część odwołana. Zarządca infrastruktury musiał doraźnie zmniejszyć liczbę połączeń, by zapanować nad sytuacją.
Tuż po wprowadzeniu marcowej korekty rozkładu jazdy doszło do co najmniej kilku incydentów, w których dyżurni ruchu skierowali pociąg na niewłaściwy tor.
Jednocześnie w przebudowie wciąż jest stacja Warszawa Zachodnia, która stała się dla pasażerów labiryntem nie do pokonania, szczególnie dla osób, które przemierzają drogę na peron z ciężkim bagażem.
Z kolei aż do 2 września, z powodu prac wykonywanych przez PKP, zamknięta dla ruchu pociągów jest podmiejska linia średnicowa. Również z tego powodu podróżni muszą się liczyć z dużymi zmianami w kursowaniu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej oraz Kolei Mazowieckich.
Źródło: "Rynek Kolejowy", tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK