Największy parking P+R do przebudowy

Parking P+R przy stacji metra Młociny
SPPN przy Grochowskiej
Źródło: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl
Parking P+R przy stacji metra Młociny przejdzie kompleksową przebudowę. Wymieniona zostanie nawierzchnia, a obiekt zyska rozwiązania, które ograniczą zużycie energii.

Stołeczny ratusz przypomniał, że parking wielopoziomowy P+R Metro Młociny działa od 2008 roku. "To największy obiekt w sieci Parkuj i Jedź, z którego codziennie korzystają setki kierowców. Po kilkunastu latach użytkowania ostatnia kondygnacja, która jest jednocześnie zadaszeniem obiektu, wymaga generalnego remontu" - przyznali urzędnicy w komunikacie.

W 2021 roku Zarząd Transportu Miejskiego wykonał koncepcję architektoniczną przebudowy.

- Zabraliśmy się do pracy od podstaw i najpierw wykonaliśmy analizę, która podpowiedziała nam, jak ulepszyć parking, żeby był nie tylko wygodniejszy i bardziej estetyczny, ale też ekologiczny. A co za tym idzie - tańszy w użytkowaniu - powiedziała cytowana w komunikacie Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.

Parking P+R przy stacji metra Młociny
Parking P+R przy stacji metra Młociny
Źródło: UM Warszawa

Ekologiczne rozwiązania

Modernizacja ma być kompleksowa, bo wymieniona zostanie nie tylko nawierzchnia, po której jeżdżą auta. ZTM chce wprowadzić rozwiązania, które ograniczą wykorzystanie konwencjonalnych źródeł energii.

"Nad częścią miejsc parkingowych powstaną zadaszenia. To właśnie na nich zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne – o łącznej mocy około 150 kWp. Pojawią się też nowe efektywne energetycznie centrale wentylacyjne, odpowiadające za wymianę powietrza na dworcu autobusowym oraz w Punkcie Obsługi Pasażerów. Pompa ciepła przygotuje ciepłą wodę użytkową w budynku parkingu P+R Metro Młociny" - wyliczają urzędnicy.

Projekt parkingu na Młocinach
Projekt parkingu na Młocinach
Źródło: UM Warszawa

Wykonawca przebudowy zbuduje także magazyn energii, wymieni oświetlenie. - Liczymy na to, że dzięki nowym rozwiązaniom można będzie zaoszczędzić nawet 60 procent energii elektrycznej, zużywanej dotychczas na oświetlenie węzła – prognozuje Katarzyna Strzegowska.

W latach 2018-2020 na parkingu Metro Młociny przeprowadzono doraźne prace remontowe na pierwszym i drugim poziomie. Pomalowane zostały słupy konstrukcyjne, balustrady i klatki schodowe – na kolory charakterystyczne dla poszczególnych pięter budowli. Każdy poziom ma teraz także swoje oznaczenie literowe, co ułatwia właścicielom odnajdywanie zaparkowanych samochodów.

Kolory i litery dla każdego poziomu parkingu są takie same na wszystkich P+R: na poziomie zero – żółty i litera A, na pierwszym piętrze – niebieski i B, na drugim – czerwony i C, na trzecim – zielony i D, na czwartym – fioletowy i E.

"Dla piątego piętra został zarezerwowany kolor pomarańczowy i litera F – te oznaczenia wykorzystane zostaną, jeśli w przyszłości powstanie tak wysoki parking. Dodatkowo krawędzie słupów zostały pomalowane farbami o właściwościach odblaskowych" - wskazał ratusz.

Przebudowę parkingu na Młocinach zrealizuje firma ZAB-BUD Sp. z o.o. Zgodnie z umową wykonawca musi skończyć prace w drugiej połowie kwietnia 2026 roku. Umowa opiewa na 21,6 mln zł.

Projekt parkingu na Młocinach
Projekt parkingu na Młocinach
Źródło: UM Warszawa

Zielona ściana na Wilanowskiej

Zmiany czekają też parking P+R przy stacji Wilanowska. "W zieloną, w dosłownym tego słowa znaczeniu, zmieni się zachodnia ściana parkingu P+R Metro Wilanowska. Zamontowany zostanie na niej stelaż ze stalowych linek, który stanie się podporą dla winobluszcza pięciolistkowego. Mimo że to bardzo szybko rosnąca roślina – rocznie jej pnącza mogą przyrastać nawet do 2 metrów, to ściana parkingu ma 80 m długości i 10 m wysokości. To aż 800 m kw. powierzchni" - zapowiedział stołeczny ratusz.

Parking P+R przy stacji metra Wilanowska
Parking P+R przy stacji metra Wilanowska
Źródło: UM Warszawa
Czytaj także: