Tramwajarze na kilka miesięcy zamknęli ulicę Annopol. Objazdy dla kierowców i zmiany w komunikacji

Wizualizacja zajezdni na Annopolu
Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu (wideo z listopada 2022 roku)
Źródło: Tramwaje Warszawskie / Facebook
W ramach budowy zajezdni tramwajowej przy ulicy Annopol tramwajarze przebudują także pobliskie skrzyżowanie z Inowłodzką. Przejazd nim został zamknięty w niedzielę, 14 maja, wieczorem. Kierowcy muszą skorzystać z objazdów. Trasa tramwajowej linii 4 została skrócona, ale uruchomiona została zastępcza linia autobusowa. Takie zmiany będą obowiązywać do końca września.

W Warszawie wkrótce przybędą nowe trasy tramwajowe: do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka. Do obsługi tych tras potrzebne będą kolejne tramwaje – będą one serwisowane właśnie na Annopolu. Docelowo ma tam "nocować" ponad 150 niskopodłogowych wagonów, m.in. nowoczesnych hyundaiów.

"Zajezdnia zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów. Długość wszystkich torów w białołęckim obiekcie, po których będą się poruszać szynowe pojazdy wyniesie ponad 14 kilometrów. Będzie to najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce. Wyposażona zostanie w system informatyczny, który zautomatyzuje wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników – przestawianie zwrotnic, serwisowanie czy zbieranie danych" – informuje w komunikacie stołeczny ratusz.

Będzie to piąta zajezdnia w stolicy.

Prace rozpoczną się w niedzielę

W niedzielę, 14 maja, o godz. 22 rozpoczęła się przebudowa zlokalizowanego przy zajezdni skrzyżowania ul. Annopol i Inowłodzkiej. Annopol został całkowicie wyłączony z ruchu na odcinku około 400 metrów - pomiędzy galerią handlową a centrum wspinaczkowym. Spowodowało to także brak możliwości przejazdu przez skrzyżowanie od strony Inowłodzkiej. Od Rembielińskiej i Trasy Toruńskiej (S8) dojazd jest możliwy tylko do centrum handlowego.

Objazd utrudnień prowadzi ulicami Odlewniczą, Marywilską i Wysockiego do Bazyliańskiej. Stąd przez Kondratowicza będzie można zawrócić na Rembielińską w stronę Annopolu lub pojechać dalej na Bródno. Z Wysockiego do Rembielińskiej będzie można także przejechać ul. Bartniczą i Poborzańską. Utrudnienia można ominąć, jadąc Białołęcką do Trasy Toruńskiej. Taka organizacja ruchu potrwa do końca września 2023 roku.

Ulica Annopol - objazd zamkniętego odcinka
Ulica Annopol - objazd zamkniętego odcinka
Źródło: UM Warszawa

ZOBACZ: Nowa zajezdnia na Annopolu. Tramwajarze pokazali, co dzieje się na placu budowy.

Z powodu budowy zajezdni wyłączony z ruchu został także odcinek torów tramwajowych między pętlami Annopol i Żerań Wschodni. Od poniedziałkowego poranka, 15 maja, tramwaje linii 4 będą dojeżdżały tylko do pętli Annopol. Na odcinku wyłączonym z ruchu tramwajowego będą kursowały autobusy zastępczej linii Z-1, która połączy Żerań Wschodni ze stacją metra Bródno. Z powodu zamknięcia ul. Annopol autobusy tej linii pojadą trasą nieco inną niż równoległa do torów tramwajowych. Z-1 wyruszy z przystanku Faradaya 03 i ul. Annopol, Odlewniczą, Marywilską Wysockiego, Bazyliańską i Kondratowicza dojedzie do stacji metra Bródno. W drodze powrotnej ostatnim przystankiem będzie Żerań Zachodni 04.

Trasa tramwajowej linii 4 zostanie skrócona, ale uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa
Trasa tramwajowej linii 4 zostanie skrócona, ale uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Ekologiczna zajezdnia

Zajezdnia Annopol, jako pierwsza w Polsce będzie zasilana w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Ich zastosowanie ograniczy zużycie paliw kopalnych i spowoduje zmniejszenie wielkości emisji do powietrza. Na dachach zostaną zainstalowane ogniwa słoneczne o mocy około 330 kW.

Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 24 tys. m kw., czyli ok. 20 proc. terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach i ekranach akustycznych oraz zielone torowiska. Z kolei zbiorniki tzw. wody szarej pomieszczą 1 200 m sześć. deszczówki. Będzie ona wykorzystywana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Wody opadowe z dachów budynków trafią do trzech podziemnych zbiorników. Pozwoli to na oszczędność wody i zmniejszenie ilości ścieków.

Wizualizacja zajezdni na Annopolu
Wizualizacja zajezdni na Annopolu
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Planowana data zakończenia budowy to luty 2024 roku.

ZOBACZ: Ratusz zmienia zdanie: nowe tramwaje to jednak "Hultaje".

Czytaj także: